Annons

Räkna ut bildvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Hej. Jag försöker förstå hur det förhåller sig med brännvidd och bildvinkel. Jag vill förstå det för att kunna välja rätt objektiv för min verksamhet.

Jag har riktat in mig på Sigmas 150mm Macro tele och jag ser att det har en bildvinkel på 16.4 grader.
På min kamera har jag en cropfactor på 1.6 och jag vet att det här gör att den verkliga brännvidden på objektivet blir 1.6 x 150 = 240 mm. Men hur ändra bildvinkeln? Jag gissar att det har något med 16.4 / 1.6 kanske (= 10.5), men stämmer det eller har jag tänkt galet och tagit genvägar här?

/Samuel

Sök foruminlägg med "bildvinkel" i rubriken. Läs speciellt alla inlägg från Lennart Nilsson (Pupillen) - han är mycket kunnig.

Samuel Eketorp skrev:
På min kamera har jag en cropfactor på 1.6 och jag vet att det här gör att den verkliga brännvidden på objektivet blir 1.6 x 150 = 240 mm. Men hur ändra bildvinkeln? Jag gissar att det har något med 16.4 / 1.6 kanske (= 10.5), men stämmer det eller har jag tänkt galet och tagit genvägar här?

/Samuel

Nej, brännvidden är fortfarande 150mm.

Däremot blir den diagonala bildvinklen, precis som du säger, croppad med 1,6x

Samuel Eketorp skrev:
...och jag vet att det här gör att den verkliga brännvidden på objektivet...
Du menar nog rätt, men du uttrycker dig felaktigt:
Brännvidd är en egenskap hos objektivet.
Bildvinkel beror på brännvidd och sensorstorlek.

Edit: Jeppe vaknade före mig... men att bara dela bildvinkeln med "cropfaktorn" är en grov förenkling som bara skall användas för långa brännvidder (små bildvinklar)

ANNONS