Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och tipps önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

mirres54

Aktiv medlem
Jag fotograferade en vårhälsning, motorcyklar åker i kortege runt fyra städer. Planen var att dels få översikt över mängden som åkte och att få lite snygga cyklar på bild. Stativ, teleobjektiv och något att sitta på transporterades ut och iordningställdes. Jag tog många bilder. Inte nöjd med resultatet. Hur borde jag gjort för att uppnå mina önskemål?
Bilderna: http://picasaweb.google.se/lars.lundsten/1MajMotorcykel

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Lasse

Hur fotograferar man en myrstack?

Skämt åsido - går det att göra så mycket mer med det Du hade med Dig? Eftersom Du har gett oss fritt fram att kopiera Dina bilder i "vällovligt syfte", kommer här ett exempel på vad som kan göras med beskärning, lite pill i kurvor och en aning oskarp mask.

© Lars Lundsten - red. Lennart Sjöberg

Bilagor

• cykelorm.jpg
    cykelorm.jpg
    98.5 KB · Visningar: 327
Tråkigt ljus och tråkig miljö och ett motiv som gör sig bättre live än på foto.

Inte lätt att få till det då.

Det du kanske kunde ha gjort vid fototillfället vara att försöka komma närmare EN hoj och fått med mer detaljera på den och fått resten att utgöra en illustrerande bakgrund? Som det är nu är det inget i bilderna som fångar betraktarens blick.

Mvh
Anders
(Med reservation för att jag bara tittat som hastigast på någon enstaka av bilderna i din serie)

Jag valde att utgå från just den här rutan, därför att det var en av de där den röda bilen, i vänster vägkant, inte syntes. Alternativet hade varit att klona bort den, och andra bilar som står drällandes i naturen.

Vad är väsentligt? Två saker som jag ville framhäva - storslagen natur och den långa ormen av MC. Allt annat är oväsentligt = bort.

Att komma ännu närmre hade kanske krävt att Du ockuperade halva vägen och kröp mer i ställning, vilket är en olycksrisk. Du står på en raksträcka och kan därmed inte få åkarna att "köra in i kameran" - kanske en svag kurva lite längre fram hade gett ett annat perspektiv ( jag kommer för mitt liv inte ihåg hur vägen går, trots att jag åkt från Boden till Vidsel xxx antal ggr ). Kanske ett ännu längre tele för att trycka samman bilden mer. Kanske mer "kameramuskler" för att kunna köra sekvensen i RAW istf i jpeg. Kanske inte slösa tid på att ändra utsnitt, utan bestämma komposition redan från början. Rekat på plats - eller bara "valt platsen ur minnet".

© Lars Lundsten - ored. urspr.bild

Bilagor

• oricykelorm.jpg
    oricykelorm.jpg
    94.5 KB · Visningar: 302
Tack

Att jag valde just denna plats var av två anledningar. Jag kunde sitta vid sidan av vägen utan att timmerbilarna snuddade vid mig och jag räknade med att få med hela mc"ormen" Jag fotade en tredjedel i RAW och resten på högsta jpeg upplösning. Uppladdningen konverterade alla till lägre upplösta jpeg :-( Jag har labbat lite i photoshop för att testa och till min glädje blev jag lite nöjdare. Lägger upp en bild när jag känner mig någorlunda nöjd.

Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar