Annons

Råd till att köpa present till svärmor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimpan90

Ny medlem
Hej!

Min svärmor är väldigt intresserad av fotografi, men tight budget.
Min flickvän och jag är båda studenter så det är samma sak där.

Hur som helst, så tänkte vi försöka överraska henne med ett objektiv till hennes Nikon D90.
Hon tar väldigt mycket bilder på sin mat och en del naturbilder.

Vi har inga problem med att köpa beg.

Så vad kan ni rekommendera för objektiv / tillbehör vi köper? Hon har i princip bara ett objektiv som är 15-55mm tror jag? Inte säker.

Uppskattar verkligen hjälp.

EDIT: Vår budget är som sagt tight, men skulle tro att drygt 1200-1500 är vad vi kan lägga. Ev någon hundralapp extra.

Ett makroobjektiv, t.ex. 60/2,8 eller Tamrons 90/2,8 kan kanske gå att få begagnade inom budgeten. Annars är 35/1,8 DX ett ofta rekommenderat objektiv. Billigt och skarpt. Det går absolut att hitta begagnat för 1200-1500 kr.

Hur tajt är budgeten? Ett ljusstarkt 35/1,8 Dx är ju bra (c:a 1000 kr begagnat). Ett "måste" annars är ju en vidvinkelzoom som Nikon 12-24 Dx. Inte så vanligt som 35:an, men kan hittas begagnade för mellan 4 och 5 tusen. Nypris c:a 10.

Hur tajt är budgeten? Ett ljusstarkt 35/1,8 Dx är ju bra (c:a 1000 kr begagnat). Ett "måste" annars är ju en vidvinkelzoom som Nikon 12-24 Dx. Inte så vanligt som 35:an, men kan hittas begagnade för mellan 4 och 5 tusen. Nypris c:a 10.

Dryga 1200-1500

Ett makroobjektiv, t.ex. 60/2,8 eller Tamrons 90/2,8 kan kanske gå att få begagnade inom budgeten. Annars är 35/1,8 DX ett ofta rekommenderat objektiv. Billigt och skarpt. Det går absolut att hitta begagnat för 1200-1500 kr.

35/1,8 DX verkar vara något många rekommenderar :D

Jag var sneaky och fick reda på vilka objekt hon äger:
Tamron tele-macro 70-300mm
Nikon 18-55mm

Så 35/1,8 DX är det som ni rekommenderar fortfarande då?

Och hon tar nog mer naturbilder än matbilder (Matbilder sker mest med mobilen).

Senast ändrad:
Om hon inte har ett bra stativ och/eller ND filter kan detta vara alternativ till objektiv...

Blir nog svårt att hitta ett vettigt stativ inom budget. 35/1.8 eller 50/1.8 nog bättre förslag i så fall. 50/1.8 är ett perfekt objektiv för porträtt ifall svärmor skulle vara intresserat av sådant. 35/1.8 är mer av ett allround objektiv (ger ungefär samma bildvinkel som obeväpnat öga) för tillfällen då det inte är så ljust. Ett annat förslag kunde vara mellanringar eller försättslinser för att bättra på makromöjligheterna.

Hur har svärmor det med mjukvara? Använder hon inte Lightroom eller liknande kunde det kanske vara intressant.

Blir nog svårt att hitta ett vettigt stativ inom budget. 35/1.8 eller 50/1.8 nog bättre förslag i så fall. 50/1.8 är ett perfekt objektiv för porträtt ifall svärmor skulle vara intresserat av sådant. 35/1.8 är mer av ett allround objektiv (ger ungefär samma bildvinkel som obeväpnat öga) för tillfällen då det inte är så ljust. Ett annat förslag kunde vara mellanringar eller försättslinser för att bättra på makromöjligheterna.

Hur har svärmor det med mjukvara? Använder hon inte Lightroom eller liknande kunde det kanske vara intressant.

Aldrig i livet att jag köper mjukvara. Hon vet knappt hur man sätter på datorn och det skulle bara bli jag som får lära henne / hjälpa henne hela tiden. Hon använder lite skit appar ibland dock. Men inget seriöst.

Jag håller med, 35/1, 8

Eftersom så många verkar föreslå 35/1.8 blir det nog det vi letar efter. Såg någon youtube film som sade att man dessutom blir en bättre fotograf med ett 35mm (eftersom man blir tvungen att gå fram emot objekten och tänka över sina bilder lite mer). Vilket jag tror hon tycker är kul.

105 f/2.5 ai eller ais (serienr över 500000) mellan 700-1600
55mm f/3.5 ai för macro 950. kr
50mm 1.8d köpte jag för 350 kr

105 f/2.5 ai eller ais (serienr över 500000) mellan 700-1600
55mm f/3.5 ai för macro 950. kr

Tycker du verkligen att det är ett vettigt förslag?
Det är inget fel på objektiven, men att ge bort objektiv med manuell fokusering som inte ens ger ljusmätning på aktuell kamera känns rätt tveksamt. Visst, är det någon som verkligen gillar sådant må det ju vara, men det är kanske inte riktigt den inriktningen tråden har.

