Annons

Råd om prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mia L

Ny medlem
Hej,
Jag har sedan i maj i år (även) tagit uppdrag som bröllopsfotograf (har fotat mest porträtt tidigare) och både jag och mina kunder är nöjda ;-). Nu har jag fått en förfrågan om att fotografera ett bröllop utomlands i januari. Fotograferingen skulle innefatta följande:
  • Fotografering av middag på fredagen.
  • Fotografering f r o m förberedelser t o m en bit in på festen under lördagen.
    • Fotografering av brunch på söndagen.
    Jag tänker mig att brudparet sedan får tillgång till alla de bästa bilderna från hela helgen, kanske en 600-800 stycken.
    Jag har hittills varit låg i min prissättning i jämförelse med andra fotograferar med tanke på min lilla erfarenhet av just bröllop, men tänker mig höja priserna inför nästa år.
    Brudparet står för flyg och hotell.
    Vad skulle du ta?
    Tack för hjälpen! Mia

Hej Mia!

Att göra ett bröllop utomlands är meriterande och bra ur marknadsförings synvinkel. Jag skulle göra bröllopet gratis/lågt pris men boende och resa ersatt. Det beror lite på vart resan går förstås:)

Hälsningar

Markus

Hej,
Jag har sedan i maj i år (även) tagit uppdrag som bröllopsfotograf (har fotat mest porträtt tidigare) och både jag och mina kunder är nöjda ;-). Nu har jag fått en förfrågan om att fotografera ett bröllop utomlands i januari. Fotograferingen skulle innefatta följande:
  • Fotografering av middag på fredagen.
  • Fotografering f r o m förberedelser t o m en bit in på festen under lördagen.
    • Fotografering av brunch på söndagen.
    Jag tänker mig att brudparet sedan får tillgång till alla de bästa bilderna från hela helgen, kanske en 600-800 stycken.
    Jag har hittills varit låg i min prissättning i jämförelse med andra fotograferar med tanke på min lilla erfarenhet av just bröllop, men tänker mig höja priserna inför nästa år.
    Brudparet står för flyg och hotell.
    Vad skulle du ta?
    Tack för hjälpen! Mia

• Eftersom Mia angivit att hon är frilansfotograf bör hon ta betalt. Amatörer
    kan natruligtvis sätta vilket pris som helst.

Själv skulle jag inte åta mig uppdraget under 15.000kr +moms om det gäller faktura.
    600-800 bilder är extremt mycket för ett bröllop om dessa ska redigeras.
    Skulle min beställare kräva denna mängd bilder begär jag 25.000kr+moms.

Eftersom Mia angivit att hon är frilansfotograf bör hon ta betalt. Amatörer
kan natruligtvis sätta vilket pris som helst.

Själv skulle jag inte åta mig uppdraget under 15.000kr +moms om det gäller faktura.
600-800 bilder är extremt mycket för ett bröllop om dessa ska redigeras.
Skulle min beställare kräva denna mängd bilder begär jag 25.000kr+moms.

Det är klart att man inte skall sälja sig för billigt men säg att Mia efteråt kan göra ett bloggpost där det står:
Wedding - Paris mm,
så tror jag att hon kommer att få igen investerad tid! Samma råd gav Jonas Peterson på sin föreläsning på fotografiska.

Det är klart att man inte skall sälja sig för billigt men säg att Mia efteråt kan göra ett bloggpost där det står:
Wedding - Paris mm,
så tror jag att hon kommer att få igen investerad tid! Samma råd gav Jonas Peterson på sin föreläsning på fotografiska.

Håller fullständigt med. Att fota utomlands där man aldrig varit kräver kanske ett annat tänk än vad man är van med.
Sen kan man ju passa på att förlänga vistelsen för egen vinning som tex semester och/eller fotografering för att utöka sin portfolio. På en vanlig semester med familj har man knappt tid att sätta upp stativ, gå upp tidigt på morgnarna, vara uppe sent etc för att få de riktigt fina bilderna man kunnat ta om man varit där helt själv.

Ta betalt, men håll låg profil eftersom jag också tror det kan ge avkastning på lång sikt.
Att gå in på en hemsida där man kan se utlandsprojekt är för mig ett bra betyg.

!

/Stefan

Wedding - Paris mm,
så tror jag att hon kommer att få igen investerad tid!
Det flesta yrkesmän tycker nog att "gratis" är att sälja sig för billigt. Och frågan är väl hur en fotograf som gör den här typen av jobb under normalpris för att det ska fungera som "reklam" hanterar framtida kunder som sett utlandsbilderna, ber om ett prisförslag och sen säger "va, vill du ha så mycket? men när du var i Paris tog du bara xx kronor och eftersom det här är i din hemstad måste det ju bli mycket billigare..."

Personligen tycker jag att även Christians förslag på 15000 kr för ett uppdrag på tre dagar utomlands låter i underkant. Och sen tillkommer förstås redigeringen av 600 bilder, vilket väl lär ta några dagar...

Det flesta yrkesmän tycker nog att "gratis" är att sälja sig för billigt. Och frågan är väl hur en fotograf som gör den här typen av jobb under normalpris för att det ska fungera som "reklam" hanterar framtida kunder som sett utlandsbilderna, ber om ett prisförslag och sen säger "va, vill du ha så mycket? men när du var i Paris tog du bara xx kronor och eftersom det här är i din hemstad måste det ju bli mycket billigare..."

Personligen tycker jag att även Christians förslag på 15000 kr för ett uppdrag på tre dagar utomlands låter i underkant. Och sen tillkommer förstås redigeringen av 600 bilder, vilket väl lär ta några dagar...

Tror knappt det funkar på det viset. Alla mina uppdrag är på offerter beroende på omfattning, plats, utgifter etc. Sen undrar jag hur framtida kunder fått veta alla detaljer om "Paris"-uppdraget och priset ;)

Porträttfoto för en person i min studio, en annan 1 mil utanför min by och en annan också en mil utanför fast ute på havs har alla tre olika prissättningar! Ingen av dessa tre kunder får någonsin veta exakt vad de andra fick betala.

/Stefan

Tror knappt det funkar på det viset. Alla mina uppdrag är på offerter beroende på omfattning, plats, utgifter etc. Sen undrar jag hur framtida kunder fått veta alla detaljer om "Paris"-uppdraget och priset ;)
Om man nu ska tro att uppdraget har någon marknadsföringseffekt (vilket flera i tråden har föreslagit) så kommer den effekten förstås att i första hand märkas på dem som av nån anledning vet om att bilderna finns. Dvs folk som i någon mening är bekanta (eller bekantas bekantas bekanta osv) med utlandsbröllopsparet.

Om man nu ska tro att uppdraget har någon marknadsföringseffekt (vilket flera i tråden har föreslagit) så kommer den effekten förstås att i första hand märkas på dem som av nån anledning vet om att bilderna finns. Dvs folk som i någon mening är bekanta (eller bekantas bekantas bekanta osv) med utlandsbröllopsparet.

När jag kollar in bröllopsfotografer som ska fota så kollar jag annonser såvida inte jag vill ha en lokal som någon rekommenderat mig.
De jag ser som marknadsför sig är säkerligen såna jag inte visste fanns till och går då in på deras hemsida.
När jag sedan ska välja mellan de slutgiltiga så är helheten viktig och då är all typ av marknadsföring bra.
Jag har sett de som säljer sig som bröllopsfotografer och har ibland inte ens en hemsida eller portfolio att visa upp. Vissa kan ha och då visar dom bilder på hundar eller naturbilder. De är säkerligen bra, men kanske inte för mig.

EDIT: Sen kanske det finns släktingar/vänner till brudparet i Paris som skulle vilja anlita denne fotograf. Det som är viktigt är att när man tar ett uppdrag och vill använda det som reklamsyfte också är att påpeka för brudparet att de fått ex 50 % rabatt så fotografen även har andra syften med uppdraget. På så vis blir deras ryktesspridning rätt.

Btw. TFP är också ett sätt att marknadsföra sig. Men ska då folk säga.... Men...du fotade ju henne gratis!

/Stefan

Senast ändrad:

Marknadsföringseffekten kommer att märkas när hon har byggt upp en stark blogghistorik som i sin tur genererar många träffar när någon söker efter bröllopsfotograf. Kallas för SEO (search engine optimization)
Effekt nummer två är förstås en starkare helhetsbild när kunden tittar på bloggen. En annan viktig parameter för SEOn är inlänkar vilket google också väger högt. Testa olika sökord och se vilken sida bloggen hamnar på, tex bröllopsfotograf samt den stad du är verksam i.

Destination Wedding

Om din plan ar att fota destinations brollop sa kan det ju vara bra att gora det lite billigare for att fa en portfolio av bilder men om du i fortsattningen bara ska fota i Sverige eller annu mer lokalt runt dar du bor sa spelar det ju mycket mindre roll om du har ett brollop fran Paris pa din blog.... sa da ar det ju battre att ta sa mycket betalt du kan.

Manga fotografer som vill borja fota destination brollop hyr modeller dar de ar och pa det viset far du perfekta bilder i din portfolio ( och lite traning)

Nar jag fotar destinations brollops och det ar en lordag sa innebar det ju att jag inte kan fota ett brollop pa fredag och maste ta hansyn till det i priset.

om du gor det for 15000 sen skatt pa det for 2 dagar foto sen 2 dagars redigering sa ar det ingen vidare timlon.....

Porträttfoto för en person i min studio, en annan 1 mil utanför min by och en annan också en mil utanför fast ute på havs har alla tre olika prissättningar! Ingen av dessa tre kunder får någonsin veta exakt vad de andra fick betala.

/Stefan

oavsett om du jobbar utomlands eller i sverige så kostar dina räkningar lika mycket. Oavsett om jag jobbat i spanien,maldiverna så har betalning varit likvärdig och varför skulle den inte vara det? Ska du betala dina räkningar med minnena av stranden på maldiverna? Jag fattar inte varför alla ska köra röda kors verksamhet på foto antingen gillar kunden ens bildstil,kunskap,erfarenhet osv o vill betala för det . Jag har alltid fått bra betalt även om jag jobbat på seychellerna.Thailand,Usa osv. Att tro att man får mer jobb bara för att man gjort en plåtning i paris är fel däremot har du tagit bra bilder som väcker uppmärksamhet då kanske du får det. Tror knappast någon står med hatten i handen o bugar bara för att du gjort ett utlandsjobb.Själv har jag gjort 100 tals jobb utomlands men jobben i sverige har jag fått mest för det jag gjort här.

Jag driver bland annat www.bröllopsfotografer.com och ha dagliggen kontakt med duktiga bröllopsfotografer.

Lite råd och tips...

Om du inte ta fullt betald för jobbet var väldig tydligt mot kunderna varför du gör ett undantag. Som flera skriver här vill du bli kännd för dina bilder och inte för att vara prisvärd. Om du väljer att fotograferar just detta bröllops relativt prisvärd se till att du atminstonde tjänar pengar på efterbeställningar. Lovar inte bort resultatet av jobbet (dina bilder) för billigt!!! Fixar ett fint coffe table album, erbjud ett exklusiv läderalbum och plus små kopior. Bevakar inte dina kunders planbok! Se länken nedan så få du en kickstart gällande fotoböcker/album.

Lösen är pro-album. http://blog.online-albumproofing.co...an-vill-ha-utan-att-du-minskar-din-fortjanst/

Jag rekommenderar dig att ta ordentligt betald för jobbet om du känner dig redo att fota bröllop professionellt.
Om du inte få jobbet för kunderna tycker att du är för dyr gräm dig inte och lägg tiden på att marknadsföra dig eller funderar om du inte ska satsa pengarna på en workshop. (som också ger bra bilder för ditt portfolio, värdefulla kontakter till kollegor och om du är smart dessutom mycket bra SEO material.

Lyck till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar