ANNONS
Annons

Råd om program för efterbehandling.

Produkter
(logga in för att koppla)

murbeck

Medlem
Hej!

Jag är en glad amatörresefotograf som precis uppgraderat till en D70 och är grymt nöjd hittills. Efter att ha barskrapat kassan med kameraköpet och biljetter till Sydafrika har jag nu en ganska tight budget för tillbehör till kameran och söker därför lite vägledning kring vilken mjukvara jag ska köpa för efterbehandling. (Har letat efter befintliga trådar, men tyvärr inte hittat någon passande.)

Jag nyfiken på att använda Raw-formatet för att ha största möjliga framtida flexibilitet betr. förstoringar m.m. Laddade ner Nikon View som jag tycker funkar bättre än det medföljande PictureProject med avseende på att organisera och visa bilderna.

Har jag sedan uppfattat det rätt om Nikons Capture huvudsakligen innehåller funktioner för att "färdigställa" en raw-formaterad bild (vitbalans, färger m.m.) och att man sedan arbetar vidare i tex Photoshop eller Elements för mer avancerad redigering? Eller ska man kanske se Capture som ett alternativ till Elements och att det räcker för de vanligast förekommande redigeringsbehoven? Jag avser ju inte att spendera timmar på varje bild i efterbehandling utan vill ha ett ganska enkelt flöde…

Någon annan nybörjare som gått igenom samma frågeställning?

All hjälp mottages tacksamt…

// Martin

Du är inne på rätt väg, råformatet är det enda rätta valet om man funderar minsta på att förändra bilderna efteråt. Att använda kameratillverkarens egna programvara för denna hantering brukar oftast inte vara så jättebra lösning då dom konstigt nog inte har så bra koll på hur en fotografs "workflow" fungerar. Canons programvaror exempelvis är mycket osmidiga att använda.