Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råfils-konverterare till X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)

jonkri

Aktiv medlem
Jag har en X-T1:a men får inte fram raw bilderna, Jag har kört in Fujifilms konverterare, har också Lightroom 4:4 men det funkar inte. Hur gör jag,

Fujifilms råkonverterare Silkypix borde fungera. Har du laddat ner senaste versionen? Jag körde Silkypix med X-T1 när jag testade den. Men programmet var segt och gav inte lika bra resultat som Adobe Lightroom och Photoshop (Camera Raw)

Lightroom 4 säljs inte längre och därmed upphör uppdateringen av nya modeller. Vägen runt är att konvertera råfilerna först till Adobes eget råformat DNG via gratisprogrammet Adobe DNG Converter.

Här är en test av 6 raw-konverterare för Fujis X-trans sensor. Enligt testaren är Iridient Developer bäst med Photoninja som god 2:a.

http://www.fujivsfuji.com/best-xtrans-raw-converter/

Iridient fungerar vad jag vet bara för Mac. Använder själv Capture One Express, som är billigt och levererar utmärkt resultat. Ibland med litet för varm färgskala för mitt tycke, men det är lätt fixat. Men sett till X-transsensorns generalproblem - "vattenfärgseffekten" - så gör CO ett mycket bra jobb.

Iridient fungerar vad jag vet bara för Mac. Använder själv Capture One Express, som är billigt och levererar utmärkt resultat. Ibland med litet för varm färgskala för mitt tycke, men det är lätt fixat. Men sett till X-transsensorns generalproblem - "vattenfärgseffekten" - så gör CO ett mycket bra jobb.

Jag har provat ett antal raw program för att lösa den så kallade vattenfärgseffekten som X-trans ger i vissa bilder. I många typer av bilder framkommer den inte och det fungerar bra med LR. I andra är den direkt störande. Eftersom den framkommer framförallt i LR/PS så kan man fråga sig om det är Adobe som har ett problem eller Fuji.
I de flesta andra program blir resultatet mycket bättre.
Det går även i LR/PS att finlira så att man minimerar effekten.
Fast om man jämför resultatet man normalt får i LR med en kamera med Bayer-layout och det man får med X-trans så är det en väsentlig skillnad.
Så om man är petig bör man använda något annat än LR för att få ett bra resultat eller köra enbart jpg direkt ur kameran.

Jag har testat flera program och de flesta ger ett klart bättre resultat än LR/PS.
iPhoto och Aperture fungerar någorlunda, Capture One Pro är bra. Bäst i mina tester var Iridient och näst bäst PhotoNinja. Nu finns också Rawtherapee som påstås vara bra. Detta har jag inte testat.
Själv fastnade jag för Iridient eftersom deras plug-in till LR fungerar väldigt bra och interfacet var betydligt bättre än PhotoNinja. Det gör jag kan köra mitt vanliga arbetsflöde i LR med tillägg för en sväng ut i Iridient och tillbaka i LR med en TIFF-fil. Tar högst ett par minuter extra per bild.
PhotoNinja är mer som en robot som gör grejorna åt dig utan du kan kontrollera förloppet.
Så prova lite olika program och se vad du gillar själv. Det mesta är bättre än LR/PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar