Annons

Rätt skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
En fråga till er erfarna fotografer;

Hur gör ni med skärpan på era bilder?

Hur mycket ska man lägga för att det ska bli bra när kunderna förstorar bilderna?

Tacksam för tips!

Beror på

Det beror på hur de förstorar bilderna. Om de inte är fotografer själva så ska du inte lägga på något extra eftersom de flesta firmor som gör bilder lägger på skärpa automatiskt. Det är lätt att det blir överskärpt och sunkigt. Se till att det är så pass mycket skärpt som en jpg direkt ur kameran med skärpning satt på normalläget.

Det beror på hur de förstorar bilderna. Om de inte är fotografer själva så ska du inte lägga på något extra eftersom de flesta firmor som gör bilder lägger på skärpa automatiskt. Det är lätt att det blir överskärpt och sunkigt. Se till att det är så pass mycket skärpt som en jpg direkt ur kameran med skärpning satt på normalläget.

---->
Finns det en sådan inställning i kameran? Där man ändrar skärpan?
Eller du menar normalläge i Photoshop? Kan inte minnas att jag sett någon sådan inställning i kameran nämligen! :/

Tack för dina svar! Har läng grubblat på detta hur andra gör...

---->
Finns det en sådan inställning i kameran? Där man ändrar skärpan?
Eller du menar normalläge i Photoshop? Kan inte minnas att jag sett någon sådan inställning i kameran nämligen! :/

Tack för dina svar! Har läng grubblat på detta hur andra gör...

I stort sett alla kameror har någonstans i sina menyer en inställning för hur mycket skärpning som skall göras direkt i kameran. Detta påverkar då förstås enbart JPG-bilder, inte de råfiler man bearbetar i datorn.

Annars är det som Tony skriver: Det beror på och varierar med hur kunden skall använda bilderna.

I stort sett alla kameror har någonstans i sina menyer en inställning för hur mycket skärpning som skall göras direkt i kameran. Detta påverkar då förstås enbart JPG-bilder, inte de råfiler man bearbetar i datorn.

Annars är det som Tony skriver: Det beror på och varierar med hur kunden skall använda bilderna.

---->

De jag fotar vill ju framkalla sina bilder. Och då vill man ju att skärpan blir bra!
Ska kolla inställningarna i kameran! Men hur gör man då när man fotar i raw?

---->

De jag fotar vill ju framkalla sina bilder. Och då vill man ju att skärpan blir bra!

Det blir svårt för dig att välja "rätt" skärpa om de som sedan skall ha bilderna använder dem på olika sätt - är man noggrann så skärper man som sagt olika beroende på hur bilderna används.

Över huvud taget är ju ofta skärpning bland det sista man gör med en bild innan man levererar den. Så utgår man från råfiler så gör man de ändringar man känner att man behöver och, bland det sista, så skärper man bilden.

---->

Man måste anpassa skärpningen efter storleken på utskriften, dvs du kan inte skärpa förrän du vet vad du ska göra med bilden.

En skärpning för stor utskrift, en annan för mindre, en tredje för web, en annan för blogg osv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto