Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt adapter för M42-->K?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamerlandsson

Ny medlem
Första inlägget här, även om jag följt forumet med intresse sedan jag skaffade min kamera (en Samsung GX20) för snart två år sedan.

Jag har precis kommit över ett gäng gluggar med m42-skruvgänga. Köpte dem blint via en radannons för 200 kronor. Har inte fått dem än, men om säljarens uppgifter stämmer bör det vara SMC Macro Takumar 50mm F4, SMC Takumar 135 mm F2.5, en Soligor 135:a och någon okänd Helios-glugg.

Har några äldre manuella objektiv med k-fattning sedan tidigare och gillar verkligen att plåta med dem, men har ingen erfarenhet alls av M42. Har förstått att jag behöver en adapter, men vet riktigt vad som gäller. Skiljer det mycket mellan Pentax original och de olika tredjepartsvarianterna som finns? Funkar de lika bra, finns det några fällor att gå i?

Någon som har erfarenhet av den som Kaffebrus säljer, eller någon av den uppsjö varianter som finns på Ebay?

Räcker det förresten med en adapter som jag kan skifta mellan objektiven, eller bör jag köpa mer än en?

//Adam
 
Ja, det finns lite olika M42 adaptrar, vissa som bygger ut lite från huset, vissa som är gjorda för att sitta på objektivet och vissa som är gjorda för att sitta i huset.
Den original-adapter jag har är gjord för att sitta i huset, man måste låssa en lite spärr för att kunna lossa adaptern.
 
Köp original!
Min erfarenhet är att alla andra är problematiska. Förutom de som är rent felaktigt påbyggande så finns det adaptrar som nästan är omöjliga att ta bort från kamerahuset och de som inte vill sitta fast.

Fast man börjar tveka - ser att Cyber tar 790 kr för en...?????
 
Köp inte original, du blir rånad.

Kolla tradera eller någon annanstans. En sådan som inte sticker ut ur huset och kräver verktyg för att monteras fungerar. Det räcker med en adapter!

Låter som att du har ett par fina objektiv där. Kolla särskilt in Helios-objektivet, de har tillverkat några godbitar.

Vann själv två m42-objektiv på tradera igår, ett smc takumar 35 3,5 samt takumar 135 3,5. Mest 35an jag är ute efter, verkar grymt. Varnar er som just gett er in på m42 för extrem LBA, själv har jag köpt alldeles för många objektiv... och det är omöjligt att övertyga mig själv om att sälja något, för alla har sina unika egenskaper som jag kanske har användning för någon gång 2015.

Vill ni läsa på lite om objektiven så finns det recensioner på de flesta under lens reviews på pentaxforums.com
 
Jag har köpt tre adaptrar PK-M42. Den första köpte jag 2005 och den passade perfekt och var av den sorten som man egentligen sätter i huset och är försedd med en lite fjäder som låser fast den. Sedan gängar man på och av objektivet. Det var besvärligt tyckte jag och tog bort fjädern och drog fast det permanent på en Takumar 85 mm 1:1,8.

Eftersom jag behövde en adapter till min gamla Pentaxbälg så köpte jag en till 2009. Den var av den sorten som bygger ca 1 mm vilket i det här fallet närmast var en fördel, men den passar inte bra att använda till ettobjektiv. Den köptes på Tradera av en säljare i Västerås.

Nästa adapter köptes lite senare 2009, från en annan säljare i Västerås. Den togs inte i bruk genast utan blev liggande en tid vilket var synd för annars hade jag returnerat den eller gett säljaren bottenbetyg. Gängan skar i objektivet och när det äntligen var fixat så visade det sej att bajonetten inte passade i huset pga usel precision.

Det är alltså varierande kvalité på de adaptrar som säljs så om ni köper på Tradera se till att prova grejerna innan ni ger omdöme. Passar inte grejerna så begär att få returnera och få pengarna tillbaka, hota annars med dåligt omdöme lite fint inlindat i din begäran om retur. Det brukar hjälpa. Krånglar säljaren, tveka inte att sabla ner honom men ange då orsaken till detta.
 
Jag har blivit lite intresserad av att kolla begagnat marknaden för objektiv och har förstått att många objektiv med m42 fattning är uppskattade.
Jag har en Pentax k-7, är det då en sådan här adapter jag ska ha http://www.kaffebrus.com/adapter-m42...tax-k-467.html ? Kan jag då köpa vilket objektiv som helst med m42 fattning och få det att passa min kamera?

Mvh
Axie
 
Jag har blivit lite intresserad av att kolla begagnat marknaden för objektiv och har förstått att många objektiv med m42 fattning är uppskattade.
Jag har en Pentax k-7, är det då en sådan här adapter jag ska ha http://www.kaffebrus.com/adapter-m42...tax-k-467.html ? Kan jag då köpa vilket objektiv som helst med m42 fattning och få det att passa min kamera?

Mvh
Axie
Jag har ingen erfarenhet av Kaffebrus adapter, men annat som jag köpt där har ju funkat.

I princip kan du använda allt med M42 gänga (även kallad Pentacon-/Praktika-/Pentax-gänga)
Vissa senare Takumar (och kanske andra) har en liten vinge som sticker ut bakåt. Jag har sett någonstans att de som använder Canons fullformatskameror undviker de objektiven då man är rädd att spegeln ska slå i. Men med min K100D är det inga problem och borde inte vara det med din kamera heller.
Däremot finns det rätt stor spridning i den optiska kvaliten på objektiv med m42-gänga även om de flesta har relativt hög mekanisk kvalite. Vissa har ganska primitiv antireflexbehandling, även om Takumar brukar anses vara bland de bättre. Några år i början av 70-talet hette Pentax M42-gluggar Super-Multicoated-Takumar och har då samma antireflexbehandling som de med K-bajonett och som har benämningen SMC och som är mycket bra.

Äldre normalobjektiv, 50 mm 1:1,4, från 60-talet, (mitt är från -67) har ett linselement med toriumoxid som är svagt radioaktivt och som med tiden gulnar rejält och av den orsaken kanske ska undvikas.
 
Det var verkligt fina objektiv du lyckats få för en liten peng, tänker då på 50mm macro och 135mm 2.5. Skulle de ha varit K seriens motsvarigheter skulle priset garanterat ha rasat iväg till mer än det tiodubbla. Nu kommer jag inte ihåg om det var en Soligor eller en Sun 135mm 3.5 jag en gång hade i min ägo, men det var ingen höjdare i alla fall så jag tror inte du behöver hoppas för mycket på det objektivet. Heliosen kan vara intressant beroende på vilket helios det är.

Gällande adaptrar har jag egentligen iget att komma med annat än det som redan har sagts. Har själv en original som fungerar väldigt bra, har inte testat andra. Originalen skall inte kosta mer än 300-400kr så om någon försöker ta mer än det är det överpris. Finns andra som fungerar lika bra men som sagt kolla upp dem innan du slår till eftersom det kan vara problem med dem.
 
Tack för intressant och nyttig information.

Jag undrar dock om det finns någon som vet vart man kan hitta enorginal adapter? Har själv inte lyckats, hittar bara länkar till gamla sidor som inte finns kvar. Har sett att cyberphoto har en adapter för 790, men det är klart över 400 samt att det inte står något om att det är en orginal adapter? (Om man inte får länka till någon säljare kan ni väll skicka ett PM) :)

Någon som testat adaptern från Kaffebrus?
 
Tack för intressant och nyttig information.

Jag undrar dock om det finns någon som vet vart man kan hitta enorginal adapter? Har själv inte lyckats, hittar bara länkar till gamla sidor som inte finns kvar. Har sett att cyberphoto har en adapter för 790, men det är klart över 400 samt att det inte står något om att det är en orginal adapter? (Om man inte får länka till någon säljare kan ni väll skicka ett PM) :)

Någon som testat adaptern från Kaffebrus?

Samma problem här, pentax listar ingen adapter och jag är lite orolig att en tokbillig/tokdyr ebay-variant ska bränna fast i husets gänga och ställa till det rejält... Hur har det funkat för er som kör med 3:e partare?
 
Jag har en tredjeparts. På den jag köpte fanns en liten fjäder som låser fast adaptern i fästet, vilket gjorde det hart när omöjligt att separera även med det verktyg som följde med för ändamålet. Jag skruvade relativt omgående bort fjädern och tycker numera att det fungerar riktigt bra. Man behöver nog vara väldigt oförsiktig för att lyckas tappa objektivet ur fästet även med fjädern borta.

Gjorde samma med min, den lilla fjädern gjorde det halvt omöjligt att plocka bort det så den rök snabbt, nu fungerar det utmärkt tycker jag. Synd att kvaliten på objektiven jag köpte inte var lika bra. :p
 
Lånar tråden lite, jag har en orginaladapter, den glappar lite i bayonetten, minns inte om det alltid varit så, eller om det är slitage. Det gör att när jag fokuserar med M42 objektiv så kluckar det lite först när hela adaptern vrids en millimeter och likadant när jag byter håll, irriterande. Skall det vara så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.