Annons

Råd till att köpa present till svärmor.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimpan90

Ny medlem
Hej!

Min svärmor är väldigt intresserad av fotografi, men tight budget.
Min flickvän och jag är båda studenter så det är samma sak där.

Hur som helst, så tänkte vi försöka överraska henne med ett objektiv till hennes Nikon D90.
Hon tar väldigt mycket bilder på sin mat och en del naturbilder.

Vi har inga problem med att köpa beg.

Så vad kan ni rekommendera för objektiv / tillbehör vi köper? Hon har i princip bara ett objektiv som är 15-55mm tror jag? Inte säker.

Uppskattar verkligen hjälp.

EDIT: Vår budget är som sagt tight, men skulle tro att drygt 1200-1500 är vad vi kan lägga. Ev någon hundralapp extra.

Ett makroobjektiv, t.ex. 60/2,8 eller Tamrons 90/2,8 kan kanske gå att få begagnade inom budgeten. Annars är 35/1,8 DX ett ofta rekommenderat objektiv. Billigt och skarpt. Det går absolut att hitta begagnat för 1200-1500 kr.

Hur tajt är budgeten? Ett ljusstarkt 35/1,8 Dx är ju bra (c:a 1000 kr begagnat). Ett "måste" annars är ju en vidvinkelzoom som Nikon 12-24 Dx. Inte så vanligt som 35:an, men kan hittas begagnade för mellan 4 och 5 tusen. Nypris c:a 10.

Hur tajt är budgeten? Ett ljusstarkt 35/1,8 Dx är ju bra (c:a 1000 kr begagnat). Ett "måste" annars är ju en vidvinkelzoom som Nikon 12-24 Dx. Inte så vanligt som 35:an, men kan hittas begagnade för mellan 4 och 5 tusen. Nypris c:a 10.

Dryga 1200-1500

Ett makroobjektiv, t.ex. 60/2,8 eller Tamrons 90/2,8 kan kanske gå att få begagnade inom budgeten. Annars är 35/1,8 DX ett ofta rekommenderat objektiv. Billigt och skarpt. Det går absolut att hitta begagnat för 1200-1500 kr.

35/1,8 DX verkar vara något många rekommenderar :D

Jag var sneaky och fick reda på vilka objekt hon äger:
Tamron tele-macro 70-300mm
Nikon 18-55mm

Så 35/1,8 DX är det som ni rekommenderar fortfarande då?

Och hon tar nog mer naturbilder än matbilder (Matbilder sker mest med mobilen).

Senast ändrad: