Annons

Råd angående innebandyfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med bedömning av innebandybilder. Efter råd i en annan tråd köpte jag mig en Canon 70D och ett Canon 85/1.8 som jag använde.

Jag körde på manuell, 1/1600, f/2.2, auto ISO (max 6400). Det blev också 6400 i alla bilder.
Centerfokus, spotmätning och AI Servo i alla bilder. Vitbalans satt på lysrör.

Jag är nybörjare på efterbehandling så det ska jag lära mig, men skit in skit ut brukar det ju heta så i första hand skulle jag vilja veta hur jag får bilderna ur kameran att bli bättre. RAW-filerna ser inte direkt skarpa ut.

Tips på efterbehandling i LR eller Camera raw mottages också tacksamt. Det enda jag har gjort med bilderna i LR är:
Skärpa: mängd 25=>60, radie 1.0=>2.0
Brus luminans 25=>50, detalj 50=>70

Jpeg-bilder:
https://picasaweb.google.com/117640835845356201199/11Januari2015?authkey=Gv1sRgCO74iqekuOWGTg

RAW:
https://www.dropbox.com/sh/arrkpmlvslpvxom/AAD4Ty2IT0kdfbeO_y74V7lta?dl=0

Tack!
 
Hej !!
Har aldrig plåtat innebandy men en hel del handboll....

Jag tycker inte bilderna ser så illa ut. Något hårt behandlade kanske.

När jag plåtar handboll brukar 1/800 sek räcka.
I så fall borde ISOt hamna på 3200, vilket ger dig bättre bilder att jobba med från kameran.

Du kan även pröva att gå ner med bländaren till 2.0 eller 1.8 men då får du ett kortare skärpedjup, vilket kanske inte är vad du vill ha.
 
Hej, jag tycker att bilderna ser bra ut. När det gäller teknikaliteterna har jag några funderingar:
1/1600 är nog onödigt snabbt. 1/800 räcker och då kan du sätta ISO på 3200 - klart bättre ur brussynpunkt.