ANNONS
Annons

Rättigheter, krångel och hur "schysst" ska man egentligen vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

saranorrehed

Aktiv medlem
Ok, dilemma!

För att göra en lång historia kort...

Fotar lite vimmel, för sidan X. Har fotat under våren och sommaren hitintills, funkar bra, blir schyssta bilder, är rätt kul, börjar bli rätt omfattande verksamhet och får uppdrag direkt från klubbarna på olika events bla.

För att få tillgång till flertalet klubbar, i princip alla man vill fota på häromkring, inledde sidan X ett samarbete med ett annat företag Z som egetligen har ensamrätt till dessa klubbar.

Som jag förstår det, och vad som även är dealen mellan mig och sidan X är att de köper bildgallerier av mig till sin sida, de har rätten att använda mina bilder i sina artiklar etc inom sidan X.

Över mitt huvud lovade de företaget Z tillgång till mina bilder från 2 kvällar gratis, för att samarbetet skulle gå igenom och jag skulle ha tillgång till alla dessa klubbar. Jag sa fine, gillar inte att det var över mitt huvud, men okej om det innebär fri tillgång till alla klubbar.

Nu till problemet, Z säger att de blivit lovade ALLA mina bilder som redan tagits och dessutom fri tillgång till alla som kommer tas under sommaren.

Detta innebär alltså att mina bilder skulle bli publicerade på två ställen i två olika sammanhang. För mig är det lika med mer betalt, vilket sidan X håller men om, men anser att Z får stå för.

Z säger att så funkar det inte, de har fri tillgång till mina bilder annars blir det inget samarbete.

Så jag kan antingen neka - och gå misste om en massa jobb, eller gå med på det, få jobba, men för lite pengar.

Vad gör man? Vad har jag egentligen rätt till för ersättning? Ska man va så schysst att man "ger" bort lite bilder när det kan leda till många bättre uppdrag? Känns ju verkligen som att sänka sig själv om man börjar med sånt.

Vimmelbilder är ju inte värsta seriösa affärerna direkt men någon slags ordning ska det väl ändå vara?


Långt inlägg, men jag är förvirrad! Hjälp mig!
 
Jag slutade med vimmelfotografering efter bristande kommunikation och för litet betalt.
Se om klubbägaren vill ha bilder på sin hemsida istället.
 
En överännskommelse skall ju vara intressant för alla parter. Hur är sidan x? om du säger att du inte tänker ställa upp, går hela affären tillbaka och varken x eller z tjänar något?

Är fallet så har du ju möjlighet att sätta bra med press på båda företagen att reda ut din situation. Var lite diva och be världen krypa, för det är ju dina bilder alla vill åt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.