Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Räddning av stannat minneskort
- Trådstartare Årjäng
- Start datum
mr_saleka
Aktiv medlem
än är inget förlorat
testa det här http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/uk/welcome.htm
man kan få fram massor med gammla bilder med liknande program.
testa det här http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/uk/welcome.htm
man kan få fram massor med gammla bilder med liknande program.
Thunderbird
Aktiv medlem
Hade en rasad Microdrive för ett par dagar sedan.
Tog till en ganska drastisk metod som näppeligen kan rekomenderas.
Dock gjorde jag som följer.
1. Skaffade GetDataBack för Windows.
2. Formaterade (jo du läste rätt) kortet i kameran.
3. Pluppade i den i kortläsaren så att Windows hittade den
4. Körde GetDataBack.
Fick tillbaka 58 av 60 bilder.
VARNING. Detta funkade för mig. Jag hade troligen tur. och jag rekomenderar INTE denna metod.
/ E
Tog till en ganska drastisk metod som näppeligen kan rekomenderas.
Dock gjorde jag som följer.
1. Skaffade GetDataBack för Windows.
2. Formaterade (jo du läste rätt) kortet i kameran.
3. Pluppade i den i kortläsaren så att Windows hittade den
4. Körde GetDataBack.
Fick tillbaka 58 av 60 bilder.
VARNING. Detta funkade för mig. Jag hade troligen tur. och jag rekomenderar INTE denna metod.
/ E
Thunderbird
Aktiv medlem
Attan då. Det verkar som kortet keffat fullständigt. Hoppas du inte hade många bilder på.
Återkommer om jag kommer på något
/ E
Återkommer om jag kommer på något
/ E
Bent C.
Aktiv medlem
J. Patric skrev:
Jag har aldrig haft liknande problem med negativ. De är alltid åtkomliga.
Jag har å andra sidan slarvat bort betydligt fler negativ/dior än vad jag förlorat digitala bildfiler (analoga massor vs digitala bildfiler 0). Bl a har jag två diamagasin med foton från Costa Rica borta. Om jag nu hadde haft dessa digitalt, skulle det till något som liknar Hiroshima för att alla säkerhetskopior och hårddiskar skulle lyckas krascha samtidigt.
Det finns ibland med ett räddningsprogram på den CD som följer med minneskortet.
J. Patric
Aktiv medlem
Bent C. skrev:
Jag har å andra sidan slarvat bort betydligt fler negativ/dior än vad jag förlorat digitala bildfiler (analoga massor vs digitala bildfiler 0). Bl a har jag två diamagasin med foton från Costa Rica borta. Om jag nu hadde haft dessa digitalt, skulle det till något som liknar Hiroshima för att alla säkerhetskopior och hårddiskar skulle lyckas krascha samtidigt.
Slarva kan alla göra, även med digitala filer. Speciellt de som fotar för att få bilder utan att vara datorexperter, dvs de flesta.
Det var en lång diskussion här tidigare om hur man bäst bevarade sina digitala bilder. Jag begrep inget av de mycket komplicerade termerna, diagrammen osv. Min farfar var ingen fotoexpert och hade negativen i en låda i en bokhylla...
Jag har inte förlorat några av mina negativ, men dock digitala bilder på min förra hårddisk som pajade. Det hade säkert gått att få fram informationen om jag anlitade experter, som som tur var så var det inga viktiga bilder. Negativen har jag i pärmar, och kan ta på och se vilka de är. Det krävs en brand för att förstöra dem. Alla digitala filer kräver datorutrustning. Blir det ett ohjälpligt fel på en disk eller minneskort så står man där.
Men nu är det här förstås ingen debatt om för eller emot digitalt. Sorry. ;-)
mani_martin
Ny medlem
Bumpar upp en gammal tråd, hoppas det är okej istället för att skapa en ny.
Precis varit i Nordamerika och tagit en del bilder. På planet mellan två destinationer upptäckte vi att många bilder var helt försvunna från vårt minneskort, ett Kingston 2 gb SD kort.
Detta skedde någon dag efter att vi hade fört över lite bilder till ett USB-minne och en del bilder finns kvar på kortet, men den stora majoriteten är helt borta.
När kortet ansluts till datorn hittar jag det som en extern hårddisk som vanligt, men katalogen för korten ser helt korrupt ut.
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka återställa bilderna själv, eller skicka in till en expert, främst eftersom jag inte är så datakunnig inom detta område.
Som jag förstår det finns det en del program som kan vara behjälpliga, kan ni rekomendera något? Eller är det bättre att något proffs får titta på kortet och försöka återställa bilderna?
Precis varit i Nordamerika och tagit en del bilder. På planet mellan två destinationer upptäckte vi att många bilder var helt försvunna från vårt minneskort, ett Kingston 2 gb SD kort.
Detta skedde någon dag efter att vi hade fört över lite bilder till ett USB-minne och en del bilder finns kvar på kortet, men den stora majoriteten är helt borta.
När kortet ansluts till datorn hittar jag det som en extern hårddisk som vanligt, men katalogen för korten ser helt korrupt ut.
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska försöka återställa bilderna själv, eller skicka in till en expert, främst eftersom jag inte är så datakunnig inom detta område.
Som jag förstår det finns det en del program som kan vara behjälpliga, kan ni rekomendera något? Eller är det bättre att något proffs får titta på kortet och försöka återställa bilderna?