50mm 1.8d köpte jag för 350 kr

Det är var billigt och kanske inte något man ska räkna med. Inte för att AF 50/1,8D är dyrt annars, men 350 kr ska man inte räkna med att få tag i det för ensamt.

Om det inte är porträtt man är ute efter så kan det vara lite långt. Den föreslagna 35:an är mer användbar, tycker jag. Just den har jag förvisso inte haft, men jag hade AF 35/2D på D80. Då hade inte DX-objektivet kommit, så det var inte mycket att välja på.

Tycker du verkligen att det är ett vettigt förslag?

Det är vettiga förslag och din fråga är lite onödig? - TS måste avgöra nivå baserat på mottagaren sedan. Det behövs också några tips på annat som inte ligger inom den brännvidden som mottagaren redan har. 50mm f/1.8D kan man få för 600-700 kr utan problem (ligger ute på blocket var och varannan dag för det priset om man har lite koll) och är ju passande oavsett kunskapsnivå.

55mm f/3.5 är bland det skarpaste som finns till Nikon och sysslar man med makro lär man ju ta tid på sig, så då ska inte avsaknaden av ljusmätning spela någon roll (om dennes svärmor har intresse av att lära sig exponera korrekt alt. redan kan det om hon nu hade fotointresse) och till sist har vi 105 mm f/2.5 som är riktigt trevligt, men med samma begränsning då.
Samtliga är gluggar av bra kvalitet som dessutom fungerar när hon sedan uppgraderar och behåller sina värden på beg.marknaden.

Ett objektiv jag själv sålde i mint condition nyss (för 200 kr här på fotosidan) var 28-80 f/3.3-5.6 som Ken Rockwell är kär i. Själv var jag inte så intresserad av det och tyckte väl inte kvaliteten var fantastisk. Dock kanske det var något jag missade där - värt att kika på?

Det är vettiga förslag och din fråga är lite onödig? - TS måste avgöra nivå baserat på mottagaren sedan. Det behövs också några tips på annat som inte ligger inom den brännvidden som mottagaren redan har. 50mm f/1.8D kan man få för 600-700 kr utan problem (ligger ute på blocket var och varannan dag för det priset om man har lite koll) och är ju passande oavsett kunskapsnivå.

Fast allvarligt, TS svärmor vill inte ens använda program för att efterbehandla bilderna. Ska då manuell fokusering utan mätning vara lämpligt?

Fast allvarligt, TS svärmor vill inte ens använda program för att efterbehandla bilderna. Ska då manuell fokusering utan mätning vara lämpligt?

Som sagt är det 3 objektiv med olika nivå på och är upp till TS att bestämma sig för något av det. Det kan ju faktiskt vara så att man inte är så datorvan, men att man har fotointresse eller hur? Man kan gilla ena delen utan att gilla den andra.

Vad sägs om ett polfilter? Skonsamt för budgeten och effektfullt för alla som inte drar i reglagen i ett redigeringsprogram för att få himlen blå. Dessutom utmärkt för att styra speglingar i vatten, om man nu vill variera sitt naturfoto.

Som sagt är det 3 objektiv med olika nivå på och är upp till TS att bestämma sig för något av det. Det kan ju faktiskt vara så att man inte är så datorvan, men att man har fotointresse eller hur? Man kan gilla ena delen utan att gilla den andra.

Jodå. Eftersom TS svärmor också äger en otrolig mängd objektiv så förefaller det trots allt rätt troligt. Efter ett Nikon 18-55 och Tamron 70-300 så är nästa steg för henne helt manuellt så hon inte behöver dra nytta av några funktioner i kameran. Absolut ;-)

Jodå. Eftersom TS svärmor också äger en otrolig mängd objektiv så förefaller det trots allt rätt troligt. Efter ett Nikon 18-55 och Tamron 70-300 så är nästa steg för henne helt manuellt så hon inte behöver dra nytta av några funktioner i kameran. Absolut ;-)

Jonas, jag tror inte diskussionen mellan dig och mig ger TS något mer så nu får vi sluta chatta här - det enda jag kan hålla med om är att begränsningarna hos 2 av objektiven kunde belysts i första posten mtp publiken.

Jag själv stort intresse av att mixtra med inställningar trots att jag "enbart" hade ett 70-300 DG macro och ett 18-55 f/3.5-5.6 till min Dynax 7D (köpt billigt när den hade utgått) - för att jag tyckte att det var skitkul att experimentera. Det finns olika anledningar till varför den här hobbyn lockar folk och jag står bakom de 3 objektiven som väldigt bra budgetgluggar som bara blir bättre om hon skulle byta hus + behåller sina värden.

Nu slår jag dövörat till så att TS kan få lite mer hjälp istället.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto