Annons

Rätta tidsangivelsen för många bilder på en gång.

Produkter
(logga in för att koppla)

posktomten

Ny medlem
Hej!
Jag har gjort två program som fotointresserade kan ha nytta av. Ett blev klart för publicering i dag. Det skulle vara roligt att få synpunkter! Programmen är gratis, licensierade med öppen källkod, GPL v3. Källkoden är tillgänglig.

EXIF ReGenerate
Om klockan i kameran råkat gå fel, blir det ett konsekvent fel i tidsangivelsen för alla bilder. Mitt program kan rätta till detta. Man måste veta rätt tid och dag för en bild. Sedan utnyttjas offset för att sätta tiden rätt för alla bilder.
Hemsida: EXIF ReGenerate

EXIF ReName
Namnändrar bildfiler och skapar mappar. Använder datum och tid för att namnge filer och mappar.
Hemsida: EXIF ReName

Ingemar
 
Senast ändrad:
Perfekt, har samma ide fast att ändra nummer serier. Min Sony A500 kan bara räkna till 9999, vilket jag passerade inom ett år... :-( oops...

Så tanken var att göra ett program för att ändra filnamnet bara, typ via offset eller bara plussa en 5 siffra valbar. Filnamnet är redan i formen av 5 siffror för Sony, fast de använder bara 4, suck.

Fråga, kan du utöka filstödet till Sony RAW? Ändelse *.arw.

Mvh
Leif
 
Skicka en fil så kanske det kan ordnas!

Hej!
Skicka ett par bilder, så kan jag se om jag kan få till det med Sonys RAW-format (*.arw). Roligt att få bilder i diverse format!

ingemar (at) ceicer (dot) com

Vänligen
Ingemar


Perfekt, har samma ide fast att ändra nummer serier. Min Sony A500 kan bara räkna till 9999, vilket jag passerade inom ett år... :-( oops...

Så tanken var att göra ett program för att ändra filnamnet bara, typ via offset eller bara plussa en 5 siffra valbar. Filnamnet är redan i formen av 5 siffror för Sony, fast de använder bara 4, suck.

Fråga, kan du utöka filstödet till Sony RAW? Ändelse *.arw.

Mvh
Leif
 
Beta versioner

Nu finns nya versioner av "EXIF ReGenerate" och "EXIF ReName"
Ska testa mer, det verkar bra, men jag kallar dem Beta tills vidare.
Ingemar
 
Kan läsa EXIF data, men inte visa bilder

Hej!
Både "EXIF ReName" och "EXIF ReGenerate" kan läsa EXIF datan. För "ReName" fungerar det alltså fint, det programmet visar aldrig några bilder. För "ReGenerate" är det sämre. Du kan alltså inte titta på bilderna i *.arw-format. Du måste tyvärr exportera till *.jpg först. Sedan fungerar "ReGenerate" vad gäller att ställa om EXIF-datan till rätt tid. Men du behöver alltså en referensbild att utgå från.

Kan rekommendera IrfanView om man vill ha ett snabbt program att titta på *.arw-bilder i.

"ReName"
Används för att katalogisera sina bilder. Skapar mappar och filnamn med dag och tid bilden togs.

"ReGenerate"
Sätter tiden rätt på en mängd bilder. Användbart om din kameras klocka haft ett konsekvent fel. Exempelvis om klockan gick 4 timmar och 12 minuter fel. Du utgår från en bild där du vet den exakta tiden. Du anger den rätta tiden för denna bild och alla andra bilder blir justerade enligt detta. (Man kan ju ta en "testbild" innan man ställer om kamerans klocka och utgå från den.)

Nu har jag lagt upp lite filer, du har fått mail med länken Ingemar :)

Mvh
Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.