Annons

Räcker denna synkkabel för att använda 430 EX II "off camera"

Produkter
(logga in för att koppla)

Lihn

Medlem
Hej!

Efter att ha kikat runt lite på strobist.blogspot.com så har jag blivit sugen på att börja använda min canon 430 EX II "off camera". Jag har hittat stativ, paraply och paraply/blixthållare på kamda.se men undrar vad jag mer behöver till min canon 550D, som ju saknar sändare. Det är inte så viktigt att köra trådlöst i nuläget. Räcker det med att köpa den här synkkabeln:

http://www.kamda.se/ttl-forlangningskabel-7meter-jjc-canon

eller måste jag köpa någon adapter eller annat?

Du behöver inte någon adapter i alla fall. Om längden, helst ska man inte sträcka den längre än 4-5 meter enligt butiken, räcker för de saker du ska fota så ska det förstås inte vara några problem. Jag vet att det ska finnas raka blixtkablar men vet inte om de finns i Sverige och jag har för mig att de kostar väldigt mycket mer.

Äh! Fick för mig att leta reda på en variant med raka kablar och det hittar du bland annat här:

http://ocfgear.com/cords-for-canon-ettl/ettl-cord-extra-long/

Jag har en bok av just Syl Arena, "Speedliter's handbook - learning to craft light with Canon speelights", som jag tyckte var riktigt intressant att läsa. Tror att den ger uppslag som skulle hjälpa folk som använder andra kameramärken också.

Ehh, 450 spänn för en kabel?! Radiosändare är ju för håken billigare! Hela poängen med strobisttänket är ju att köra manuellt ändå så varför ha ttl och skit? Handla annorstädes, verkar suspekt.

Synksladdar kan vara långa, kört upp till 10 meter och förgreningar på det, inga probs för mig. Men det var med profotoblixtar. Inte kamerablixtar. Synksladdar finns ju lite överallt, brukar vara skitbilligt. Annars är det ju bara att köpa en kort och skarva. Håll ordning på polariteten bara, en del blixtar och en del kameror är känsliga för det. Speciellt amerikanska blixtar (dålig elstandard i det landet). Men helt allvarligt, radiosändare är såå värda den ynka peng de kostar. Lägg pengarna på en ljusmätare istället.

Skulle du välja spiralkabeln så brukar det sällan fungera med att försöka sträcka ut kabeln till full längd. Kabeln stretar emot såpass mycket att blixten på sitt stativ kommer att välta. För du kommer att glömma av dig när du står där med modell och rör dig någon halv meter hit eller dit. Precis som det redan nämnts - köp en sändare/mottagare. I studio så kör du enbart manuellt med såväl kamera som blixtar.

Hehe, efter att ha läst era svar så verkar kabeln både dyr och osmidig. Särskilt trist om blixten välter för att jag flyttar på mig lite och sladden är för kort. Att det är en spiralkabel ökar ju den risken eftersom det gör att man tycker att den ser mer flexibel ut. Så tack för er input, den fick mig att tänka om.

Är nu inne på radiosändare istället. Skulle någon av dessa funka? Man kan alltså då styra blixten helt trådlöst? Utan andra tillbehör?

http://www.kamda.se/radiosandare-mottagare-jjc-jf-t1-hot-shoe-blixtar
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html

Nackdelen är ju att jag får ställa in blixten manuellt. Om jag skaffar ytterligare en blixt för att använda i off camera-läge så känner jag att det kan bli krångligt eftersom jag är helt grön på detta, men det är kanske inte värre än att jag kan vänja mig.

Enda möjligheten att köra både trådlöst och med TTL är vad jag förstår att köpa Canons ST-E2? Finns det fler fördelar med denna sändare gentemot radiosändarna ovan, förutom automatiken då?

Känner mig inte helt bekväm med att beställa utomlands, Quisquam, men tack ändå för länken. Boken däremot ska jag definitivt kolla upp.

Men lugn i kalsongen, skit i kamda, de verkar pissdyra. Ta kaffebrus eller photax. Och manuellt, ja, det är ju himla dumt att lära sig hur man vill ha bilden... Köp en beggad ljusmätare och bara öva. Manuellt är en stor fördel. Det ska ju vara DU som bestämmer hur bilden ska se ut, inte någon algoritm i kamera eller blixt.

Men lugn i kalsongen, skit i kamda, de verkar pissdyra. Ta kaffebrus eller photax. Och manuellt, ja, det är ju himla dumt att lära sig hur man vill ha bilden... Köp en beggad ljusmätare och bara öva. Manuellt är en stor fördel. Det ska ju vara DU som bestämmer hur bilden ska se ut, inte någon algoritm i kamera eller blixt.

Några kalsonger äger jag icke ;-) Kamdas radiosändare/mottagare är ju en hundring billigare än den jag länkade till på kaffebrus? Men du kanske menar att de är dyrare överlag? Vet inte hur jag hamnade på just deras sida dock.

Det är ju som du säger väldigt smart att lära sig hur man vill ha bilden. Men ibland kan man ju föredra att allt går snabbt och problemfritt i början, för att få upp intresset och därefter gå vidare och lära sig mer. Men som sagt så är jag ju inne på att köpa radiosändare/mottagare utan TTL ändå.
Dock skulle jag skulle gärna vilja veta om det finns andra fördelar med Canons ST-E2 (bortsett från automatiken) innan jag utesluter den.

Själv är det sällan jag tar studiobilder, men jag håller med ovanstående inläggsförfattare att i sådana sammanhang måste det rimligen vara så att det är lättare att ställa in manuellt än köra med automatik. Ska man använda automatik måste man ju hela tiden ta hänsyn till om modellen har vita eller svarta kläder, men ställer man manuellt sköter det sig automatiskt, paradoxalt nog.

Det är när man springer omkring och blixtbelyser lite hipp som happ som E-TTL är bra. Men det gör man inte så ofta med blixtar som inte sitter på kameran, åtminstone inte om man ska hantera allting själv. Eller när man står still och motivet dyker upp på olika avstånd och inte vill stå stilla, så man kan få till eller mäta rätt inställning, innan det försvunnit igen. Som i bilden i det här inlägget. Där har jag använt två blixtar, båda med E-TTL, fast med något lämpligt förhållande mellan masterblixten på kameran och extrablixten till höger i bilden.

Bilagor

• NattOL.jpg
    NattOL.jpg
    23.6 KB · Visningar: 289
Du behöver inte vara rädd för att köra manuellt. Principen är ganska enkel. Ställ din modell där du vill ha henne/honom. Sätt din kamera på 1/125 med f 8 och ISO 100. Sätt upp din blixt med ditt paraply ca 100 cm ifrån modellen eller mer beroende på porträtt/halvkropp etc. Sätt blixten på 50% av full effekt. Testa. Blev bilden för ljus minskar du styrkan på din blixt och tvärt om om bilden blev för mörk. Rör inte kamerans inställningar. Behöver du finjustera, så flytta blixten men bara väldigt lite. Detta är grunden för att få en korrekt exponerad bild. Sedan finns det naturligtvis massor av varianter med olika ljusformare osv osv......

Fördelen med att köra manuellt är att du kan röra dig hur du vill. Ljuset är ändå det samma oavsett om zoomar in riktigt nära eller soomar ut. Kör du med blixtautomatik, så kan det bli lite si och så då med exponeringen beroende på hur pass mycket mörka/ljusa detaljer som kommer med.

Okej. Stort tack för att ni hjälpt till att skingra min osäkerhet inför att köra manuellt. Känns mycket bättre nu när jag fått fördelarna och hur det fungerar förklarat för mig. Manuellt it is then! :) Tack alla som svarat!

Det finns ett nytt spännande alternativ från Kina och tillverkaren Yongnuo.
Modellen heter YN-622C och är en sändare/mottagare med full ETTL styrning, (radio 2.4GHz)
Tillsammans med 550D och 430EXII kommer den ge dig exakt samma kontroll off-camera som du normalt har on-camera.
Den går att köpa i 2-pack från bl.a. www.thephotogadget.com för ca 90USD, vilket alltså är obetydligt dyrare än en kabel.

Vill du sen utveckla dig med fler blixtar så köper du fler, och då kan du styra Ratio (förhållande) mellan blixatrna, också det i full ETTL.
Finns flera positiva tester/kommentarer på weben samt Youtube.

Själv är jag i köptagen, inväntar bara nästa levnadsbidrag från min arbetsgivare.
Har redan köpt en YN-565EX blixt från ThePhotoGadget, gick suveränt bra.
De skrev ner värdet på fraktsedeln så att den skulle slinka igenom tullen enklare (70USD istället för 149USD)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto