Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räcker detta objektiv till att fota fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej. Jag har kvar ett gammalt objektiv från en Canon EOS 10 som jag ska använda till min Canon EOS 30D när jag köpt den.

Objektivet blir omräknat till den nya kameran 160-380 med F5,6. Då undrar jag om detta räcker till för att fota fotboll, eller blir det för långa slutartider? Eller måste jag köpa ett nytt tele?
 
Det duger nog till att börja med, såvida du inte sitter på läktaren i väldigt stora arenor. Ljusstyrkan kan bli ett problem för slutartiderna, men Canonen sköter sig ju bra på höga ISO så det borde inte bli en show-stopper, senare kanske du vill ha ett ljusstarkare objektiv för att få¨kortare skärpedjup dock.

(mina amerikanska fotbollsbilder är tagna med ett motsvarande 100 - 450 mm och en mycket brusigare kamera)
 
Alexander, jag har nu noterat att du ahr skapat under kort tid ganska många trådar INFÖR ert kamera köp. Du ahr aldrig funderat på att först köpa kameran oc hsedan prova dig fram lite?

Köp kameran, sätt på gluggen och gå ut och provfotografera. Fungerar det itne så behöver du en ny glugg. Sök i forumen ang objektivet fu kan vara intresserad av, läs alla recensioner som finns här på fotosidan av folk som köpt, utverderat och slutligen dokumenterat för personer som dig som ska köpa någonting.

Övriga frågor om fotografering? Börja med att söka i forumet. Sannolikheten att du ahr frågor som aldrig dryftats här innan är liten. Inga svar? Sök på internet, eller fråga i forumet.

På detta sättet sparar du tid, får ofantligt mycket mer svar, blir effektivare och vi slipper upprepa oss. Lycka till
 
Vissa fotar fotboll med en 12-24, andra med ett 1200/5,6. Det är helt beroende på situation och vad fotografen vill ha för bild som avgör om gluggen är rätt. Har man begränsad ekonomi får man vända på det och ta de bilder som objektivet tillåter dig att ta...

Den perfekta kombinationen som fugerar till ALLT och är gratis existerar inte och kommer inte i nästa generation av D-SLR, så är det bara och det får vi bara acceptera.
 
Det kommer att funka! Du får antingen finna dig i en del rörelseoskärpa, som ofta kan förhöja fartfyllda bilder, eller en aning brus av ISO 800-1600. Ett 70-200mm f/2,8 kan vara bra som nästa steg. 300mm/400mm f/2,8 kostar en hel del pengar...

Jag fotade med 50-200mm f/5,6 på en analog kamera på San Siro en gång, sittandes mitt i publiken, och det blev rätt bra bilder! Inga närbilder, men väl avgörande passningar och skott på mål.

/Pontus
 
Jo det kan man, de flesta längre telen med bra ljuststyra är ju fast.. men har du bara en kamera blir det väldigt oflexibelt och det finns en risk att missa många bilder ppga av det, så med en kamera är zoom att föredra..
 
Allt beror på hur just du väljer att fotografera fotboll. De flesta proffs har ett långt, ljusstarkt fast tele och en kortare zoom på ett annat hus.

/Pontus
 
Vad jag kan se har du en Dimage A200 och då har du både brändvidd och lusstyrka att jämnföra med! Kolla hur det fungerade med den o tänk sedan att om bilderna blir ok med den på den bränvidd och ljusstyrka du är ute efter så blir det bättre med din dslr sedan. Lite referens är det man brukar behöva för att förstå vad man är ute efter.
 
Aha! Smart tänkt :)

Jo jag har fotat en del fotoboll och det blev bra resultat faktiskt.

Var o testade plåta lite med telet idag i affären och det verkade bra faktiskt.
 
Det viktigaste är att komma igång och plåta.
Tycker man sen det är kul investerar man vidare i lite dyrare objektiv.

Då uppskattar man dom desto mer samtidigt som man lärt sig en massa av att ha fotat på med det billigare.

Det objektivet du nämnde fungerar bra så länge det inte blir kvällsmatcher i strålkastarljus.
 
jag håller på o fotar fotboll och jag använder Canon Eos 300D med ett Sigma 55-200mm F4-5.6.. Det fungerar bra.. men skulle helst använda ett 300 eller 400mm för när de är på andra sidan plan så räcker inte det till
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.