Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd angående gravidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Tänkte ta gravidfoto och undrar över hur man får till följande två bilder

Bild 1 Där man fortfarande ser hyn men ändå skuggigt:
https://farm6.staticflickr.com/5026/5677489648_3a14bbe77f_z.jpg

Bild 2 Där man bara ser skugga av kroppen
http://previews.123rf.com/images/um...e-is-to-see-Picture-is-toned--Stock-Photo.jpg

Är dessa bilder möjligt att göra hemma? Jag har Nikon D800, en stor blixt(SB900), 28mm 1.8 eller 85mm 1.8. och stativ.
Är dessa bilder möjliga att göra med hjälpa av viss riktning av blixten i antingen ljust eller mörkt rum med hjälp av kort slutartid?
Eller kan man ta till någon enstaka fönsterlampa/cyckellampa?

Tack på förhand!

Båda varianterna kan du ta hemma.

I bild nr 1 kommer ljuset nästan bakom modellen.

i bild nummer två har skillnaderna mellan det ljusa och det mörka säkerligen förstärkts ordentligt i efterbearbetningen. Men det underlättar naturligtvis att göra rätt från början. Häng gärna upp svart/mörkt tyg på tre sidor runt modellen så att inget ljus från bakgrunden reflekterar på henne. belys bara bakgrunden.

Båda varianterna kan du ta hemma.

I bild nr 1 kommer ljuset nästan bakom modellen.

i bild nummer två har skillnaderna mellan det ljusa och det mörka säkerligen förstärkts ordentligt i efterbearbetningen. Men det underlättar naturligtvis att göra rätt från början. Häng gärna upp svart/mörkt tyg på tre sidor runt modellen så att inget ljus från bakgrunden reflekterar på henne. belys bara bakgrunden.

Ok, kan jag ställa blixten i trådlöst läge bakom personen? I så fall har jag en fråga, har hittat hur man gör för att styra blixten trådlöst. Dock inte hur man stänger av blixten som sitter på kameran, så man bara får sb900 har blixtra.

Ok, kan jag ställa blixten i trådlöst läge bakom personen? I så fall har jag en fråga, har hittat hur man gör för att styra blixten trådlöst. Dock inte hur man stänger av blixten som sitter på kameran, så man bara får sb900 har blixtra.

På Canon går det att att ställa om den inbyggda blixten så att den inte påverkar bilden utan bara styr blixten. Kommer inte ihåg hur det är med Nikon. Kolla manualen.

I annat fall kan det kanske gå att blockera så att inte blixtljuset går rakt fram och når modellen. En metod som absolut fungerar är att skaffa en billig pc-synksladd för en dryg hundring och ställa in blixten på manuell effekt. Vid studiofotografering är ändå TTL-automatik mer till problem till nytta. Med manuell blixteffekt blir varje exponering lika ljus = inga tråkiga överraskningar.

Det är blixten på kameran som styr fjärrblixtarna, så i normala fall slipper du inte direkt blixtljus. Det finns dock flera sätt att gå runt det. IR-filter på blixten kan fungera, men den bästa lösningen tror jag är radioutlösare.

Om man inte vill ha ngn som helst påverkan från kamerans blixt så blir det väl knepigt. Eller menar du att CLS är så pass smart att det först tänder kamerans blixt & mäter andra blixtar för att sedan ta bilden med bara de blixtar som inte sitter på kameran?

Om man inte vill ha ngn som helst påverkan från kamerans blixt så blir det väl knepigt. Eller menar du att CLS är så pass smart att det först tänder kamerans blixt & mäter andra blixtar för att sedan ta bilden med bara de blixtar som inte sitter på kameran?

Ja, det är så nästan all trådlös blixtstyrning fungerar (när den är automatisk) Man mäter med förblixtar innan den faktiska exponeringen görs.

Ja, det är så nästan all trådlös blixtstyrning fungerar (när den är automatisk) Man mäter med förblixtar innan den faktiska exponeringen görs.
O slavarna behöver alltså ingen blixt för att slå en andra gg efter inmätningen?
hmmm klurigt, aldrig funderat på det.

Edit: skulle ha svarat men råkade redigera

Jag har bara provat det i praktiken, men du får ju gärna testa teorin bakom :)

När jag testar med Canon 70D och 420EXII så ser jag i reflekterande ytor som t.ex. i en spegel att kamerans styrblixt syns i spegeln. Ljuset från kamerans egen blixt är svagt påverkar inte exponeringen.

Hakar på den här tråden då jag håller på med exakt samma sak. Hoppas det är ok?

Jag vill ta samma bilder men har ingen blixt, bara två studiolampor. Hur ska jag då göra för att belysa bakgrunden? De är ganska stora.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar