Annons

Råd om Pentax vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Vilken av nedanstående alternativ skulle ni välja ur ett "få-mest-kvalitet-i-objektiv-för-pengar-perspektiv"?

Jag har att välja mellan att köpa nytt D70 med ett till sin prisklass helschysst zoomobjektiv (18-70) och en ny 50 f1.8. Eller att handla en Pentax *ist DS med ett mindre bra zoomobjektiv, men som jag då kan använda med ett antal äldre objektiv som jag har liggandes här hemma.

Andledningen till att det väger för att bli D70 är att det då ingår en vettig zoom som troligtvis täcker både Chinons 35mm och 135mm.

Alternativ 1:
-Nikon D70
18-70 f3.5 (af)
50mm f1.8 (af)

Alternativ 2:
-Pentax *ist DS
18-50 f3.5 (af)
Chinon 50mm f1.7 (mf)
Chinon 35mm f2.5 (mf)
Chinon 135mm f2.5 (mf)

Båda alternativen kostar för mig ungefär lika mycket (ca 8500)

Hur gillar du att jobba med fokus?

Om du gillar att fokusera manuellt så har ju manuella gluggar jämfört med i stort sett alla autofokusgluggar en överlägsen känsla i själva fokuseringen.

Ytterligare följdfrågor:

Har du läst på dig om eventuella vanliga brister hos respektive kamera?

Finns det något som talar emot att använda Chinonoptik på istD?

Hej!

Den funkar uppenbarligen (enligt källor) utmärkt att använda äldre Chinon på Pentax. Efter att ha läst recensioner på båda kamerahusen känner jag att de är relativt likvärdiga

Frågan är om 35mm f2.5 och 135mm f2.5 är väldigt högkvalitativa, att man gärna väljer de framför 18-70 f3.5...

Räkna med att de äldre Chinonobjektiven är klart mjuka/suddiga på full öppning men fullt användbara nedbländade, dock inte bättre än Nikkor 18-70.

Pentax är inget system jag kan något i någon större utsträckning om.
Däremot är det - precis som med Nikon - trevligt med en bakåtkompabilitet med äldre, manuell (ofta billig) optik där du kan ha möjlighet att göra riktiga klipp om du är om dig och kring dig.

Det lilla jag tittat runt verkar det vara väldigt låga priser på begagnad manuell pentaxoptik. Ingen aning om huruvida det skulle vara signifikativt för att kvaliteten skulle vara dålig - men jag skulle vara förvånad om så var fallet.

Du har ingen möjlighet att låna en kamera och testa?

mvh

EDIT: Olle hade hunnit svara under tiden.

En följdfråga till Olle.

Vilken typ/beteckning/generation av manuell Petaxoptik är det värt för t ex Fredrik och andra med Pentaxsystem att leta efter?

Då menar jag optik med erkänt bra prestanda och renommé som motsvarar t ex Nikkor 35mm f1,4 Ai/AiS eller Nikkor 105mm f2,5 Ai/AiS och så vidare.

Pentax har många serier med bajonettobjektiv.

SMC Pentax första serien
SMC Pentax-M mindre och lättare
SMC-Pentax-A för programautomatik
SMC-Pentax-F autofokus
SMC-Pentax-FA autofokus med (onödiga) finesser

Fasta objektiv i dessa serier är i allmänhet mycket bra. Speciellt objektiven med höga ljusstyrkor.

Undvik manuella zoomar och zoomar med sämre ljusstyrka. De är i allmänhet inte så bra.

Det finns också en del opjektiv märkta Takumar eller Pentax (utan SMC). Dessa är billiga och sämre.

Men teoretiskt skulle man då vad det verkar kunna plocka ihop en trevlig objektivuppsättning för några få tusenlappar.

T ex
35/2.8 SMC-M 850 Kr
50/1,7 SMC-M 895 Kr
100/4 Macro SMC-M 2500 Kr
135/3,5 SMC-M B 795 Kr

Johan Okker skrev:
Men teoretiskt skulle man då vad det verkar kunna plocka ihop en trevlig objektivuppsättning för några få tusenlappar.

T ex
35/2.8 SMC-M 850 Kr
50/1,7 SMC-M 895 Kr
100/4 Macro SMC-M 2500 Kr
135/3,5 SMC-M B 795 Kr

Det låter dyrt det där. Jag gav 400 för min M135 och den är i riktigt bra skick med låda och allt. Min M50 är permanent lånad men jag har sett dem betydligt billigare än detdär också.

Ska man däremot ha nya fasta objektiv verkar det vara riktigt svårt att få tag på en del. De var tydligen helt tagna på sängen över hur många de sålde sen Ds släpptes.

marcuspajp skrev:
Det låter dyrt det där. Jag gav 400 för min M135 och den är i riktigt bra skick med låda och allt. Min M50 är permanent lånad men jag har sett dem betydligt billigare än detdär också.

Ska man däremot ha nya fasta objektiv verkar det vara riktigt svårt att få tag på en del. De var tydligen helt tagna på sängen över hur många de sålde sen Ds släpptes.

Ja de där priserna var en snabb slagning i ett par butiker.
Genom privatannonser borde priset kunna halveras.

Efter att ha tittat lite närmare på Pentax måste jag säga att jag uppskattar deras koncept att ha behållt stöd för sin gamla optik även på mera konsumentinriktade kameror.

Nikon har ju samma bajonett men många nyare kameror i konsumentnivå tappar ju all inbyggd funktionalitet.

marcuspajp skrev:

Ju längre glugg desto svårare i princip.
Över 200mm och det börjar bli RIKTIGT svårt att få tag på någonting.

Nej, det har inte med DS att göra egentligen. Det var nog en fas i tillverkningen, dom började göra D FA modellen, släppte nya modeller, slutade göra en hel del modeller samtidigt som när vi ändå talar om en mycket liten spelare på marknaden.
Lagren är heltenkelt jättesmå, och när det händer nåt i produktionsledet så märker konsumenterna av det SNABBT.
Ifall Canon skulle sluta göra gluggar i ett par månader skulle ingen märka av det ens.

Hursomhelst, det är på bättringsvägen och även fast det kan ta lång tid innan man får sin glugg så kommer den till slut.

/Henri

eatfrog skrev:

Nej, det har inte med DS att göra egentligen. Det var nog en fas i tillverkningen, dom började göra D FA modellen, släppte nya modeller, slutade göra en hel del modeller samtidigt som när vi ändå talar om en mycket liten spelare på marknaden.
Lagren är heltenkelt jättesmå, och när det händer nåt i produktionsledet så märker konsumenterna av det SNABBT.
Ifall Canon skulle sluta göra gluggar i ett par månader skulle ingen märka av det ens.

Hursomhelst, det är på bättringsvägen och även fast det kan ta lång tid innan man får sin glugg så kommer den till slut.

/Henri

Ja det är ju bara spekulationer egentligen. Men jag tror att de nog räknade med att hålla ut lite längre på lagren de hade. Fast de kan ju chocka med en massa nya D FA-objektiv när som helst, de är ju lite oberäkneliga på det sättet. Jag störs inte av bristen nu ändå, jag har inte råd med nya objektiv. Men jag skulle tycka det var väldigt synd om det inte kommer nån ersättare till FA* 200/4 macro, bara ifall jag får pengar nångång.:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar