Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheter som säljare via blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Hej!

Jag sålde ett objektiv på blocket för 5000 kr, ett L-objektiv. Objektivet var/är inte i A-skick men jag skickade bild på en repa som fanns där och han sa att det var ok ändå till det priset. Jag skickade det med postförskott med alla grejer med i paketet. Paketet kom fram oskatt och sådär.

På kvällen ringer köparen mig och är skitförbannad för där hade en liten spricka som han påstod att han inte hade sett på bilderna och sa att hela objektivet var förstört.

Jag är själv medveten om sprickan men objektivet funkar perfekt och jag upplyste om det innan. Har jag som säljare SKYLDIGHET att göra återköp eller är det bara min goda vilja som avgör? Komsumentsköpslagen säger sig inte gälla i affär mellan två privatpersoner som detta gällde.Finns det någon annan lag eller dylikt som ger säljaren eller köparen mer rätt i detta fallet?

Tack på förhand!

Oftast gäller ju i befintligt och förevisat skick.
Har du informerat köparen om sprickan och han godkänt det, så är försäljningen fullbordad då objektet och pengarna bytt ägare. har du däremot visat repan och inte sprickan, så har du således sålt något under falska förespeglingar, men jag tror det är väldigt svårt att få rätt mellan privatpersoner.

Frågan jag ställer mig är hur sprickan kan rendera i att hela objektivet är förstört?

För att svara på frågan, har du sålt objektet i befintligt skick, så har du ingen skyldighet. Om du däremot har smugit med skicket så har du i varje fall en moralisk skyldighet, hurvida det finns reglerat i lag vet jag faktiskt inte, men jag gisar på att det snart kommer långa citat ur lagboken :)

Tack så hemskt mycket för det snabba svaret! Sprickan sitter i filterfästningen men inte i själva kroppen alls. Enda deffekten detta kan medföra, tror jag, är att filter blir lite svårare att gänga i och att det säkert nån dag lossnar en flisa några millimeter stor.

Jag valde att ta tillbaka objektivet denna gången men jag blev rätt arg av hans beteende och ställde mig genast frågan om jag var TVUNGEN att göra det. Men än en gång, tack för snbbheten!

Jeppe skrev:
För att svara på frågan, har du sålt objektet i befintligt skick, så har du ingen skyldighet. Om du däremot har smugit med skicket så har du i varje fall en moralisk skyldighet, hurvida det finns reglerat i lag vet jag faktiskt inte, men jag gisar på att det snart kommer långa citat ur lagboken :)
Och här kommer det långa citatet ur Köplagen, http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19900931.htm , ej att förväxla med Konsumentköplagen. :)

19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar