Annons

Råa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Ang uppladdade bilder för kommentarer:

Ett antal ggr får man kommentarer till sina bilder där beskäringen är ämnet.

Hur vore det med ett fält där man kan lägga in en URL (på samma sätt som i forumet) till en extern bild där man kan lägga originalet så de som kommenterar kan se "det våld" man åsamkat bilden?!

Roine (som just fått en vettig kommentar om beskärning)

Ingen dum idé. En annan grej som jag tänkt på många gånger är att man som kritiker borde kunna ladda upp förslag på alternativa beskärningar, eller kanske färgbalansförändringar och liknande. Nån gång har jag gjort det på en extern maskin och hänvisat dit.

Det kan ju förstås finnas upphovsrättsliga hinder mot det, det kanske inte är ok att kapa i någon annans bilder och lägga upp dem. Men jag har för mig att det finns undantag i upphovsrättslagen för konstnärliga diskussioner eller vad det nu var.

Undantag i upphovsrättslagen eller ej men man kan väl alltid ha en punkt i Fotosidans medlemsvillkor om att man tillåter att andra medlemmar laddar hem och modifierar bilderna för att kunna visa bildidéer...?

Jag tycker man kan få kryssa i och välja själv om man vill att folk ska ta hem och snickra på mina bilder. Det är okey med original och "klar" bild, men jag gillar inte när någon annan "kluddar på mina tavlor". Råd däremot, tas vänligen emot :)

Det värsta jag visste var när ritläraren tog pennan ur handen och "hjälpte till". Det var helt plötsligt inte min bild då. Men hade han stått bredvid och visat, eller ritat på separat blad så hade det känts bra mycket bättre!

Jag kanske är känslig, men jag vill kunna välja själv!

Så rätt så, men jag har inte tillåtit det och de får inte visa dem. Det är skillnad ju.

Jag tycker det låter jätte bra, för att jag kan lättare bedömma bilden och fotografen efter ett orginal precis som man gör på diavisningar. En bild ger jag högre betyg till om fotografen lyckats direkt komponera bilden i fält utan att behöva i efterhand förändra den via datorn. Jag har detta synsätt för jag är naturfotograf. Jag blir mer imponerad av en naturfotograf om han har lyckats ta en riktigt nära björnbild jämfört med en som tar en bild på tex 1km håll och sedan beskär den så hårt att den ser ut att vara tagen på typ 20 m avstånd. Man bedömmer i bland andra naturfotografers insats bakom bilden, annars kan man ju ta bilderna i djurpark och helt strunta i kompositionslära och fixa till allt i datorn, vilket är ju mycket enklare. Det är mycket enklare för mig att bedömma bilder på en diavisning då dessa bilder kommer direkt från kameran och fotografens svagheter och styrka visas direkt. Själv scannar jag bara in bilden och jag manipulerar eller beskär den inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar