Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkneverket i 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag kan konstatera att denna bild som är nummer 10 000 fick filnamnet "Crw_0001.jpg". Normalt när man byter hundratal så finns det en bild som har noll på slutet. Nu bytte den bara katalog och ökade på med en från 199 till 200. Känner mig lurad på en bild och får problem med filnamnen som nu blir dubletter vilket knökar till det.

Finns det möjlighet att öka på nummerserierna med en siffra eller använda bokstäver i kameran?

Bilagor

• crw_0001.jpg
    crw_0001.jpg
    27.6 KB · Visningar: 643
Hmmmm.. CRW_0001.jpg ??

Men CRW står ju för Canon RAW, hur kan du då få filändelsen .jpg ???

Mina jpg-filer från 10D (de få jag tar) får IMG_9971.jpg. Se där.. Jag är snart på 10.000 jag med ;)

Lite övriga funderingar är att mina första bilder som är tagna är numrerade enligt: 102_0245.CRW..men någonstans på vägen har numreringen övergått till CRW_6666.CRW, förmodligen vid något firmware-byte ? Har faktiskt inte reflekterat över detta faktum..

Fundersam över vad min kamera kommer att säga vid den 10.000:nde bilden.

Min 10D säger dock fortfarande 199-9971 i info-fönstret.. Men döper som sagt inte filerna till detta längre.

Men vidare till ditt problem.. Det finns programvara (t.ex. ACDSee) som klarar batch-rename..

Nyfiken som man är så drog man av 30 bilder för att se..

Jo.. 10D gör samma operation.. Gillar inte att döpa bilderna till 0000, utan gick från 199_9999 till 200_0001.. i KAMERAN!....

I Datorn heter den följdaktligen CRW_0001.CRW, vilket gör att jag någon gång om säg 5000 bilder får "problem" då jag redan har bilder som heter: CRW_5208.CRW...

:|

Jeppe> Bra att du är uppmärksam. Givetvis heter filen ".crw" på slutet. Jag var lite lat och bara tryckte in samma filnamn somjag kopierademed in. Fotosidan gillar inte rå-filer.

Ser fram emot ditt inträde som medlem i 10k klubben :)

Kollade igenom de tidigaste tagna bevarade CRW-filerna och de ser lika ut, så 300D har sannolikt inte tappat bort numrering under gång (har bytt operativ en gång i kameran).

Antingen batchomdöpa dem och ersätta "CRW_xxxx" med "KAA_xxxx" Där bokstäverna kan användas för att hålla isär kameror och skapa ett löpnummer med serier, aöternativt kan understrykningstecknet ersättas med en bokstav för att markera serie.Jag ska prova. Får skriva ihop en batchrutin.

Sammantaget är det märkligt att Canon inte har tänkt längre än till 9999...som om kameran inte skulle kunna hålla längre...

Hm, varför ha unika filnamn? verkar bara krångligt när man tar så mycket bilder. Ska väl inte nämnas hur jobbigt det blir om man råkar nollställa nån gång. Är det då inte enklare att katalogisera alla sessioner istället och nollställa räknaren efter varje?

MVH Christian, som gör som nämnt ovan.

Christian: Det beror ju på hur man arkiverar...

Roland: Jo Canon har tänkt..åtminstone en gång OM kameran hade fortsatt att numrera filerna som den gjorde när den varit ny, då hade filerna hetat 200_0001.CRW, istället för som nu CRW_0001.CRW. Jag ska ringa Canon på Måndag.

Enligt manualen så är CRW_xxxx.CRW den rätta numreringen.. Men jag har som sagt lyckats att få filer numrerade som mapp_filnummer.CRW..

Jag ska testa ett program som heter Downloader Pro från www.breezesys.com Det verkar vara ett vettigt program..

Kan det möjligen vara så att systemet med mappnamn/filnamn är följer någon form av överenskommet system?

Jag provade att fotografera med en D70 för ett par dagar sedan, den hade samma system för numreringen av bilderna (ex. 355NCD70/DCS_3603.NEF). Fast det intressantaste var att ändå att min 10D faktiskt kunde visa bilderna tagna med Nikonkameran, under förutsättning att de var i jpeg-format!

Även billiga kompaktkameror som jag har provat har för övrigt haft liknande system för filnumreringen, ex. CGT_0084/AUT_4202.JPG.

/Daniel

Hej underligt..
Från min 10D heter filerna på datorn 891_9111.CRW/JPG har Firmware 2.0.1 i kameran..

Kan det inte vara programmet ni använder när ni tankar ur bilderna som gör om något??

Hejsan,

Jag börjar också närma mig 10000 bilder tagna med min 300D och har nog fattat frågeställningen ovan. Dock är jag lite osäker på vad problmet är (i praktiken alltså)?

När jag har fotograferat färdigt en dag så tömmer jag mina microdrives i datorn, sparar bilderna i datumspecifika kataloger på hårddisken samt bränner omedelbart backupCD.

I praktiken innebär detta att filer med samma namn aldrig kommer att hamna i samma bibliotek eller ens på samma CD. Dessutom kommer ju filerna att ha olika datum/tidsstämpel även om de har samma filnamn.

Har jag missat något? Varför bör jag oroa mig för filer med samma namn?

mvh

Niklas

Soms agt det beror på hur man organiserar sig. på 512 Mbyte som nästan är en CD får jag in 67 bilder...Många CD-blir det. Med ett par stora hårddiskar så får jag plats med betydligt mer data, som sedan speglas mellan hårddiskarna för säkerhetsskull. Det är rätt irreterande att begränsningen beror på att räkneverket rymmer endast 9998 bilder och att prefixet "CRW" inte kan bestämmas i en "customfunktion". Om det kunde det skulle man lätt kunna hantera flera kameror i samma löpnummerserie.

Lars Johnsson skrev:
Sätt i ett compact flash kort med ett fil-nummer i. Då fortsätter kameran att räkna från det nummret.
Lars

Öhhh.. Ja? men det är ju inte det problemet man har.

Downloader Pro är ett grymt bra program..

Jag har beslutat mig för att vända upp o ner på alla mina bilder, lägga alla i en mapp, döpa om dessa bilder till 10D_0001, 0002, 0003 osv. synd att Chris (Breezesys) inte gjorde 5 siffror. Men det är enkelt löst genom att lägga till en etta till.. Så bilderna över nr 10.000 blir 10D_10001 osv. Blir ju bra när man byter kamera oxå.. då är det bara att döpa filerna till 1DII_0001 ;)

Sen ska jag använda mig av någon form av indexeringsprogram, för att hålla koll på olika kategorier av bilder... Någon som är intresserad av att indexera 6000 bilder ?? ;)

Namngivningen av bilderna i datorn beror på hur man överför dom från kameran/minneskortet.

Gör man som jag och använder en separat cf-läsare får bilderna namnen "IMG_1234.JPG", men om man överför bilderna direkt från kameran med programmet ZoomBrowser EX, heter dom istället 123_1234.jpg.

Dessutom roteras bilderna automatiskt när man använder Canons Program.

Kan delvis förstå att man är fixerad vid det nummer kameran har gett en bild. Men kan man släppa det står många olika numreringssätt till förfogande. Breezebrowser har en funktion för batchvis namnändring som funkar utmärkt och där olika alternativ kan väljas (inkl customval). För egen del har jag valt datum och klockslag (ååmmdd_hhmmss) för att får ett unikt namn: 040508_164433.crw. Kompletterar ibland manuellt med info i filnamnet om vad bilden föreställer, dimensioner eller liknande. Om jag inte tar helt fel finns dessutom kamerans originalnumrering kvar i exif-informationen. M h a Breezebrowser kan man även enkelt lägga till kameramodell i filnamnet.

Tack Daniel!

Nu kommer jag ihåg det.. Jag satt ju och tankade över filerna från kameran/zoombrowser en stund i början, innan jag fick min läsare/breezebrowser..

Jaja.. Det löser sig..................................sa han som stoppa huvet i svavelsyra..

Råkade snubbla på en tråd i ett relaterat ämne på photo.net. Framför allt fanns där länkar till dokumenten som specar hur filstrukturen på lagringsmediat (dvs, typiskt CF-kortet) "ska" (om man vill ansluta sig till just den standarden, alltså...) se ut. Kanske kan vara intressant för någon kamerakalenderbitare. :)

Tjena. Det här hör inte riktigt till detta ämne men jag undrar vad som händer när man tar bild nummer 10 000? I instruktionsboken om filnumrering så står det nämligen "om fil nr. 9999 skapas visas texten ERR CF på displayen och i sökaren. Byt till ett nytt CF-kort"
Menar dom att man måste köpa ett nytt minneskort när man tagit 9999 bilder??
Ni som fotat så mycket kan väl berätta hur det ligger till.
Please :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto