Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt till mina egna bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiiiyah

Medlem
Hallådär.

I förra veckan åkte jag till Oslo och provjobbade i en fotostudio (samma koncept som The Studio här i sverige - Kunderna blir sminkade, fotade och sedan får de köpa bilder om de vill). Jag fotade i två dagar sedan stack jag därifrån efter att ha kommit i konflikt med hon som la ut annonsen som jag svarade på några veckor innan (vet inte om hon är ägaren eller vad hon är).

Det gick till som så att jag hade en massa minneskort, sedan fotade jag kunderna, gick iväg med minneskorten till tidigare nämnda tjej, hon la in bilderna på en dator och sedan fick kunderna välja bilder och eventuellt köpa olika paket. Ingen redigering.

Jag hade tillåtelse att ta bilderna från datorerna när jag hade tid och använda till portfolio, men jag var så himla upprörd när jag skulle sticka därifrån och hade inte en tanke på att sätta mig vid en dator och hålla på med bilder...

Jag är ju upphovsman till bilderna. Men har jag rätt att få mina bilder? Allt kändes så himla oseriöst (en av anledningarna till att jag stack därifrån) och inte ett enda avtal har skrivits. Det finns inget som bevisar att jag varit där mer än tågbiljetter och exif-information, och inte heller något medgivande från min sida att de får sälja vidare mina bilder.

Eftersom jag stack därifrån blev hon sur och jag har inte hört från henne sedan dess. Jag antar att jag inte kommer få mina bilder så lätt så jag är intresserad av att veta mina rättigheter här.

Jag har mailat Bildombudsmannen för några dagar sedan utan svar.

Tack på förhand
Sofia
 
En liknande fråga har varit uppe förut. Du innehar förstås den immateriella upphovsrätten, d.v.s. det är ju du som är fotograf. Däremot är det så att de enda examplaren av bilderna finns på den norska datorn. Dessa exemplar ägs alltså av någon annan, men du har upphovsrätten. Du har "gett" dessa exemplar till de i Norge, medvetet eller ej. De har ingen skyldighet att ge dig dessa exemplar, eller kopior av dem. Knivig situation, tyvärr. Dessutom har det hela hänt i Norge, och det är isåfall norska lagar som gäller, hur nu de ser ut...?

Enklast är nog tyvärr att bara lägga allt bakom sig, glömma, och gå vidare.
 
Har Du kvar minneskorten kan Du ju återskapa bilderna!!
Annars är de nog förlorade. Din norska motpart får inte heller sälja Dina bilder utan avtal. Det enklaste är nog att ha en sansad dialog med dem när känslorna lagt sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.