Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råkopior

Produkter
(logga in för att koppla)

leppala

Aktiv medlem
Jag har precis hämtat ut ett gäng filmer som jag lämnade in för kopiering till råkopior.
Noterade en otrolig skillnad i kvaliten på kopiorna. Hur kommer det sig???

Sen noterade jag solreflexer på en del bilder, och det är nog helt i sin ordning iom att jag inte använder Motljusskydd. Men det jag undrar lite grann är det så att de tas bort i "vanlig kopiering"??? IOM att jag aldrig noterat detta innan.
Likaså gäller de mörka hörna jag får med min zoom (Vinjettring???)

leppala skrev:
Noterade en otrolig skillnad i kvaliten på kopiorna. Hur kommer det sig???
Kan det ha varit så att du har fått dina råkopior på ett halvmatt papper och är van vid det vanliga högblanka?

Ett lite mattare papper upplevs ofta subjektivt som om det ger bättre kvalitet men går man efter hårda fakta är det faktiskt det blanka som har övertaget.

Solreflexer tas inte bort vid kopiering oavsett papper och metod, det är nog bara så att du har fotograferat under andra förhållanden än vanligt. Kanske med större bländare? Eller nåt nyinförskaffat filter? Dessa två orsaker förklarar i så fall också vinjetteringen.

Otroligt snabbt svar må jag säga.

Vinjettringen kan ha sin förklaring i att jag tidigare alltid skruvade av skyfiltret när jag satte på polfiltret och att jag numera slarvar med det... det gjorde ju en klar effekt.

Är det så att råkopior är renare kopior än de valigar framkllningen, Som vad jag förstått korrigerar vad maskinen ser som för mörka bilder tex??

leppala skrev:
Vinjettringen kan ha sin förklaring i att jag tidigare alltid skruvade av skyfiltret när jag satte på polfiltret och att jag numera slarvar med det... det gjorde ju en klar effekt.
Där har du helt klart skälet till både vinjettering och solreflexer.
leppala skrev:Är det så att råkopior är renare kopior än de valigar framkllningen, Som vad jag förstått korrigerar vad maskinen ser som för mörka bilder tex??
Därom tvista de lärda ;-)

Jag använder ytterst sällan negativ färgfilm men provade en gång i somras när jag skulle ta lite familjealbumsbilder på en dansande systerdotter. Då tänkte jag passa på att testa det där påståendet att råkopior skulle vara raka exponeringar som är gjorda med filmbasen som svartpunkt och med rak färgfiltrering. Så jag gjorde lite alternativexponeringar. Om kopieringen hade varit rak så hade ju alternativexponeringarna blivit ljusare och mörkare. Men det blev de inte.

Så mitt svar baserat på exakt 36 erhållna råkopior är: Nej, inte på Diabolaget i alla fall.

Re: Re: Råkopior

mårten skrev:
vad är råkopior?
En snabbt framtagen uppsättning kopior av en film så att man kan se vad som finns på negativen och välja ut de man vill gå vidare med.

Alla 10x15-kopior som körs i maskin är väl egentligen att betrakta som råkopior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar