Annons

Rättvänd bild i IXUS 500

Produkter
(logga in för att koppla)

sailor73

Ny medlem
I menyn så kan man ställa in så att kameran vänder bilden i displayen. Men när bilderna förs över till datorn så ligger alla bilder ned, finns det något sätt att slippa vrida bilder som är tagna på högkant, alltså så att de är "rätt vända" vid överföring. Förra kameran fixade det automatiskt, så man är lite bortskämd.

Förlorar man någin information / Kvalite när man vänder bilder?

Om Du använder Canons medföljande mjukvara (ZoomBrowser EX) när Du laddar ur kameran så kommer den att rotera alla bilder rätt åt Dig.

Om Du däremot använder kortläsare+XP:s inbyggda bildimport så roteras de inte.

En annan liknande tråd har körts nyss och där tipsade någon om en mjukvara (dock ej freeware) som roterar även från kortläsare. Sök i forumet.

Själva bilden vrids egentligen aldrig direkt i kameran. Den får bara ett märke som säger hur kameran lutat. Använder du tex. Photoshop CS eller tittar på bilderna med ACDSee känner den av märket och visar bilden rättvänd.

Linmajon skrev:
Själva bilden vrids egentligen aldrig direkt i kameran. Den får bara ett märke som säger hur kameran lutat. Använder du tex. Photoshop CS eller tittar på bilderna med ACDSee känner den av märket och visar bilden rättvänd.

Korrekt! (otydligt av mig)

Min version av ACDSee (den äldre 5.0) och XP:s inbyggda "Visningsprogram för bilder och fax" klarar dock inte att vrida bilden (dvs förstår inte att den skall vridas).

Photoshop Elements 2 är smartare och klarar rotationen. Och uppenbarligen även senare versioner av ACDSee att döma av Mats svar:)

Hoppas jag uttryckte mig klarare nu.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar