Annons

Ränder med Minolta Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

classeclaes

Aktiv medlem
Har du en Minolta Dimage Scan Dual III?

Om du har det så kanske du kan svara på en fråga.
Jag har ett litet problem som jag undrar över. När jag scannar DIA så framträdder 2 svarta linjer(en i varje ytterkant) längs med riktningen som bilden scannas. De svarta linjerna ligger precis i ytterkanten på varje sida så en liten sträng av bildens ytterkant lämnas kvar. Detta resulterar i att man vid en beskäring för att få bort de svarta "sorgkanter" som kommer med vid en vanlig scanning måste beskär bilden lite extra för att få bort de längsmed gående linjerna. Kan det vara så att några pixlar av CCD:n (eller vad scannerna använder sig av för teknik) har "döda" pixlar? Får du ett liknande fenomen med din scanner? D.v.s om du har en sådan? Tacksam för svar.
 
Vad använder du för ramar? Med 3 mm-ramar blir det ordentliga ränder, det är ljuskällan som reflekteras på något mysko sätt. Med 2 mm blir det mindre. Bäst blir det med Gepe 7012-ramar, då slipper man det helt. Då tjänar du dessutom in ännu mer bildyta eftersom 7012 inte maskar av något av bildytan som de flesta andra ramar gör.

Tyvärr har inte handlarna förstått storheten hos Gepe 7012 så det är beställningsvara på de flesta håll. Men de är inte avskräckande dyra.

(Jag lyfte ut inlägget ur tråden om Minolta 5400 eftersom det var ett annat ämne)
 
Ramar?

Ok, så man kan alltså beställa särskillda ramar. De som följer med är alltså inte så där super med andra ord?
 
Hur ser sensorn ut i dualen? Är det bara en rad med pixlar som scannas över bilden eller hur funkar det egentligen. Isf borde ju ett dammkorn på sensorn ge ett fint och rakt streck över bilden. Jag brukar också få lite skumma effekter vid över- och nederkant i bilderna men jag har avskrivit det som att bilden reflekteras i släden på nåt vänster.

Prova att scanna som negativ. Då borde ränderna bli vita om det är damm som skuggar. En reflektion av ljus i ramen borde ju bli vit om man scannar som dia. Eller hur?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.