Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkna på blixtljus

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Räkna på blixtljus

Jag har inte alltid tillgång till en blixtljusmätare.
Därför har jag börjat mäta upp kombinationen blixt+paraply för att fastställa
en ledtal för kombinationen.

Jag har en gammal kamerablixt (ledtal 28). Jag slår den genom ett vitt paraply som är 1m i diameter. Jag har anpassat avståndet blix/paraply så att det mesta av ljuset träffar paraplyet.

Jag kommer fram till ett ledtal på ungefär 12 på denna kombination. Men det stämmer inte riktigt på korta avstånd.

Jag har flera blixtar, det uppgivna ledtalet stämmer inte riktigt alla gånger och är ju i sig inte viktigt utan det är kombinationen
paraply/blixt som jag vill uppskatta "ledtalet" för.
Såklart har jag olika paraplyn och en hemsnickrad ljusbox också.

Att ljuset från en punktformig ljuskälla avtar med kvadraten på avståndet är enkelt att förstå.

Riktat ljus som från en strålkastare eller en laser beter sig väl inte så, om ljuset består av helt paralella strålar borde det inte avta alls?

Men hur är det med ljus från en stor ljuskälla?
Jag tycker det ser ut som "ledtalet" minskar när man kommer nära?

upplys mig!

Känns som att du borde LÅNA en ljusmätare... Om du inte har digitalkamera, då kan du juh prova dig fram.

Mvh

Räkning

Ledtal på blixten delat med avstådet i meter till objektet = bländare på ISO 100

Ett paraply eller softbox tar ca 2 bländarsteg.

Exempel: ledtal 28 och 2 meter= 28/2 = ledtal 14

Hänger du med ?

HEJ HOPP !!!

Niklas
www.niklaswibom.com

jaanK skrev:
Räkna på blixtljus

Att ljuset från en punktformig ljuskälla avtar med kvadraten på avståndet är enkelt att förstå.

Riktat ljus som från en strålkastare eller en laser beter sig väl inte så, om ljuset består av helt paralella strålar borde det inte avta alls?

Men hur är det med ljus från en stor ljuskälla?
Jag tycker det ser ut som "ledtalet" minskar när man kommer nära?

upplys mig!

Ååhhh... någon frågar efter den gamla optikteorin! Man blir ju tårögd...

Om ljuset består av parallella strålar så avtar det inte alls. Helt riktigt. Med riktigt avancerat finlir kan man räkna fram att ljuset från en strålkastare eller laser är nästan parallellt, men det kan man glömma i praktiska tillämpningar.

Här kommer ett av de vackraste resultaten jag vet från matematikens flerdimensionella analys:

FÖR VARJE DIMENSION SOM LJUSKÄLLAN ÄR UTSTRÄCKT I, SÅ AVTAR BELYSNINGEN MED EN FAKTOR R MINDRE.

Alltså:
En punkt är utsträckt i NOLL dimensioner, och belysningen avtar med kvadraten på avståndet, dvs med avståndet upphöjt till två.

En linje är utsträckt i EN dimension, och belysningen avtar linjärt med avståndet (om lysröret är oändligt långt), dvs med avståndet upphöjt till ett.

En plan yta är utsträckt i TVÅ dimensioner, och belysningen avtar inte alls med avståndet (om ytan är oändligt stor), dvs med avståndet upphöjt till noll. Sätt näsan i parkettgolvet, så förstår du vad jag menar. Du ser golvet framför dig, "uppåt" och "nedåt" osv, i alla riktningar som innehåller någon komponent "framåt", i alla riktningar som inte innehåller någon komponent "bakåt". Då (så länge du håller kvar näsan i golvet) kan du betrakta golvet som oändligt stort.

Nu är det ju inte ett oändligt stort paraply du har, och dess yta är inte plan. Därför blir det svårt att räkna på "halvlångt" avstånd från det.

Men om du är på ett sådant avstånd från paraplyet att avståndet är av samma storleksordning som paraplyets storlek, ja, då har belysningen ett ganska svagt beroende av avståndet från paraplyet. Från motivet sett tar ju paraplyet upp en stor rymdvinkel. Inte riktigt ett halvplan, men nästan.

Samma sak gäller naturligtvis andra ljuskällor. Om vi kan anse att en blixt är en oändligt stor ljuskälla med jämn ljusintensitet, så beror inte ljusstyrkan av avståndet till blixten. Det är nog sant för de flesta blixtar, om man har motivet en eller ett par millimeter från blixten. Om man däremot är metervis från blixten, så kan man anse att den är punktformad.

Lysande

Man tackar för klargörandet, det stämmer ganska bra med mina experiment.

Jag mätte på avstånden 4, 3, 2, och 1 meter.

det blev när jag räknade om till ledtal ungefär 12
även om det redan på en meters avstånd inte stämde så bra.
när man sen gick ner på 1/2 meter så fick jag i stort sett samma utslag på mätaren (skulle alltså motsvara ledtal 6.

Alltså för denna kombination blixt/paraply kan jag räkna med ledtalet 12. Om avståndet är kortare än 1 meter använd samma bländare som vid avståndet 1 meter.

Ett litet klargörande bara så att ingen får myror i huvudet

ur Niklas svar

--
Ledtal på blixten delat med avstådet i meter till objektet = bländare på ISO 100

Ett paraply eller softbox tar ca 2 bländarsteg.

Exempel: ledtal 28 och 2 meter= 28/2 = ledtal 14

--

Här blir det lite konstigt

antingen får man säga
ledtal 28 och 2 meters avstånd = bländare 14
eller
ledtal 28 och 2 bländarstegsförlust = ledtal 14

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar