Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt inställning D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag är en ganska nybliven ägare till en D50.
Således har jag inte hunnit utvärdera alla inställningsmöjligheter.

Inför en stundande resa som förhoppningsvis bjuder många spännande fototillfällen skulle jag tacksamt ta del av era erfarenheter gällande tex bildinställningar.

Finns anledning att låta kameran ombesörja någon brusreducering, skärpning eller dylikt?

Tacksam för hjälp

David

Dadid skrev:

Finns anledning att låta kameran ombesörja någon brusreducering, skärpning eller dylikt?

Nej.

Det är klart, om du vill ha "färdiga" bilder direkt ur kameran kan du skärpa lite, och höja/ändra färgmättnad. Klart användbart för "snapshots", vanliga semesterbilder, som man inte vill arbeta så mycket med efteråt. Annars är ju poängen med en ny och bra DSLR att man får ett råmaterial som håller för senare behandling (om du plåtar i RAW alltså). D50 brusar faktiskt inte speciellt mycket, men det är ju alltid viktigt att du exponerar rätt.

Senast ändrad:
Vid långa exponeringar ska du alltid ha brusreducering aktiverad. Anledningen är att brusreduceringen i kameran är hårdvarubaserad och bygger på bakgrundsbruset i just den sensor som sitter i din kamera vid de förhllanden som gäller just då bilden tas (temperatur, exponeringstid, kosmisk strålning etc). Det finns inget program som kan göra den typen av brusreducering lika bra i efterhand. Detta gäller oavsett om du använder RAW (NEF) eller JPEG.

Vad gäller andra inställningar så är det en fråga om personlig smak. Dessa inställningar gäller enbart för JPEG. Om du tar RAW-bilder spelar det ingen roll. De flesta lite mer avancerade fotografer föredrar att själva skärpa bilderna i efterhand i t ex Photoshop. En anledning är att en bild helst ska skärpas efter att den skalats om till den slutgiltiga storlek som den ska visas i.

På resa är man ofta begränsad av tillgängliga minneskort och att bara köra RAW innebär att man inte får plats med så många bilder. Att jobba med RAW tar också mycket tid och kräver erfarenhet. I ditt ställe skulle jag skulle ta merparten av bilderna i JPEG läge normal eller fine. Om du stöter på motiv med stort omfång, typiskt ett mörkt motiv i förgrunden och ljus himmel, ta en extra bild i RAW att kunna arbeta med i efterhand. Bildinställningarna skulle jag lämna på normal utom skärpning som jag skulle ställa på -2 om du känner att du behärskar tekniken att skärpa själv eller tror att du kommer lära dig.

Johannes

Tack för värdefulla svar.
Jag har inte för avsikt att fota i raw-format under normala omständigeter av de skäl ni nämner.
Det blir JPEG-fine. Har med mig ca 2gb SD-kort varav iofs ett sitter i en kompaktkamera. Hoppas kunna bränna av dem på CD när något internetkaffé passeras. Resan avser en månad i Ecuador.

Det med brusreduceringen var en intressant detalj jag inte hade en aning om.

/David

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto