Annons

Råd angående innebandyfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med bedömning av innebandybilder. Efter råd i en annan tråd köpte jag mig en Canon 70D och ett Canon 85/1.8 som jag använde.

Jag körde på manuell, 1/1600, f/2.2, auto ISO (max 6400). Det blev också 6400 i alla bilder.
Centerfokus, spotmätning och AI Servo i alla bilder. Vitbalans satt på lysrör.

Jag är nybörjare på efterbehandling så det ska jag lära mig, men skit in skit ut brukar det ju heta så i första hand skulle jag vilja veta hur jag får bilderna ur kameran att bli bättre. RAW-filerna ser inte direkt skarpa ut.

Tips på efterbehandling i LR eller Camera raw mottages också tacksamt. Det enda jag har gjort med bilderna i LR är:
Skärpa: mängd 25=>60, radie 1.0=>2.0
Brus luminans 25=>50, detalj 50=>70

Jpeg-bilder:
https://picasaweb.google.com/117640835845356201199/11Januari2015?authkey=Gv1sRgCO74iqekuOWGTg

RAW:
https://www.dropbox.com/sh/arrkpmlvslpvxom/AAD4Ty2IT0kdfbeO_y74V7lta?dl=0

Tack!
 
Hej !!
Har aldrig plåtat innebandy men en hel del handboll....

Jag tycker inte bilderna ser så illa ut. Något hårt behandlade kanske.

När jag plåtar handboll brukar 1/800 sek räcka.
I så fall borde ISOt hamna på 3200, vilket ger dig bättre bilder att jobba med från kameran.

Du kan även pröva att gå ner med bländaren till 2.0 eller 1.8 men då får du ett kortare skärpedjup, vilket kanske inte är vad du vill ha.
 
Hej, jag tycker att bilderna ser bra ut. När det gäller teknikaliteterna har jag några funderingar:
1/1600 är nog onödigt snabbt. 1/800 räcker och då kan du sätta ISO på 3200 - klart bättre ur brussynpunkt.
Jag är inte heller nån expert på efterbehandling, men dina inställningar för skärpa/brusreducering känns ganska häftiga. För ISO 6400 på 7D lägger jag brusreducering typiskt på 25-30, och grundskärpan i LR kanske jag skulle lagt på mängd 40/radie 1 för de här bilderna. I 100% förstoring ser det kanske inte jättebra ut, men nedskalat och slutskärpt brukar det bli ganska snyggt.
 
Ingen export på innebandy men jag tycker bilderna ser helt OK ut. Efterbehandlingen finns det säkert en del att göra på men det jag skulle vilja förbättra är:

- Komposition och beskärning. Jag har inget konkret råd, men det känns som du på några bilder har "fel" spelare i fokus och att det skulle gå att göra "mer" av motiven.

- Fokus, sitter inte alltid där den borde. Svåra förhållanden men jag tror du kan öva upp tekniken så att du får lite större träffsäkerhet där. Var heller inte rädd för att gallra hårt. Jag gissar att fota innebandy alltid innebär att en stor mängd bilder går direkt i papperskorgen, oavsett utrustning och kunskap.

Fota på - så kommer det bara bli bättre!
 
Tack för svaren!

Tanken med första fotograferingen var att jag skulle prova lite olika inställningar men av någon anledning försvann den tanken under matchen...

Nytt försök idag. Ska då prova lite olika kombinationer med längre slutartid och öppnare bländare (hade den inte helt öppen enbart för att jag fick för mig att det skulle bli lite skarpare...)

Efterbehandlingen är ett senare kapitel...

Komposition och beskärning hade jag inga som helst funderingar på denna första gång, men där finns absolut att jobba på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.