Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ränder i framkallade foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om det här är rätt plats för den här frågan, men jag provar.

Undrar om det är ett bildbehandlingsproblem egentligen. Tar ett exempel; jag har en bild på blommor mot en blå himmel. Hade ett polfilter för att förstärka det blåa. I PS CS3 ökade jag kontrasten, gjorde bilden lite mörkare, ökade skärpa och drog möjligtvis på färgmättnaden lite också. Är inte riktigt säker. Men det var inga särskilt stora förändringar vad jag minns. Bildfilen var en 8 bitars jpeg ifall det kan ha betydelse. I sRGB.
Nu framkallade jag bilden med Ulles Postfoto eller vad det heter och i himlen är det liksom ränder där himlen går från mörkare till ljusare. Som det blir om man överbehandlar i PS t ex. "Pixligt" skulle jag kalla det. Bifogar bilden där jag ritat streck där ränderna är på det framkallade fotot. De går ej att se på bilden i datorn nämligen. Hoppas jag lyckats beskriva så ni förstår!
Det är samma problem med några av de andra bilderna som jag framkallade samtidigt.
Är inget jag bryr mig om nu då det var gratis framkallning och då väntar jag mig inte så mycket, men vill undvika att det blir så i framtiden när jag kanske gör en fin förstoring eller så.

Vad tror ni? Beror det på framkallningen eller har jag haft för roligt i PS?
 

Bilagor

  • skriv ut (86)till fs.jpg
    skriv ut (86)till fs.jpg
    69 KB · Visningar: 277
Mánadis skrev:
Beror det på framkallningen eller har jag haft för roligt i PS?
Sannolikt beror det på att du har jobbat för mycket med bilden i Photoshop. Det är vid sådana här tillfällen som en råfil i 16 bitar visar sina fördelar som mest.

Stefan
 
Om man ändrar mkt i kanalerna "Hue" osv, å drar färgerna åt olika håll, kan liknande sådant uppstå. Polfilter kan ju på vissa vidvinkliga brännvidder ge olik mättnad i himlen på samma bild.

Vad just din händelse har för lösning vet jag inte riktigt.
 
Jag gjorde de flesta ändringarna i Camera Raw (var en rawfil från början alltså) och skärpte bara upp den i själva PS. Men jag har det inställt på att bilden ska sparas som 8 bitars jpeg sen bara för enkelhetens skull. Och i sRGB för att jag ska kunna se dem som de ser ut i Windows enkla visningsprogram (när jag inte orkar öppna Brigde). Om jag ska använda bilderna till nåt speciellt sparar jag dem i 16 bitars tiff eller nåt.
Men om jag gör samma förändringar i Camera Raw och sen sparar i 16 bitar och Adobe RGB, kan det hjälpa? Eller finns det fler inställningar man kan ändra?
För jag upplever verkligen inte att jag mixtrat så mycket med just den här bilden. Men det är helt enkelt så att den inte klarat ändringarna för att jag sparade den som 8 bitar?
Hur kommer det sig att ränderna inte syns i datorn, utan bara på pappret?

Tack för svaren förresten! Behöver verkligen lära mig mer om sånt här känner jag...
 
Aha okej. Jag får skicka till nåt annat och prova också för säkerhets skull. På ett sätt känns det ju som att det är större risk att det är jag som gjort fel än labbet, men det lär jag ju märka om jag provar med ett annat företag.
Eller om jag skriver ut själv och det inte blir ränder, kan jag då vara 100 på att det inte var mitt fel att det blev det första gången?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.