Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd för användning av vid vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har äntligen kommit till skott och köpt en Nikkor 12-24mm och använder den ofta, för att försöka lära mig. Det går inget vidare, tycker jag. För att få med mycket himmel, lutar jag kameran uppåt och huset och träden ser inte kloka ut, förstås. Jag tittade in hos galne Ken, som har skrivit en artikel om saken: http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-use-ultra-wide-lenses.htm

Har ni också några råd som jag kan lära mig av?

Per.

Jag tycker Kens artikel är ganska bra och som han säger bör man vidvinkelfotografering gå så nära motivet som möjligt. Sneda träd och liknande går att räta upp i efterhand i exempelvis PS.

Att saker lutar är inte så mycket att göra något åt om du inte vill peka kameran rakt framåt. Det man kan göra är att använda lite vidare bildvinkel än vad man tänker använda; peka kamera rakt framåt och sedan beskära bort den kant man inte vill ha med. Det blir som att använda ett shift-objektiv, fast med mindre sensor.

Ett allmänt tips är att gå jävligt nära. Vidvinkelbilder blir ofta väldigt ointressanta om det inte finns något redigt objekt någonstans i bilden, och för att det ska bli "redigt" krävs viss närgångenhet på grund av den annars låga avbildningsskalan.
Försök att utnyttja de märkliga perspektiven istället för att undvika dem! Man kan komponera bilden bara av linjer också, utan något specifikt objekt i bilden.

Eller så struntar du bara i hur alla andra gör och grejar efter eget huvud tills du hittar något kul sätt att se på saken:)

Eller så struntar du bara i hur alla andra gör och grejar efter eget huvud tills du hittar något kul sätt att se på saken:)

Jo, det är ju så man ska göra. Men jag tänkte ta nåra genvägar dit!

Tack för råd! Jag använder just nu inget annat objektiv, så det kommer säkert något hyggligt ut så småningom.

Per.

Vidvinkel är absolut den svåraste objektivtypen att använda. När man generellt kollar på bilder tagna med vidvinkel inser man hur få fotografer verkligen behärskar det. Att komma nära är viktigt som pointerats. förhållanden förvrängs, men det får inte ske oestetiskt. Du måste ha koll på HELA bildytan, och vad som sker i den när du söker vinkeln. Det är här jag tycker det ofta strular sej för många. Alla delar av bilden måste stå i relation till varandra. LINJER LINJER LINJER, jag anser att hela uppbygnaden av en bild handlar om linjespel oberoende av optiktypen, men speciellt vid vidvinkel.

Största problemet är människorna, många objekt kan förvrängas en del utan att vi ens reagerar speciellt, och det kan även vara estetiskt. När tex en människa förvrängs så vill det för det mesta bli taskigt.

Visst, det går att räta upp objekt i efterhand, men jag föredrar att man först lär sej använda objektivet "organiskt" (f*n vilket begräpp jag kom på för det :)).

Det här var nu allmänt lite av mina tankar om vidvinkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar