Annons

Räknas detta som bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej alla!
Har nu sett att en av mina bilder jag tagit åt en kille på hans bil används som markandsföring på detta styling företagets hemsida.

Killen som äger bilen, eller han som har firman har inte frågat om lov att använda bilden och jag undrar om det är tillåtet att använda denna bilen, jag har inte gett tillåtelse någon gång för honom att sprida bilderna utan att fråga och absolut inte användas som marknadsföring utan ersättning..

Här kan ni se bilden, de har förminskat den något enormt jämnfört med orginalet, samt klipt bort min copyright ram jag alltid har på bilderna som jag publicerat på intrenet.

Är bilden för liten för att få nångon ersättning? ska jag bara skita i det eller bör jag kräva ersättning eller bortagning av bilden?

Jag känner att det är ju min bild och de använder den utan lov, visserligen inte direkt jätte stor en ändå? Va tycker ni?

http://www.quackpack.se/temp/stold.jpg

Jag tycker du skall kräva ersättning eller att dom tar bort DIN bild och använder en av sina egna bilder isf. Dom använder ju bilden i kommersiellt syfte så betalt borde du ha.

Liten uppdatering, Kontaktade ägaren till hemsidan som säljer Spoiler paketetn till bilarna och han svarade att han hade blivigt lurad av killen som jag tog bilderna åt, han ska ha sagt att det var ok att använda bilderna och att han äger dom, alltså har han ljugit.

Men då ansåg ägaren till hemsidan att Jag ska kontakta killen som jag tog bilderna med och kräva ersättning av honom för ägaren till hemsidan anser att det är avklarat för hans del.

Jag svarade då att det är hans hemsida och det är han som är ansvarig för vad som ligger på den.

Hur ska jag göra tycker ni? göra nån form av anmälan? Det kan väl inte vara ok och publicera någons bilder utan lov och sen att ha kvar dom även om man säger att han inte äger rätten till bilderna?

quackpack skrev:
Liten uppdatering, Kontaktade ägaren till hemsidan som säljer Spoiler paketetn till bilarna och han svarade att han hade blivigt lurad av killen som jag tog bilderna åt, han ska ha sagt att det var ok att använda bilderna och att han äger dom, alltså har han ljugit.

Men då ansåg ägaren till hemsidan att Jag ska kontakta killen som jag tog bilderna med och kräva ersättning av honom för ägaren till hemsidan anser att det är avklarat för hans del.

Jag svarade då att det är hans hemsida och det är han som är ansvarig för vad som ligger på den.

Hur ska jag göra tycker ni? göra nån form av anmälan? Det kan väl inte vara ok och publicera någons bilder utan lov och sen att ha kvar dom även om man säger att han inte äger rätten till bilderna?

Tyvärr hjälper det inte honom att skylla ifrån sig. Det är ju han som olovligen har publicerat bilderna. Det finns standarduppgifter gällande pris för vad man kan debitera i såna här fall. Har dock ingen tillgänglig just nu.

Sen så understryker det här tycker jag vikten av att man ingår ett tydligt avtal med den man fotograferar åt så att det klart och tydligt framgår hur bilderna får användas.

dJb skrev:
Tyvärr hjälper det inte honom att skylla ifrån sig. Det är ju han som olovligen har publicerat bilderna. Det finns standarduppgifter gällande pris för vad man kan debitera i såna här fall. Har dock ingen tillgänglig just nu.

Sen så understryker det här tycker jag vikten av att man ingår ett tydligt avtal med den man fotograferar åt så att det klart och tydligt framgår hur bilderna får användas.

Håller med dig helt!
Jag har förklarat för dom jag tar bilderna åt att de absolut inte får användas någonstans utan min tillåtelse och ska de användas till hemsidor etc så får de säga till.
Dock bör man väl ha de skriftligt, finns det någonstans man kan få tag på såna papper man kan ge till folk när man plåtar?

Men hur kan man gå vidare? simpelt fakturera hoonm för användande av bild eller bör jag höra av mig till någon?

dJb skrev:

Att ingå ett tydligt avtal hjälper ju inte när killen man plåtar för är en bedragare som tydligt struntar i att fotografen äger rätten till bilden tyvärr, alla är inte laglydiga tyvärr :(

Har inte Fotosidan.se någon advokat som är väl insatt i dessa typer av ärenden, kan tänka mig att det räcker att en advokat kontaktar sidan som publicerar bilden för att få dom ta bort den eller att ett pris börjar diskuteras.

Senast ändrad:
Dessutom så har han stulit två bilder av mig, redigerat en av dessa och KLIPPT BORT mitt namn på den andra...

Jag tycker rent ut sagt att det är förjävligt. Har mailat honom, hoppas att det går att lösa...

Bilagor

• stold.jpg
    stold.jpg
    56.4 KB · Visningar: 404
Craps skrev:
Att ingå ett tydligt avtal hjälper ju inte när killen man plåtar för är en bedragare som tydligt struntar i att fotografen äger rätten till bilden tyvärr, alla är inte laglydiga tyvärr :(

Att ha svart på vitt skadar aldrig och dessutom är det bra att ha det som rutin för att upplysa en köpare eftersom kunskapen om hur man får nyttja en bild tyvärr inte är särskilt spridd. Många tror nog att man köper de fullständiga rättigheterna till en bild.

skanse skrev:
Dessutom så har han stulit två bilder av mig, redigerat en av dessa och KLIPPT BORT mitt namn på den andra...

Jag tycker rent ut sagt att det är förjävligt. Har mailat honom, hoppas att det går att lösa...

Jag hoppas också det ska lösa sig, men i sina svar på mailen hittils verkar det bara som han tror man e ute efter pengar för man vill ha sin egen bild borttagen eller kräver ersättning.. copyright e ju inget som man behöver bry sig om?...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar