Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkneverket på A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Phille

Ny medlem
När jag för första gången använde min A1 på en resa så var jag såklart försiktig så att jag inte skulle fylla minneskorten innan jag hade kommit hem. Därför blev jag lite sur när jag mot slutet av resan upptäckte att räkneverket på kameran visar helt fel. När mitt 512 Mb (480) minneskort är tomt så står det 101 bilder på LCDn men i själva verket så gick det in mellan 165 och 170 bilder per kort i Extra Fine. Hur kan den visa så fel, något Minolta kommer åtgärda i nästa uppgradering kanske?

Kameran kan ju tyvärr inte veta vilka motiv dina kommande bilder ska ha. Bildernas datamängd beror på hur komplicerat motivet är. (Iaf med JPEG)

Kameran har helt enkelt lite marginal för att platsen ska räcka även om du fotograferat myrornas krig på TV:n.

Förvisso men det borde ändå finnas ett bra medelvärde på hur stora bilderna blir. Att räkna med att alla filerna blir så stora som det teoretiskt är möjligt är inte något bra sätt. Som det är nu så blir jag bara iriterad på räknaren. Hur fungerar räknaren på kameror av andra tillverkare?

Hej! min Olympus 765:a visar 92 bilder kvar när kortet är tomt, men det brukar gå in 105-110 bilder,
just för att kameran vid JPG, räknar på max detaljrikedom på bilderna, men vid enklare motiv
tar bilderna mindre plats.
Mvh

Vore det inte värre med motsatsen? Att du tror du har utrymme för xx bilder, men helt plötsligt så är kortet fullt...

Phille skrev:
När jag för första gången använde min A1 på en resa så var jag såklart försiktig så att jag inte skulle fylla minneskorten innan jag hade kommit hem. Därför blev jag lite sur när jag mot slutet av resan upptäckte att räkneverket på kameran visar helt fel. När mitt 512 Mb (480) minneskort är tomt så står det 101 bilder på LCDn men i själva verket så gick det in mellan 165 och 170 bilder per kort i Extra Fine. Hur kan den visa så fel, något Minolta kommer åtgärda i nästa uppgradering kanske?

Det är nog så på många kameror. Hellre att den visar vad den kan ta som minst än vad den kan ta som max, beroende på hur stor mängd data som sparas i varje bild.

Samma sak är det med min Nikon D70.
Det står att jag kan ta 72 bilder i JPEG Fine på mitt 256 Mb kort men oftast är det 100-110 bilder som får plats, men det beror ju som sagt på hur mycket data en bildfil innehåller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar