Annons

Råd inför uppbyggnad av liten studio.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan82

Aktiv medlem
Hej.

Vet att det finns en massa trådar som behandlar liknande frågeställningar men hoppas det är ok att jag startar en tråd för lite mer personliga råd.

Nu till saken, jag har börjat med lite modellfotande och tycker det är riktigt kul, fotar just nu i ett rum hemma med mycket blygsamma metoder, och för lite ljus är ofta ett problem. Så nu tänkte jag köpa mig lite blixtar, stativ, softboxar och vad som kan behövas. Problemet är att jag har mycket svårt för att veta vad jag behöver och vad som räcker till.

Rummet jag fotar i är ca 5x2,5 meter så det är ganska litet, dock vill jag inte köpa saker som precis klarar mitt nuvarande behov utan gärna så det klarar lite större rum i framtiden.

Jag kommer nog framför allt att fota familjefoton, barnfoton och modellfoto.

Utrustning jag har är Canon eos 550D, 50mm 1,8f, blixt Speedlite 430ex II.

Är det bästa att använda sig av den blixten jag har och sätta i en softbox eller liknande? Eller behöver jag studioblixtar?

Hur många blixtar behöver jag?

Hur ska jag trigga blixten/blixtarna? Har kikat lite på Cactus V5, är det bra saker?

Budget? Gärna ganska billigt, men vill dock inte ha nåt skit som jag inte kommer bli nöjd med, runt 5000:-

Gärna saker som man kan bygga vidare på när man har pengar till det.

Mycket tacksam för alla tips och råd! :)

Mvh // Johan
 
Hur långt är ett snöre?

Allt beror på vad du vill fota.
Barnfoto = lite utrustning, Modellfoto = mycket utrustning.
Kolla på www.kaffebrus.com efter paraplyer, stativ och hållare.
Det finns billigare grejor på www.ebay.co.uk när du vet va du vill ha.

Som jag skrev så är modellfotografering något jag vill syssla med, så då bör jag ju lämpligtvis också lägga mig på den nivån? Jag förmodar att jag kan använda denna utrustning till barnfoto också.
 
Hej Johan!
Jag kanske kan hjälpa, jag har samma blixt som du och har använt bara den och min kamera när jag har fotograferat och det har gått jättebra!

Men jag vill också fotografera mer seriöst och ta ännu bättre bilder, så jag har skaffat mig två studioblixtar nu som jag bara har använt en gång än så länge.

Så om du tittar på min hemsida: www.linasfoto.fotosidan.se ser du hur bilderna har blivit med bara en blixt, om du inte tittar på den första mappen som heter Lina, där har jag använt både studioblixtarna plus min speedlight.

Hoppas det kan hjälpa lite!
Mvh Lina
 
Hej Johan!
Jag kanske kan hjälpa, jag har samma blixt som du och har använt bara den och min kamera när jag har fotograferat och det har gått jättebra!

Men jag vill också fotografera mer seriöst och ta ännu bättre bilder, så jag har skaffat mig två studioblixtar nu som jag bara har använt en gång än så länge.

Så om du tittar på min hemsida: www.linasfoto.fotosidan.se ser du hur bilderna har blivit med bara en blixt, om du inte tittar på den första mappen som heter Lina, där har jag använt både studioblixtarna plus min speedlight.

Hoppas det kan hjälpa lite!
Mvh Lina

Fina bilder! :)

Som jag har upplevt det när jag har tagit bilder inne med bara min speedlite så känns det som att den inte riktigt räcker till, men kanske det räcker att skaffa en softbox eller paraply till den.
Är lite osäker på vad som passar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.