Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Rätt" pris för en ny K10d (Demoex)

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Jag har haft mina ögon ganska länge på en K10d som finns i en butik jag ibland kommer förbi. Nu senast såg jag att butiken ville ha 4.997:- för den.

Med tanke på att ekonomin (min alltså) inte är så bra så är jag lite sugen på att lägga ett bud på kameran. Med tanke på att 1) modellen börjar nu bli ganska gammal och 2) det är en demokamera som varit framme minst 1 år som jag sett den men troligen längre, så undrar jag vad ett "rimligt" pris skulle kunna tänkas vara.

Nyligen kunde man ju köpa en K200d som ju till ganska stor del liknar K10:an för 3.995:- (silvervarianten). Med tanke på att min *Ist Ds bara går och går så blir det troligen inget inköp på ett tag och snart ska väl den nya K30d (eller vad den nu kommer döpas till) komma ut och kanske även en ny ersättare till K200d vilket ju lär pressa priserna ännu mer..

Men det jag undrar är väl egentligen om du skulle köpa ett demoex av K10d, vad skulle du kunna tänka dig att betala? Eller är det kanske rent av en dålig idé?

Senast ändrad:
Om det är en dålig ide eller inte beror ju till stor del på priset.
Dels börjar modellen bli lite gammal, å andra sidan är det en kompetent kamera. Och demokörd...
Absolut under 4.000.
Eller 4997 med 18-55, 50-200
Givetvis med full garanti.

lm

Är ju fortfarande en riktigt fin kamera, men som sagt lite till åren kommen och ett demoex som varit framme i ett år skulle jag inte vilja ge mer än 3000-3500 för.

Man kan ju alltid önska sig ett lågt pris, men det är ju marknaden som bestämmer. Vad kostar en beg, k10 i normala fall? Den här får du väl garanti på så den blir naturligtvis lite dyrare än om du köper privat.

Annars känner jag en kille (som det brukar heta...) som tänker sälja sin ett år gamla och sparsamt använda K10D (2323st exponeringar). Den är i utmärkt skick (med GGS skyddfilm på displayen..) + vertikalgrepp, extra batteri, 4GB minneskort, Pentax 16-45mm (inte något skräpigt 18-55) med Dörr UV-filter och Soligor Polfilter .

Har dock inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ta för det, Funderar på någonstans kring 5500:-

Kan nog följa med ett Pentax SMC-M 1:1,7 50mm också..

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar