Annons

räta ut horisonten?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Fotar en hel del landskap, men har märkt att horisonten ibland har en tendens att böja av mot kanterna. Antar att detta är en effekt av objektivets optik. Blir speciellt tydligt i motiv med öppen horisont, tex utblick över havet e.dyl. Finns det något verktyg i Photoshop Elements (har version 11) som kan korrigera denna rundning och räta ut horisonter?
Tacksam för tips!
/Pontus i Nyköping

Distorsion. Det lär väl finnas verktyg för detta i de flesta program. Det finns ju även färdiga objektivprofiler i många av dem.

Du har redan fått bra svar, men jag kan tillägga att det också är bra att lära känna sina objektiv. Ta bilder med olika brännvidd på dina zoomar, så upptäcker du om det ev. är så att det bara är någon ändläge som ger denna dist. Då kan du ju försöka undvika den för bilder där disten syns tydligt, som t.ex. horisonter och arkitektur med raka linjer.

Men det går att fixa också, förstås, som sagts ovan. Det kan dock ta en snutt bildkvalitet.

Per.

Tack alla för utförliga svar och praktiska tips. Det är nog helt klart så, att distortionen fr.a uppkommer när jag använder minimumbränvidden på 18-55 objektivet. Ska testa korrektionsfiltren i Photoshop, som jag håller på att lära mig undan för undan.
/Pontus

En annan lösning är att fota så att horisonten hamnar mitt i bilden i höjdled. Då ska objektivets distortion inte kunna böja horisonten.

De flesta vidvinkelobjektiv har tunnformig distorsion, alltså att linjerna böjer sig ut mot mitten i bildens kanter. Det enda sättet att få en rak horisont med ett sådant objektiv är att lägga horisonten i mitten och där vill man ju inte ha den. Det är alltså en stor fördel att lära sig hantera det i bildbehandlingen. Det ser ut som du har detta objektiv och här kan du tydligt se hur det ser ut på olika brännvidder.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/397-nikkor18553556vr?start=1

Som sagt tidigare har flera program färdiga "filter" för de vanligaste objektiven från olika tillverkare. Adobe Lightroom och CaptureNX2 (som jag använder) kan det där.

Sokm kuriosa kan ju nämnas att när du zoomar mot den längsta brännvidden på många objektiv ändras formen på distorsionen till kuddformig. Några få objektiv har oregelbunden (vågig) distorsion och då blir det genast värre att fixa men de är som sagt ganska få.

/Frode

Det ser ut som du gillar att fota när solen är på väg ner eller upp och vid havet har du ju problem med horisonten precis som du beskriver. Jag tänkte på en annan sak vid den typen av fotografering. Ett avtonat gråfilter ger bilderna extra sting. Halva filtret är grått (finns flera varianter som är olika mörka) och halva är helt genomskinligt. Lägg den mörka delen över himlen och den ljusa över förgrunden så får himlen mindre ljus och förgrunden mer. Då går det att lyfta fram detaljer i förgrunden och du behåller de läckra nyanserna på himlen. Det finns massor av trådar där du kan läsa om detta eller också har du full koll på det redan.

/Frode

Återigen tack för massor av konstruktiva tips! :)
Avtonat gråfilter har jag faktiskt, men jag måste nog använda det lite flitigare. Och så lära mig efterbehandla bättre i PSE.
/Pontus

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto