Annons

Rådjur

Produkter
(logga in för att koppla)

colour

Avslutat medlemskap
Hej jag har presic köpt en nikon d90 och ett nikorr 70-300 mm 1:4.5-5.6G af-s
Då undrar jag vilken inställning ska man ha när man fotograferar tex rådjur älgar ?
Oftast rätt ljustsnålt då man fotograferar djur hjälp mig.

Och när man laddar upp en bild på fotosidan står det att den är förstor hur ändrar jag detta?
Och går de stäng av det lilla ljudet när man tar bild liksom en signal som piper till ?
Blev lite många frågor men behöver verkligen svar.
Tack på förhand / Jesper.

Det är väldigt olika beroende på ljusförhållandena. Men jag kan säga att försök att inte ha under 1/200 i slutartid om du har på största brännvidden. (300mm) Annars blir det väldigt svårt att få en skarp bild. Så du får ha största bländare (så litet f värde som möjligt) och skruva upp iso tills du får en exponerad bild som du vill ha.

Sen var inte rädd att skjuta av flera bilder i rad, då är det större chans att man lyckas få en skarp bild.

Är det väldigt ljust skulle optimala inställningar vara ungefär f.8 iso 200 och slutartid på 1/400. I alla fall med det objektivet.

P.S.
Annars funkar det ganska bra att fotografera i P läget och sen ställa in på spot mätning.
http://www.fotoinspiration.se/fotoinspiration/upload/d90-ljusmatning.jpg
Håll inne den knappen och vrid tills du får endast en prick på skärmen.

Det är väldigt olika beroende på ljusförhållandena. Men jag kan säga att försök att inte ha under 1/200 i slutartid om du har på största brännvidden. (300mm) Annars blir det väldigt svårt att få en skarp bild. Så du får ha största bländare (så litet f värde som möjligt) och skruva upp iso tills du får en exponerad bild som du vill ha.

Sen var inte rädd att skjuta av flera bilder i rad, då är det större chans att man lyckas få en skarp bild.

Är det väldigt ljust skulle optimala inställningar vara ungefär f.8 iso 200 och slutartid på 1/400. I alla fall med det objektivet.

P.S.
Annars funkar det ganska bra att fotografera i P läget och sen ställa in på spot mätning.
http://www.fotoinspiration.se/fotoinspiration/upload/d90-ljusmatning.jpg
Håll inne den knappen och vrid tills du får endast en prick på skärmen.

Okej vilken inställning ska jag ha de då om jag ska ändra de där med ison och massa? närbild? m?

Hm, jag tror du kanske behöver lära dig lite grunder först vad alla inställningar gör innan man börjar kolla på vilka inställningar man ska ha. På så sätt kommer du veta ungefär vad du bör ändra på i olika förhållanden.

Instruktionsboken är stor, men den är även bra. Du behöver inte lära dig allting direkt, utan jag läste igenom en bit av instruktionsboken lite då och då. Ibland läste jag om en sak för att förstå vad jag hade läst. Sen får du tänka på att man lär sig nya saker hela tiden, jag blev själv ganska paff när jag hittade en knapp jag aldrig sett förut mer än ett helt år efter att jag skaffat kameran. Så då blev det fram med instruktionsboken igen :)

Du kan även börja experimentera med dessa 3 inställningar:

Slutartid
Bländare
Iso

Det är min rekommendation. Testa ändra dem lite hur som helst och se hur resultatet blir.
Iso är förmodligen på automatiskt, men jag skulle rekommendera att stänga av den i menyn så länge. Sen kan det vara väldigt trevligt att ha den på i vissa situationer, men just som inlärningssyfte för att förstå vad de olika saker bör den vara inställd på manuell.
(sen ändrar du iso genom att hålla inne knappen det står iso på och vrida på en av rattarna http://fotoinfo.se/2010/images/stories/teknik/d90_3.jpg)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar