Annons

Råd och dåd angående blixt till D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Sent om sider har jag börjat tänka att man kanske skall skaffa sig en blixt.... jag som vägrat det i alla tider... det är nog fotosidans fel ;)

Jag har testat litet med manuella blixtar och blixtar i manuella lägen men tänker nu skaffa något bra till min D100. Jag har fått lite blodad tand på att fota live konserter.

D100 stödjer något man kallar DTTL, så det vore ju bra om den blixt jag skaffar gör det oxå. Blixten får gärna vara lite överkvalificerad så att den duger även om jag med tiden skaffar nyare hus.

Utan att ha någon egentlig koll alls har jag sneglat på Nikon Speedlight SB-800 och Sigma EF500 DG Är dom användbara? Vad rekommenderar ni? Kommer Nikon SB-600 att vara tänkbar?

Jag hade utan tvekan valt SB-800.

Varför?

I flera år använde jag en Sunpack 4000.

En dag så lånade jag en SB-24, det blev klart bättre bilder.
Sedan skaffade jag mig en SB-26 och det blev LITE bättre än SB-24.

Hur många bilder hade blivit bättre om jag köpt originalblixten med en gg? Det vet jag inte...

Janne, jag har beställt en SB-600. Får jag den innan aprilträffen kan du få kolla lite på den där om du vill.
Den är enklare än SB-800 men det är även priset.
Men ska du ha en blixt att växa i så låter SB-800 helt klart "större".

Kan förövrigt inte ett smack om blixt då även jag vart nej sägare till det tidigare ;)

Håller inte riktigt reda på skillnaderna mellan dom "gamla" och "nya" modellerna
Men jag fick tag i en begagnad SB28dx till ett bra pris och den är trevlig, lättarbetad och avancerad.

Jag hade en SB-80DX till min D100, bytte upp till en SB-800 nyligen.
Jag vinner inget på det egentligen, D100 stöder inte i-TTL, som är nytt i 800-modellen.

Antingen är jag otålig och klantig, men jag har haft svårt att få perfekta blixtbilder digitalt.

Har alltid träffat rätt med F4, F5 och nu med min F100 (med Sb-28)

Kanske nåt lite kraftigare typ Metz 45?
Finns med TTL-koppling även om jag inte tycker att TTL:en tillför så mycket.

ANNONS