Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

räkna ut bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

jock scott

Medlem
jag läste något i en bok som jag inte riktigt
förstod och hoppas någon kunnig person kan
förklara.

det handlade om att man matematiskt skall kunna räkna ut vilken bländare man skall ha genom att
dividera objektivets (främre linsens) diameter
med brännvidden.

om vi nu säger att jag har en diameter på 60 mm
och en inställd brännvidd på 200 mm så blir ju
60/200 = 0,300.
innebär det att jag skall ha bländare 3 (eller så nära det går) ????

kan någon förtydliga ?

anders

Nja, det är inte riktigt som det står i din bok. Bländartalet beskriver bländaröppningens storlek i förhållande till brännvidden. Beräknas som brännvidden dividerat med bländaröppningen.

Om öppningen är 25 mm på ett 50 mm objektiv blir bländaren alltså 50/25=2.0.

Jag förstår dock inte riktigt din frågeställning när du skriver att "...matematiskt skall kunna räkna ut vilken bländare man skall ha"?

Bländartalet beror ju på filmkänslighet, slutartid och naturligtvis hur mycket ljus som faller på motivet. Dessa fyra faktorer samverkar ju i att hitta rätt exponering. Utöver det kommer ju aspekter som skärpedjup etc...

FredrikB skrev:
Nja, det är inte riktigt som det står i din bok. Bländartalet beskriver bländaröppningens storlek i förhållande till brännvidden. Beräknas som brännvidden dividerat med bländaröppningen.

Om öppningen är 25 mm på ett 50 mm objektiv blir bländaren alltså 50/25=2.0.

Jag förstår dock inte riktigt din frågeställning när du skriver att "...matematiskt skall kunna räkna ut vilken bländare man skall ha"?

Bländartalet beror ju på filmkänslighet, slutartid och naturligtvis hur mycket ljus som faller på motivet. Dessa fyra faktorer samverkar ju i att hitta rätt exponering. Utöver det kommer ju aspekter som skärpedjup etc...

Nej, det stämmer inte riktigt heller.

bländartalet är brännvidden dividerat med bländaröppningens storlek, sedd igenom frontlinsen. Inte bländaröppningens reella storlek.

Dvs på ett 50mm objektiv som har en största bländare på 1:1.8 är inte bländarens reella diameter 27.8mm, utan något helt annat..

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar