Annons

Rätt "rendering intent" för soft proofing

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasandersson

Aktiv medlem
Har letat i gamla trådar, men inte lyckats få 100% kläm på detta:

Antag att jag har en korrekt kalibrerad bildskärm (nåja, inte hela sanningen i dagsläget :) och vill veta hur min papperskopia från fotolabbet kommer att se ut. Då väljer jag "Proof Setup -> Custom..." i PS och klickar för fotolabbets färgprofil, som jag laddat hem från labbets hemsida (t ex Crimsons profil).

Vad jag sen undrar är: hur tusan ska man ställa in "Intent", och vilka flaggor ska man klicka i, för att det jag ser på skärmen ska vara så likt det jag får på papperet som möjligt? Olika alternativ skiljer sig åt ganska markant.

En alternativ frågeställning är kanske: vilken rendering intent använder labbet för att konvertera den inbäddade profilen (skiljer sig kanske från labb till labb)?

Ett uppenbart svar är naturligtvis "beställ en provkopia och jämför själv", men innan jag gör det vill jag gärna ha en förklaring hur de olika alternativen skiljer sig åt. Hur behandlas t ex färger som ligger utanför skrivarprofilen, men som finns i skärmprofilen och vice versa, beroende på intent?

Färghantering är inte lätt, men jag börjar så smått få koll på det... :)
 
tomasandersson skrev:
En alternativ frågeställning är kanske: vilken rendering intent använder labbet för att konvertera den inbäddade profilen (skiljer sig kanske från labb till labb)?
Bra fråga. Perceptuell bör vara det alternativ som används i de allra flesta fall. Tanken med den metoden är - om den finns tillgänglig i profilen - att nyansskillnader mellan även de mest mättade färgerna ska bevaras någorlunda. Om bilden inte har någon hög färgmättnad kan alternativet relativ vara bättre för att få större skillnader mellan de mindre mättade färgerna. Släng gärna iväg ett e-brev till Crimson och fråga om det är så att de alltid använder samma metod.
 
Snabbt svar från Crimson

Jag mailade till Crimson och ställde en del frågor om färghantering. Fick ett mycket snabbt och pedagogiskt svar från Håkan på Crimson.

Svaret på frågan beror på vad arbetsprofilen har för inställningar. Crimson använder nämligen den konverteringsmetod som är inställd som default i den inbäddade profilen. För AdobeRGB, som de flesta(?) använder, är standardinställningen "Perceptual". Alltså: om du har AdobeRGB som arbetsprofil bör du använda perceptual som softproof inställning.

Hela konversationen återfinns nedan.
 
Senast ändrad:
Crimsons svar

Hej Tomas.

Eftersom du tänker föra vidare min information, så får jag försöka vara så tydlig och pedagogisk jag kan.

Du bör klicka i för Perceptuell rendering i Photoshop när du använder vår softprofil och AdobeRGB som arbetsprofil.

Men för att komplicera det en aning: det är inte alltid så.
Vi försöker följa vedertagna regler och standard i vårt sätt att behandla profiler. Det innebär att vi följer den inbäddade profilens renderingsinställningar, dvs har arbetsprofilen inställt för perceptuell rendering, då gör vi det, men har den colormetrisk rendering inställd, då följer vi den.
Med programmet ICC Profile Inspector kan du se hur din arbetsprofil är inställd efter Intent:

http://www.s3.kth.se/~tomas/profile_inspector.jpg

För att göra det helt valfritt har vi alltså gett användaren själv möjlighet att styra vilken metod för rendering som önskas genom att ändra metoden i sin arbetsprofil. Då får man använda t.ex. programmet ProfileEditor, där Default Rendering Intent kan ändras.

http://www.s3.kth.se/~tomas/profile_editor.jpg

Detta är kanske att skjuta över målet en aning, vill bara visa att möjligheterna finns (och bör finnas hos dem som vill arbeta professionellt med profiler). Eftersom AdobeRGB, och de flesta andra arbetsprofiler för fotografiska bilder, använder Perceptuell rendering som default, så är svaret på din fråga att vi använder Intent: Perceptual (för det mesta;-)

Jag tycker du ska använda PhotoGamutRGB, för jag håller helt med dig i sak. Men jag vill absolut inte gå i polemik med AdobeRGB-förespråkare, för så viktig är inte frågan, och så stor är inte skillnaden. Men det är alltid ett problem med stora, virtuella och teoretiska färgrymder som ligger långt från verkligheten, för de skapar ofta en viss besvikelse när resultatet kommer ut på papper!

Hör av dig igen om du undrar över något.

Hälsningar
///Håkan


Mitt mail till crimson:
Hej!

Jag undrar vilken metod ni använder för att konvertera mellan olika färgprofiler (dvs vilken "intent" används)? Anledningen till att jag frågar är att jag undrar vilken "intent" jag bör klicka för i softproofinställningarna i photoshop för att få största möjliga likhet med slutresultatet (givetvis under förutsättningen att min skärm är kalibrerad)? Vissa säger "Relative Colorimetric", medans andra säger "Perceptual". Är det dessutom några speciella flaggor som ska vara ikryssade?

Sen undrar jag också vilken arbetsprofil som är bäst att använda. Jag har jämfört lite profiler på <http://www.iccview.de/index_eng.htm> och tycker att AdobeRGB verkar vara lite väl stor. Är det inte bättre att använda t ex PhotoGamutRGB från <http://www.photogamut.org/>? Det är fortfarande en större färgrymd är er softproofprofil, men verkar bättre avstämd än AdobeRGB.

Om ni kan svara på mina frågor, så kommer jag att föra vidare informationen på fotosidan.se, eftersom jag vet att det är fler än jag som har funderingar.

Med vänliga hälsningar,
Tomas Andersson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.