Annons

Ränder i bilderna och betänkligheter ang. skärmens ljusstyrka/kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Mina polfilter är billiga och himlen blir ibland lite mer åt det bruna hållet när jag fotar. Detta försöker jag rätta till i PS, men det blir ofta såna där ränder i himlen som när man överbehandlat bilden. Då gör jag ändå inte så mycket, ibland räcker det att jag ökar kontrasten lite. Ibland är det nästan ränder från början när jag öppnar bilden i CameraRaw om jag har vridit för mycket på polfiltret och fått en för stark effekt. Förstorar jag bilden mycket så syns inte ränderna däremot.

Min skärm är väldigt ljusstark och jag tror även att det är rätt hög kontrast på den. Tidigare hade jag en laptop med mörkare skärm och då blev det inte alls ränder så fort i bilderna, trots att jag överdrev bildbehandlingen mycket mer då.

Vad tror ni, kan det vara skärmen som spökar, eller gör jag något fel i bildbehandlingen? Nånting måste man kunna göra med bilderna tycker jag. De ska ju i alla fall se ut som jag såg det i verkligheten. Och om det nu är skärmen, vad gör man åt det? Hjälper kalibrering även för kontrast/ljus (fått för mig att det bara är färgerna)? Och hur vet man vad som är rätt egentligen? Jag har ex.vis en bild som på den här skärmen är helt ok, men som på en annan skärm (laptop) fortfarande är ok i ljusstyrka, men saknar kontrast.
 
Jag har ju skrivit ut en hel del, men har problem med min skrivare som alltid skriver ut för mörkt om jag inte använder mitt gamla program (Jasc) med automatiska inställningar. Låter jättekonstigt, jag vet. Så jag får alltid ljusa upp bilderna innan jag skriver ut dem plus dra i färgerna för att det inte ska bli gul-/grönstick. Och då blir det rätt bra och det är i alla fall aldrig för låg kontrast.

Har även skickat till Crimson för utskrift. Då har jag innan ljusat upp bilderna lika mycket oavsett om jag använt den gamla eller den nya skärmen. Så ja, man kan väl säga att det inte är någon större skillnad på utskrifterna.

Ränderna däremot har jag inte kollat då jag har ansett såna bilder som misslyckade och inte skrivit ut dem. Så det ska jag testa att göra! Jag skulle ju kunna lägga upp en sån här också och se om det bara är jag som ser dem.
 
Jag tror (som du själv är inne på) att det första du ska göra är att åtminstone grovt ställa in vettig ljusstyrka och kontrast på skärmen, sen är det nog alltid så att ju bättre inställd (profilerad/kalibrerad) skärmen är, desto nöjdare blir du nog med 'hur det ser ut' för dig och andra.
 
Då ska jag ta och kolla runt lite här hur man gör det.
Här kommer i alla fall en exempelbild. Den är ju underexponerad nertill, men jag ville göra så lite som möjligt med den för att visa hur det blir. Jag har alltså lagt på en liten s-kurva och sen klickat på gradient map en gång. Och då blir det jättemycket ränder i himlen.

Men det konstiga är att nu när jag kollar på bilden i Windows fotovisare så ser jag inga ränder alls? Och det verkar inte heller vara några i den här uppladdade bilden.
Kan det vara något i PS som spökar?
Edit: Och inget när jag tittar på den i Bridge heller...
 

Bilagor

  • _DSC0756.jpg
    _DSC0756.jpg
    9.8 KB · Visningar: 197
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.