Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda ljus bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

pip

Aktiv medlem
Jag har klantat mig rejält.

Tar mestadels konsertbilder. Så kameran har vanligtvis ett ISO på 400 alltid inställt.
Hamnade för ovanlighetens skulle på en presskonferens på dagtid. Kommer in, alla börjar surra om motljus. Sömndrucken som jag var var jag mest irriterade att gluggen jag hade packat ned inte hade något motljusskydd på. Jag hade inte ens tänkt tanken att fotograferingen skulle ske utomhus.

Så nu har jag några VITA bilder typ. Dom är tagna med 400 ISO i motljus.
Så är det någon som är en fena på PS och kan säga vad jag ska ratta in för att rädda dessa bilder??
 
Man hur blev de så överexponerade? Körde du med manuell exponering och hade ställt in dem för inomhusfoto? Annars gör ju inte ISO 400 i sig att bilderna blir för ljusa.
 
inga tips om räddning av bilderna men däremot ett annat tips.
ha _alltid_ motljusskydd på.
detta ger bättre kontrast i bilderna om det finns minsta ljus där man plåtar (och det gör det ju alltid, på nåt sätt, hehe).
ljus kastas omkring och det blir alltid ströljus som ger sämre kontrast, och det tar man alltså lätt bort med motljusskydd.
tillome i studio gör det susen.

alltså. alltid motljusskydd på oavsett vad du plåtar.
(och så skyddar det ju gluggen mot stötar samtidigt)

ps. fast jag måste nog ställa ungefär samma fråga som martin.
hur kan bilderna bli överexponerade bara för att du ställt in en högre iso?
borde inte du, alt. kameran, kunna exponera rätt ändå (med bara ett ev. brusproblem som följd)?
med snabbaste tid och minsta bländaröppning kan man ju oftast köra på rätt bra i bländande solljus trots lite högre iso.
även om nu förstås rätt iso från början är det ultimata.
plåtade du i raw?
hur många steg överexponerade är bilderna?
finns det någon som helst info i det utfrätta?
ds.
 
Svårt att säga vad du ska göra för att rädda bilderna utan att ha sett dem först. Men prova Levels/Nivåer (Ctrl+l) eller Curves/Kurvor (Ctrl+m), med hjälp att de verktygen kan du justera tonomfånget i bilderna. Bara ett tips i all sin enkelhet...
 
Du skulle kunna testa att duplicera till två lager och ändra blandningsläget till Multiplicera.
Funkar iof inte om dom är totalt utfrätta... Då går det väl inte att göra nåt alls eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.