ANNONS
Annons

Råd ang. beskärning sedan utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Hej.

Har smått funderat på att börja skicka några bilder för utskrift och ha som tavlor etc.

Efter bildbehandlig och beskärning och man fått bilden som man vill ha brukar den ju inte alltid (oftast) ha det behagliga formatet 3:2.

Problemet då är ju att hitta en lämplig storlek för utskrift som det ev. finns ramar till (dyrt och specialbeställa för min sidohobby som detta är)
Det jag undrar är om jag helt enkelt tänker fel i hela idén eller hur ni andra gör om ni alltid beskär enligt principen 3:2.

Ex. på bild som jag tänkt framkalla är den solnedgång som jag har lagt upp här på fotosidan som är allt annat än 3:2 format.
 
Öka canvasstorlek

Varför kan du bara inte lägga den på en vit platta med de måtten som du behöver. T.ex öppna ny bild med strlek 30x45 och 300 dpi. Markera bilden du vill ha och kopiera den. Klistra in på den vita plattan (den nya bilden) Då får du ju bilden utskriven i det format du vill ha den (Fast med vit kant runtomkring) Så gör i alla fall jag om måtten i bilden inte passar. Sedan skaffar jag en passepartout som passar bilden och den ramen jag tänker använda.
 
Jupp den idén funkar absolut kom jag på nu när du säger det.

Pasparto (Stavning..) gör ju även att det ser rätt proffsigt ut ! Kanske gör att mina bilder ser snäppet bättre ut
 
För enstaka bilder är det nog bäst att få en passepartout utskuren i en ramaffär, men tänker man rama mycket bör man kanske fundera på att skaffa en egen passepartoutskärare. Dyrt (några hundra) men praktiskt. Man kan ju göra små passepartouer av urklippen från stora... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.