Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheter angående bild på bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reloadme

Medlem
Hej!

Jag har för något år sedan tagit en bild på en helt random bil. Bilen sticker ut lite iom att den har en döskalle på dörren så den är väl inte helt random men det var mitt i natten efter ett krogbesök iallafall, så random var det :).

Nyligen lade jag upp den på Imagekind där vem som helst kan köpa bilden.

Man ser inte regnumret. Nu till frågan, kan jag hamna i någon sorts trubbel för att jag säljer bilden på bilen? Det är en gammal rostig bil som stod i snyggt ljus tagen från sidan.För mig känns det som det hade kunnat vara vilken bil som helst det var mer ljuset som var snyggt.

Jag undrar eftersom en som såg bilden skrev till mig och frågade om jag hade pratat med ägaren till bilen om att jag sålde den bilden.

Tack på förhand!

Det finns tusen trådar skrivna i detta ämne om du vill fördjupa dig mer, men det korta svaret är: Nej, en bil är en materiell tingest som inte faller under någon som helst personuppgiftslag. Så det är bara att tuta och köra.

casting skrev:
Så det är bara att tuta och köra.

Ha!
Eller klicka och sälja.
Du får till och med fota ägaren när han skäller ut dig och sälja den bilden. Så länge inte bilden säljs i reklamsammanhang, för då krävs modellkontrakt. Dock ej för bilder på föremål som en bil, synliga regskyltar eller ej. I detta fall är det du som fotograf som har de juridiska rättigheterna på din sida.
De etiska spörsmålen är ju dock inte desamma som de juridiska, och dessa kan bara du själv avgöra från fall till fall.
/jer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar