Annons

Råd ang. Resekamera (G11 eller System)

Produkter
(logga in för att koppla)

W2Best

Medlem
Jag måste få lite råd kring mitt stora huvudbry just nu.

Kommer den närmaste tiden att vara lite av en Globetrotter, och jag har som ett stort mål
att resa med så lite packning som bara är möjligt.

Min huvudresa blir 6 månader till Indien, och det bär iväg i oktober.

Min stora fundering är kring vilken utrustning jag ska ha med mig.

Jag kommer att driva en reseguide på alltomindien.se, och fotografera till denna, samt för eget bruk, och eventuellt till någon artikel på backpacking.se, reseguiden.se eller dyl.

I nuläget har jag en Pentax K-X med Tamron 18-200, och jag är helt tillfreds med utrymmet den kräver, men tycker att den väger lite mycket.

På andra sidan glasen står Canon G11 och lurar varje gång jag går in i en butik. Betydligt lättare och mindre, men även mindre kompetent. Frågan är om jag skulle klara mig med denna, eller om jag i längden skulle bli tokig på att inte få använda en systemkamera. Har inte använt kompaktkamera på väldigt många år.

Alla råd och inputs uppskattas verkligen, för detta måste jag reda ut innan jag åker - sedan är det för sent!

Det är lätt att haka upp sig på såna här frågor, jag vet, jag gör det själv just nu. Men svaret från mig blir att det mest hänger på din fotograferingsstil. Om det funkar med kompaktkamera hemma så gör det troligen det på resa också.
Jag har rest och gjort reportage med digitalkompakt, och det funkar med mitt sätt att plåta, som inte är så förfärligt beroende av högsta bildkvalitet. Och åtminstone ett par av mina kompisar har gjort böcker plåtade med analoga och digitala kompakter.

Det gäller nog mest att bestämma sig för det ena eller andra och sen plåta utav helvete med det man väljer och bara låta bli att gräma sig över det man väljer bort.

Hoppas på en god tur!

Jag har gjort mitt val efter att ha rest med både systemkamera och kompakt i bl.a. Indien. Numera har jag sedan snart 5 år en Olympus 7070W som resekamera och en enklare kompaktkamera som reserv. Vi fotograferar ju olika saker när vi är ute och reser, men själv prioriterar jag vidvinkel och har bara behov av måttligt tele. Skulle Olyn haverera så ligger en G11 bra till för inköp för närvarande. Måttligt mycket pixlar, skarp optik, perfekt zoomområde.
Såg förresten nyligen att Cyberphoto har kampanj på G11.

Mitt råd är alltså en G11 kompletterad med en liten Ixus som reserv. Då får du också i stort samma gränssnitt som gör byte mellan kamerorna enkelt. Det finns tillfällen då man vill ha en kamera som går ner i byxfickan och då man vill se ut som en riktig turist. Min fru reste runt i Indien i nästan 5 månader redan 1968 och bodde hos vänner av vilka vi fortfarande har kontakt med några. Hon hade på sin tid en halvformatare och tog diafilm. Det blev hundratals bilder, en del från områden i norra Indien som idag inte är tillgängliga.

Indien är ett fantastiskt land, ha det så bra på resan.

Sten: Tack så mycket för ditt svar, det var precis sådant jag var ute efter. Jag har varit i Indien två gånger och har då kört med Min Pentax K10D och 18-55 + tamron 70-300, men det blir lite för utrymmeskrävande. Senaste gången fick jag dessutom ha en videokamera med mig, samt förstås laddare till de båda. Eftersom jag inte har använt G11, och inte använt den i Indien, så är det så svårt att ha koll.

Det bästa är nog om jag kan få tag på en G11 att låna i en vecka för att se hur användandet påverkas.

Du har inte saknat ex. seriebildstagning när du rest i Indien med kompakt?

MVH Jonas

Micro 4/3 !??

För att krångla till valet ytterligare...;) Det finns ju mer kompakta systemkameror än K-x...som dessutom fungerar som ypperlig videokamera om man vill...tex Panasonic Lumix GF1. Inte mycket större än G11 och med bra mycket bättre bildkvalitet. Frigör dig från tvånget på zoomobjektiv och res enbart med pannkakan 20/1,7 och upptäck ren och skär fotoglädje..hitta perspektivet mha dina egna apostlahästar! :)

Bilagor

• panasonic-gf1-system-camera.jpg
    panasonic-gf1-system-camera.jpg
    16.5 KB · Visningar: 239
Jonas frågade:"Du har inte saknat ex. seriebildstagning när du rest i Indien med kompakt?"

Jag använder ytterst sällan seriebildstagning, så det är ingen stor fråga för mej. Olyn kan kanske ta en bild i sekunden i jpg-läge. Med raw tar det 15 -20 sek mellan bilderna. Jag använder normalt vänster öga i sökaren, men om jag ska följa ett skeende har jag båda ögonen öppna och höger öga till sökaren och väntar ut ett bra ögonblick. Jag brukar få de bilder jag vill ha.

Jag var i Indien och Australien 2005 och hade då en Canon A1 med diafilm och en 3 Mp digitalkompakt (Ricoh Caplio RR30 som jag använder fortfarande till en del saker). Min fru hade då en 4 Mp Ixus som imponerade. Det var sista gången jag reste med film i kameran. Olympusen köpte jag begagnad i början på 2006 och den får hänga med så länge den orkar. Men den känns irriterande långsam ibland det erkänner jag.
Om jag återgår till resan till Indien och Au så satt det på en FDn 28 mm 2,8 90% av tiden. I övrigt en FD 100 mm 2.8 och någon enstaka gång en normal. Ännu tidigare använde jag en 28-82, men upptäckte att den oftast stod i 28 mm-läget och då var det bättre med en fast 28 mm.

2008 reste vi i Norge och då använde jag förutom Olyn en Pentax K100D. Det är ingen avgörande skillnad i bildkvalite mellan de här kamerorna när de används i 80 resp 200 ISO. När jag öppnar bilderna i datorn kan jag inte avgöra vilken kamera som tagit bilden enbart genom att se på den.

En viss sparsamhet är väl en vana från tiden med film i kameran. Jag har visserligen en winder till min Canon A1 så den kan rassla iväg 2 bilder i sekunden men den tiden är ju nästan förbi. Och windern använde jag bara någon enstaka gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar