Annons

Rätt exponering med blixt och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Metz 54 MZ-4 med foten SCA 3102 M3 och för att få bilderna bra exponerade (högdagrarna till höger i histogrammet utan att klippa det vita) så får jag konstant köra blixtkompensationen på -1 1/3 och när jag kör med den inbyggda blixten får jag konstant köra på blixtkompensation +2/3 för att få bilderna bra exponerade.

Då jag är ganska ny på det digitala så vill jag veta hur andra upplever sina blixtbilder och hur säker är den nya digitala (e)ttl jämfört med gamla analoga systemet.
 
Facit till blixtbilder

Jag var lite för snabb att lägga upp den här tråden. Fanns hur mycket som helst att hitta om man bara sökte lite. -( ledsen )- Men här kommer en sammanfattning på det jag läst för andra som vill bli proffs på blixtbilder.

OBS detta gäller blixtar av alla märken på Canons Eos kosumentkameror.

Blixtbilder rakt på motivet verkar bli underexponerade så man får kompensera blixten med +1/3 till +2/3. Indirekt blixt som t ex slagen i taket, skall däremot ge bättre exponerade blixtbilder, så där får man prova sig fram och lära sig hur kameran tänker vid olika situationer.

Det sägs att Canon medvetet ligger -1/3 för att inte få utfrätta högdagrar. Man rekommenderar att man ändrar C.Fn-14 E-TTL II till "genomsnittlig mätning" istället för evulerande mätning.

Med Omnibounce däremot så har kameran problem med förblixten som skall testa exponeringen. Den riktiga blixten blir sedan kraftigt överexponerad. Detta problem kan man komma undan genom att använda blixtens automatik istället för TTL eller att man låter kameran utlösa en förblixt. (knappen vid tummen)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.