ANNONS
Annons

Rädda utbränd himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

KrstdErik

Ny medlem
Hej,
Finns det något bra "trick" för att rädda en utbränd himmel i Lightroom? I det här fallet kom det även en kraftig kromatisk avvikelse i partiet där himlen lyser genom grenverket i träden.
Som ni ser i bilden så har mina försök att rädda bilden inte varit vidare framgångsrika. Har någon tips om hur jag ska tänka och vilka verktyg i Lightroom som kan vara lämpliga?

Jag har alltså använt Objektivkorrigeringar för färg och dragit i spakarna tills avvikelserna försvann, vilket alltså resulterade i det här inte vidare snygga resultatet.

Eller är det bara att kasta bilden och se till att försöka få en bättre exponering från början (finns det någon som har tankar kring hur det i så fall skulle gått till är de också välkomna, även om det kanske borde landat i någon annan tråd)?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/342248/2995535.htm?set=mp

Tack på förhand.
//Erik

Hej,

(finns det någon som har tankar kring hur det i så fall skulle gått till är de också välkomna, även om det kanske borde landat i någon annan tråd)?
//Erik
Kameran inställd på tidsautomatik, ljusmät mot himmelen och dra igång två blixtar mot motivet med den styrka som behövs för att lysa upp personen.

Kameran inställd på tidsautomatik, ljusmät mot himmelen och dra igång två blixtar mot motivet med den styrka som behövs för att lysa upp personen.

Ja, jag var rädd för att det skulle bli lite mer av ett projekt för att få det bättre från början... Måste nog börja arbeta lite med extra belysning för det känns som om det sällan är bra ljus just där man vill ha det ute i skogarna.

Du har ju Highlight reglaget att jobba med för att mörka ned högdagrarna men om himlen är helt utbränd så lär ju inte det hjälpa.

Grenar mot vit himmel är ju alltid ett problem och vad gäller färgavvvikelser så tycker jag problemet blir värre om himlen är överexponerad så en startpunkt är ju att låta himlen styra exponeringsvärden men frågan är ju dock hur mörk den övriga bilden blir. Ett annat alternativ som är självklart men inte alltid så enkelt att genomföra är ju att försöka komponera om, speciellt i skogen försöker jag undvika himlen pga detta men även för att ett mindre dynamiskt omfång i scenen ger en bättre exponering med mer mättade färger.

Sedan håller jag med Stefan i att den här bilden håller trots den utbrända himlen.

Håller med Stefan den är ju bra som den är, det är ju motljus, ev solen kan va där bakom molnen där ska det väl inte va nån teckning.

För att ta bort abberation eller vad du menar men om det är lila konturer på kontrastrika områden du menar så har jag förut i PS gått in i nån channel kommer inte ihåg vilken å så går jag på och ljusar upp (el om det är mörkar det märker du) med en liten paljetten på de värsta konturerna så försvinner det uppenbart lila så ingen ser resten.

Hur mycket av himmelen som går att räddas beror ju på hur pass mycket "osynliga" detaljer som kameran har sparat.

Då du använder LR så hade jag rekommenderat dig att först använda penseln och täcka de ytor som utgörs av himmel. Därefter hade jag dragit ner exponeringen på den ytan, ökat kontrasten en aning, kanske minskat högdagrarna lite och eventuellt lagt på lite klarhet också. Då lär du få fram så mycket det går av himmelen.

Du kan också testa med ett övertoningsfilter och se hur mycket du kan få fram där, eventuellt i kombination med ovanstående.

Håller med förgående talare om att bilden är bra som den är, men för att besvara frågan om det går att göra något i efterbehandlingen, beror det helt på vilken information som finns i bilden. Är det RAW eller JPEG? Generellt sett när det gäller digitala sensorer (framför allt moderna) finns det relativt mycket att rädda ur lågdagrar i efterbehandlingen när man fotar RAW, men även till viss del när man fotar JPEG. Högdagrar är är betydligt känsligare eftersom de individuella pixlarna på sensorn så att säga "mättas" med ljus, medan skuggupplättning är en fråga om förstärkning av en befintlig - men svag - signal. Detta är också anledningen till att många fotografer (och för den delen ljusmätningssystem i kameror) gärna underexponerar något tredjedels steg i kontrastrika situationer - det ger helt enkelt bättre förutsättningar i efterbehandlingen. Hittade den här artikeln för den som är lite mer intresserad: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dynamic-range.htm

Därmed är det inte sagt att det aldrig går att rädda högdagrar, förutsatt att de inte är helt brända. Jag har mer än en gång blivit imponerad hur mycket om gått att rädda ur överexponerade bilder sedan jag skaffade min D800. För att snabbt se om det finns något att rädda brukar jag göra som så att jag klickar i den lilla "pilen" i högerkanten av Lightrooms histogram och drar ner exponeringsreglaget så långt jag kan samtidigt som jag kollar på högdager-peakingen på bilden och histogrammet. Blir högdagrarna bara gråare, utan att visa någon teckning alls - då är det inte mycket man kan göra i efterbehandlingen. Visar det sig däremot att det finns något att hämta, kan man gå vidare med högdagerreglagen, kurvor och eventuellt också masker för att "rädda" det aktuella partiet.

Vad gäller kromatiska abberationer som man får i kontrastrika övergångar såsom grenar mot himmel tycker jag att Lightrooms inbyggda funktion under "lens corrections" gör ett ypperligt jobb. Förstora bilden på ett drabbat parti och lek runt lite med reglagen så går det att fixa det mesta.

Håller också med föregående talare. Bilden är bra som den är, himlen är inte det viktiga.

Vill man ändå göra den lite mörkare i Ligthroom utan att påverka annat finns reglagen NML. Välj fliken Luminans och gör himlen mörkare där. Resultatet beror på om det är en råfil eller inte. Testa.

Är man inte nöjd med LIghtrooms eliminering av kromatisk aberration kan man i t ex Elements (antar att det funkar på liknande sätt i Photoshop) välja ett justeringslager med Nyans/Mättnad. Zooma in på bilden, Välj Cyaner och klicka med pipetten i ett grönaktigt område. Dra sedan reglaget Mättnad till cirka minus 80. Upprepa samma med Magenter vid behov. Ungefär så. Kommer inte exakt ihåg stegen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar