Annons

Rättigheter att publicera bilder från en konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Om man är på en konsert, o får en hel del "bra bilder".
Så pass bra att det kan finnas möjlighet att få dom publicerade, eller iaf upplagda på artistens officiella hemsida.

Vad är mina rättigheter gällande denna ev publicering?

Inför den aktuella konserten fick jag tillstånd från högre ort att fotografera.
Dock ingen acreditering, men likväl tillstånd som släppte in mig med DSLR på arenan.
Normalt är det tvärstopp för DSLR, bara kompakter som släpps in.

Man hör juh mycket ang detta. O det jag VET är att så fort jag tagit bilden, är den min.
Oavsett om det är kameraförbud eller ej.
Men nu fick jag tillstånd, så den biten behöver man inte oroa sig för gissar jag...

Men om de bilder jag fick, nu är så pass bra att dom platsar ngnstans, o skivbolaget/agenten för artisten inte gillar att en "privatperson" fick så bra bilder. Kan dom göra ngt?

Tänker helt enkelt om dom kan mena på att mina bilder inte ska/får visas annat än privat?
Då med tanke på att jag är privatperson.

Har dålig koll på lagen runt det här, o destu mer man läser juh mer villrådig blir man =/

Hoppas på svar!

/Tobbe
 
Vem som tagit bilderna spelar väl ingen roll?
Är det bra bilder och de vill ha den på sin hemsida så är det väl bara för er att komma överens om en lämplig ersättning och göra upp om HUR de ska få rätt att använda bilden/bilderna.

En restriktion som jag vet är ju om bilden publiceras i reklamsammanhang, då måste du ha ett avtal med personen/personerna på bilden där de går med på publiceringen.

Jag är inte heller helt insatt, men jag förstod heller inte riktigt vad du var mest orolig för? Har artisten visat intresse för någon av dina bilder?
 
Inte artisten, men jag har kontakter inom mediabranschen, som alltid är intresserade om det dyker upp ngt riktigt bra så att säga.

Inte enbart av just en specifik konsert eller event. Utan mer generellt.

Frågan är hur artisten/artisternas bolag och agenter ställer sig till att bilder publiceras som kommer från privatpersoner.

Har som sagt väldigt lite kännedom om det här med att sälja bilder. Vet hur det funkar i stora drag. Men just det här med att fota publika personer eller kändisar jag inte har ngn koll på vad som gäller.

/Tobbe
 
Bilden är din

Har du inte uttryckligen skrivit på något avtal så gäller Tryckfrihetsförordningen och Upphovsmannalagen utan inskränkningar. Det kan hända att någon gruffar men då ska du fråga honom/henne vilket lagrum de stöder sig på. Det gäller ju dessutom en offentlig tillställning så du kan simma lungt!
 
Absolut, de kan som Peter säger säkert gruffa men bilden är likafullt din.

Restriktionen är som sagt i reklamsammanhang då du måste ha ett avtal med personerna på bilden. Men enbart för publicering på en hemsida eller redaktionellt i en tidning så är det ingen som kan säga något. Det gör heller ingen skillnad om du är företagare/proffsfotograf eller privatperson/amatörfotograf. Det skulle i så fall vara arrangören av konserten som de kan gruffa på och fråga vad det är för fotografer de släpper in, men varför skulle de göra det om du tagit bra bilder? =)

Lycka till, hoppas att du får några publicerade!

Ps. Du kan beställa BLF:s "Lag och rätt FOTO med cirkaprislista" från www.blf.se. Den är till hjälp i många sammanhang. Kostar 200 kr. Ds.
 
Kan vara svårt att få ut pris

BLF:s skriften är bra men det är sällan dagstidningar betalar de priserna. De brukar gå efter SJF:s freelancelista.
 
Re: Kan vara svårt att få ut pris

LittleCapa skrev:
BLF:s skriften är bra men det är sällan dagstidningar betalar de priserna. De brukar gå efter SJF:s freelancelista.

Okej, jag har inte den erfarenheten att kunna svara på det. Det skulle inte förvåna mig.

Är det stor skillnad i pris mellan de båda?
 
Bildpris är en ren förhandlingsfråga

Strunt samma vem som ger ut prislistorna det är ingen som följer dem åndå. Men förr var BLF ungefär 2-3 ggr mer betalt än SJF. BLF prislistan är väl tänkt för reklamfotografer med en lastbil grejor och SJF listan för killar med fotoväska.
Det är alldeles för många som dumpat priserna och varit glada om det fått "en ny filmrulle". Journalister som köper sig en kamera och "knäpper några kort" Men försöka få betalt duger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.