Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

ottosboyen

Medlem
Hejsan alla ! Är en nybörjare som försöker ta mig lite lätt framåt.

Nu till problemet (fotar porträtt).

Var ska man lägga fokus och vad ska man ha för "fokuspunkter" för att få en sån där hiskerligt skön skärpa som en del får.

Det finns 3 olika inställningsmäjligheter på min kamera: Spot, bred och ytterligare en som ska fokusera över hela bilden.

Jag brukar köra spot ibland, och då väljer jag att först rikta in fokus mot ögonen ungefär. Efter att jag har hittat fokus (kör AF) så justerar jag så att jag får med ungefär lagom med "luft" ovan huvudet. Frågan är, går det att göra såhär ? Tycks inte bli sådär värst bra. Visst jag kan ställa skärpedjupet lite högre, då blir det ju bättre men inte sådär jättebra.

Kanske ska tillägga att jag inte har annat än ett vanligt 18-55 heller när jag kör porträtt men det ska väl gå att få någorlunda bilder tycker man.

Tar gärna emot alla tips också, vad gäller fokus på porträtt.

Tack på förhand !
 
Helt klart vill man ha fokus på ögonen. Eller åtminstone på det ena ögat om skärpedjupet inte räcker till båda.

Eftersom mina modeller (mina ungar) inte kan sitta still med huvudet mer än någon bråkdel av en sekund är det ogörligt att försöka låsa skärpan. Jag använder "servo fokus" eller vad nu metoden heter. Jag låter alltså kameran fokusera kontinuerligt ända tills jag avfyrar slutaren.

För att då få fokus på ögat men ändå kunna komponera någorlunda vettigt använder jag sällan den mittersta fokuspunkten. I min kamera kan jag välja vilken av 19 olika punkter som ska vara aktiv. Jag väljer alltså en enda fokuspunkt som jag hela tiden försöker rikta in på ena ögat på modellen.

Ungefär 75-80 procent av bilderna blir skarpa på rätt ställe när jag gör så här. De övriga misslyckas bland annat för att något hår eller annat råkar komma ivägen framför ögat precis innan jag trycker av. Och då blir håret skarpt istället. Skärpedjupet är oerhört kort vid närgågna porträtt. Andra misslyckas för att det blir rörelseoskärpa.

Petter ....
 
Fokus på ögonen är vettigt! Använd en aktiv fokuspunkt. Fokusera och komponera bilden.

Spot, average, partial och allt vad det heter har med ljusmätning (och resulterande exponering) att göra. Inte fokusering.
 
Så fort man komponerar om bilden efter att fokus är satt förflyttas fokusplanet och man riskerar oskärpa, detta blir speciellt tydligt när man använder kort skärpedjup ( lågt bländarvärde ).
 
Vanligast är väl att sätta skärpan på ögat närmast kameran med endast en fokuspunkt.
Som redan skrivits så är inte fokuspunkt och ljusmätning samma sak.
 
Tack för alla svar !

Vad gäller fokuspunkt och ljusmätning så vet jag skillnaden men i min kamera finns det en meny som heter AF-Område. Där kan man välja spot, bred eller den tredje.
 
Även på EOS 7D finns ett spot-läge som har med AF att göra. Det är när man väljer att minska ner AF-punkten till en ytte pyttig lten "spot".

Ordet spot i sig har ju ingen hård knytning till vare sig det ena eller det andra så det kan nog användas hur man vill för att beskriva något som är "en liten fläck"


Petter ...
 
Trodde att kameran då valde att lägga fokus precis i just den punkten om man valde spot. Och ingen annan stans. Verkar vara så också, av bilderna att dömma.

Om jag vill ha fin skärpa på tex, en liggande modell. Vad bör man tänka på då? Vill ju ha en fin och suddig bakgrund. men ändå inte världens kortaste skärpedjup. Vill att modellen ska synas tydligt och klart. Vilka objektiv är att rekomendera ? Eller hänger de på nån speciell teknik?
 
Trodde att kameran då valde att lägga fokus precis i just den punkten om man valde spot. Och ingen annan stans. Verkar vara så också, av bilderna att dömma.

Om jag vill ha fin skärpa på tex, en liggande modell. Vad bör man tänka på då? Vill ju ha en fin och suddig bakgrund. men ändå inte världens kortaste skärpedjup. Vill att modellen ska synas tydligt och klart. Vilka objektiv är att rekomendera ? Eller hänger de på nån speciell teknik?

Välj bakgrund noggrant och se tll att den är tilräckligt långt borta.

Petter ...
 
Trodde att kameran då valde att lägga fokus precis i just den punkten om man valde spot. Och ingen annan stans. Verkar vara så också, av bilderna att dömma.

Om jag vill ha fin skärpa på tex, en liggande modell. Vad bör man tänka på då? Vill ju ha en fin och suddig bakgrund. men ändå inte världens kortaste skärpedjup. Vill att modellen ska synas tydligt och klart. Vilka objektiv är att rekomendera ? Eller hänger de på nån speciell teknik?

Förtydligar Petters inlägg, just in case... Ju längre bort bakom modellen bakgrunden är desto mer ur fokus (dvs desto suddigare) blir den. Försök hitta rätt avstånd om du ändå vill att man ska kunna skönja vad som finns i bakgrunden. Hur "inzoomad" du är med kameran påverkar också skärpedjupet lite. Ju mer inzoomad du är desto suddigare blir bakgrunden.

/Eric
 
Telebrännvidd, stor bländaröppning och långt avstånd till bakgrunden är faktorer att ha koll på.

85/1.2 är nog det ultimata för kort skärpedjup.

50/1.4 och 85/1.8 är oxå trevliga.

Jag har en Sigma macro 150/2.8 som ger underbar bakgrundsoskärpa och är knivskarp på full öppning.


Trodde att kameran då valde att lägga fokus precis i just den punkten om man valde spot. Och ingen annan stans. Verkar vara så också, av bilderna att dömma.

Om jag vill ha fin skärpa på tex, en liggande modell. Vad bör man tänka på då? Vill ju ha en fin och suddig bakgrund. men ändå inte världens kortaste skärpedjup. Vill att modellen ska synas tydligt och klart. Vilka objektiv är att rekomendera ? Eller hänger de på nån speciell teknik?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.