Annons

Räckvidd på blixt utomhus i dagsljus? Formel eller regel att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Sitter o har lite funderingar bara...

Att köra en blixt i HSS läge dagtid är ett rätt trevligt sätt att komma till korta med motljus osv....även ett sätt att ytterligare kunna "frilägga motivet".

Men en sak jag aldrig testat men däremot fick ett infall o började fundera över nu är att hur långt räcker en blixt dagtid utomhus?
Nu snackar vi sommar, soligt, hyfsade förhållanden...

Inte för att det är i så många fall man behöver blixt i de lägena...men det jag undrar är väl om det finns ngn formel, eller grundregel för hur långt blixten räcker i fullt dagsljus?

Ett exempel scenario:
En "modell" ståendes en bit bort, och jag vill få med en hel del av landskapet runt och bakom henne. Vill ha en upplättningsblixt mot henne pga motljus o få bort skuggor osv.

Rent tekniskt borde väl effekten avta rätt rejält, att solen "neutraliserar" blixten, eller tänker jag helt åt skogen?

Obs att allt jag skriver är bara rena spekulationer o frågor, så jag påstår inget, har inte en blekaste om ngt av detta jag frågar om =)

Innomhus eller i mörker utomhus kan du utan problem få iväg en blixt 20-40m beroende på blixtmodell o kamera osv....
Det jag undrar över är om du utomhus i dagsljus ens kommer över låt säg 5m innan blixtens effekt dör ut?
Blixten ifråga har ledtal 54 vid iso 100, så det är en en relativt kraftig pjäs,

Visst man kan använda reflexskärmar osv...men nu är det blixtens kapacitet jag är nyfiken över under dessa förhållanden.

Självklart kommer det testas så man får svar på så sätt, men är mest nyfiken om det finns ngn "grundregel" eller om folk gjort sina egna uppskattningar osv under åren o kan ge svar.

/Tobbe
 
Senast ändrad:
Att använda blixt utomhus i motljus är ganska vanligt.

En lämplig exponering för att få landskapet bakom väl exponerat (du vill inte ha det för ljust) är 1/250 och bländare 11 med ISO 100.

Jag valde 1/250 för att kortare tid kan du knappast synka blixten med.

Med ledtal 54 räcker blixten fem meter, om du vill ha full styrka.
Då lyser blixten upp ansiktet så det blir ”normalexponerat”.
Utan blixt blir det annars ungefär två steg underexponerat, på grund av motljuset.

Om du kan använda en kortare synktid så kan du använda större bländare och då räcker blixten längre.

Med min mellanformatare kan jag använda 1/500 och då räcker blixten nästan sju meter, eftersom jag då använder bländare 8.
 
Senast ändrad:
Jag roade mej med att slänga ihop en liten Excel-kalkyl där man kan mata in blixtens ledtal och se vilket avstånd man får vid varje bländare.

Delar gärna med mej om det kan vara någon till hjälp. (Det får väl bli via email).

/AnWi
 
Tänker jag fel eller ...

Om man räknar på ledtal och avstånd och får
ansiktet "normalexponerat" så borde man få det
även om det är kolsvart ute.
Nu finns det ju lite ljus ändå så blixten behöver inte göra hela jobbet. alltså räcker blixten aningen längre ändå. men det är kanske så lite att det inte gör något praktiskt. Om det rör sig om 2 steg och jag inte räknar helt fel borde det bli 11% längre, allstå 5,5 meter i stället för 5
men så noga mäter man väl aldrig ändå.
 
I high speed läge kan du synka på alla tider, med nackdelen att du förkortar det användbara avståndet då blixten strobbar väldigt snabbt istället för att lyssa en gång synkat med slutaren.
 
Blixtens räckvidd påverkas inte av vald exponeringstid

Blixtens räckvidd är lika lång i dagsljus som i mörker.
Som upplättning med 100 ASA, bouncer, och bl 8 räcker min Nikon80 inte längre än 3 m. Jag tror att den har ledtal 45.
Exponeringstiden har endast inflytande på bakgrundens ljus och inget på blixtens räckvidd.
 
Givetvis! Detta gäller så länge som inte förutsättningarna ändras som vid High Speed. Blixtens ledtal sänks drastiskt eftersom den inte kan ge samma mängd ljus.

Problemet vid dagsljus är ofta att det omgivande ljuset är så starkt att blixten som normalt "räcker" flera meter inte ger någon synlig skillnad på samma avstånd vid dagsljus.

Naturligtvis lyser den upp lika mycket på dagen, jämför med en ficklampa på dagen.

Det som kan bli mycket mer iögonfallande på dagen är oönskat blänk. Ibland snyggt, ibland väldigt störande men det vet väl alla som provat.

Här kan en soft dome hjälpa om avståndet är kort.

/AnWi
 
Blixtars ledtal förutsätter att de används i ett normalt rum där man får lite ljusreflektion i väggar och tak. Ledtalet bli alltså lägre utomhus, kanske ett steg.
 
objernulf skrev:
Blixtars ledtal förutsätter att de används i ett normalt rum där man får lite ljusreflektion i väggar och tak. Ledtalet bli alltså lägre utomhus, kanske ett steg.

Javisst, Olle, det är helt rätt. Det måste man tänka på.
 
Wolfgang skrev:
Javisst, Olle, det är helt rätt. Det måste man tänka på.

Nej, det är inte helt rätt. Ledtalet är ett mått på blixtens styrka och används enkelt för att beräkna bländaröppning = ledtal/avstånd. Ledtalet är INTE definierat så att det inkluderar vägg-/takreflexer. Utomhus är det ledtalet som gäller!

Om man har en vidvinklig blixt blir det ju lite reflektioner i väggar och tak, så att en bild som är "rätt" exponerad enligt ledtal och avstånd blir lite överexponerad. Å andra sidan har ju en och samma blixt olika ledtal beroende på hur man zoomar den.

Och om man vinklar blixten blir avståndet längre, taket reflekterar inte 100% av ljuset... Har man inte TTL-mätning får man gissa sig fram.
 
Bengt ....

.... om man plåtar en person i helt mörker med blixt så tappar man mycket mera ljus än i hemmiljö där vägg och tak hjälper till.
 
Re: Bengt ....

Wolfgang skrev:
.... om man plåtar en person i helt mörker med blixt så tappar man mycket mera ljus än i hemmiljö där vägg och tak hjälper till.

Det var ju precis det jag sade.

Blixtens ledtal beräknas fortfarande utifrån den ljusmängd som blixten slår rakt på motivet. Det finns inga ledtal definierade för "rum med takhöjd 2.40" eller "småblommiga tapeter" även om man naturligtvis kan räkna fram sådana själv.

Vi är i alla fall överens om att reflekterat ljus också hjälper till att få en bra belysning, oftast mycket bättre än en blixt rakt på. Att vi sedan är oense om vilket av de två fallen som är "grundfallet" är ju inget att haka upp sig på.

Huvudsaken är ju att bilden blir rätt exponerad :)
 
Re: Re: Bengt ....

BengtJohnsson skrev:
Blixtens ledtal beräknas fortfarande utifrån den ljusmängd som blixten slår rakt på motivet. Det finns inga ledtal definierade för "rum med takhöjd 2.40" eller "småblommiga tapeter" även om man naturligtvis kan räkna fram sådana själv.
Nej, det är faktiskt så att ledtalet är baserat på ett normalstort rum med medeltonade tapeter. Utomhus eller mycket stora rum ger lägre ledtal och små rum med vita väggar ger högre ledtal. Ledtalet är bara en hjälp, ingen definition av faktisk ljusmängd från blixten.
 
Re: Re: Re: Bengt ....

objernulf skrev:
Nej, det är faktiskt så att ledtalet är baserat på ett normalstort rum med medeltonade tapeter. Utomhus eller mycket stora rum ger lägre ledtal och små rum med vita väggar ger högre ledtal. Ledtalet är bara en hjälp, ingen definition av faktisk ljusmängd från blixten.

Det var som... Det trodde jag aldrig. I så fall tar jag raskt tillbaka vad jag sagt och hävdar med bestämdhet motsatsen.

Finns det någon definition på det här? Om jag vore blixtförsäljare skulle jag nog ha lite udda åsikter om vad som är normalstort och medeltonat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.