jaanK
Aktiv medlem
Räkna på blixtljus
Jag har inte alltid tillgång till en blixtljusmätare.
Därför har jag börjat mäta upp kombinationen blixt+paraply för att fastställa
en ledtal för kombinationen.
Jag har en gammal kamerablixt (ledtal 28). Jag slår den genom ett vitt paraply som är 1m i diameter. Jag har anpassat avståndet blix/paraply så att det mesta av ljuset träffar paraplyet.
Jag kommer fram till ett ledtal på ungefär 12 på denna kombination. Men det stämmer inte riktigt på korta avstånd.
Jag har flera blixtar, det uppgivna ledtalet stämmer inte riktigt alla gånger och är ju i sig inte viktigt utan det är kombinationen
paraply/blixt som jag vill uppskatta "ledtalet" för.
Såklart har jag olika paraplyn och en hemsnickrad ljusbox också.
Att ljuset från en punktformig ljuskälla avtar med kvadraten på avståndet är enkelt att förstå.
Riktat ljus som från en strålkastare eller en laser beter sig väl inte så, om ljuset består av helt paralella strålar borde det inte avta alls?
Men hur är det med ljus från en stor ljuskälla?
Jag tycker det ser ut som "ledtalet" minskar när man kommer nära?
upplys mig!
Jag har inte alltid tillgång till en blixtljusmätare.
Därför har jag börjat mäta upp kombinationen blixt+paraply för att fastställa
en ledtal för kombinationen.
Jag har en gammal kamerablixt (ledtal 28). Jag slår den genom ett vitt paraply som är 1m i diameter. Jag har anpassat avståndet blix/paraply så att det mesta av ljuset träffar paraplyet.
Jag kommer fram till ett ledtal på ungefär 12 på denna kombination. Men det stämmer inte riktigt på korta avstånd.
Jag har flera blixtar, det uppgivna ledtalet stämmer inte riktigt alla gånger och är ju i sig inte viktigt utan det är kombinationen
paraply/blixt som jag vill uppskatta "ledtalet" för.
Såklart har jag olika paraplyn och en hemsnickrad ljusbox också.
Att ljuset från en punktformig ljuskälla avtar med kvadraten på avståndet är enkelt att förstå.
Riktat ljus som från en strålkastare eller en laser beter sig väl inte så, om ljuset består av helt paralella strålar borde det inte avta alls?
Men hur är det med ljus från en stor ljuskälla?
Jag tycker det ser ut som "ledtalet" minskar när man kommer nära?
upplys mig!