Annons

rättigheter för ett foto

Produkter
(logga in för att koppla)

grovskopa

Medlem
Hejsan!

Ett skivbolag skall använda två av mina foton som omslagsbilder.

Nu är det så att jag vill inte sälja fotot och rättigheterna till det så att jag i framtiden inte har någon koppling och kontroll över fotot utan bara ge de rätten att använda bilden till just det omslaget.

Hur gör jag?
Kan man skriva ett kontrakt som endast ger de rätten till att använda fotot till skivan x och inget annat?

Det låter som vanlig arkivbildsförsäljning. Skriv på fakturan hur bilden får användas. Om de vill ha bilden till annat blir det en ny försäljning.

Hur mycket tänker du ta betalt? Tänk på att priset beror på skivans upplaga.

om inget annat anges gäller priset för en publicering, den man kommit överens om. tänker de i framtiden trycka fler ex av skivan kostar det extra, dock inte lika mkt som första gången. jag citerer blf:s rätt och pris 2001.
"bild till kassett/cd:

upplaga insida trycksak/ omslag
på cdskiva 2175
-1000 ex. 975

-3000 1350 3475

-10000 1700 4825

-50000 2100 7500
Vid större upplaga begär offert"
Är det sen ett litet, fattigt skivbolag är det förstås inte säkert att de kan/vill hosta upp så mkt för ett omslag...Men det här kan ju ge dig en vink om priset i alla fall. lycka till!

Sen tillkommer ju även andra kostnader, såsom inscanning eller diadulikat osv...

Du säljer ju aldrig rättigheterna utan som sagt publiceringsrätten. Alltså för typ 5000:- per bild så får skivbolaget trycka din bild på en cd 49999 gånger och inte mer och bara på en CD. Sen lämnar man ju en viss rabatt som jag förstått om bilden även ska användas till posters och liknande. Men som alltid är det en förhandlingsfråga. Är det ett större bolag så är det inget snack, de har stålar..10000:- för dom är ju småpengar...tänk på att om du inte har F-skatt så drar kunden skatt och sociala avgifter, annars ska du göra detta själv ju..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar