Annons

Räcker denna gamla dator för bra bildhantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Har två nyare bärbara varav den ena kanske ska bytas mot en stationär.
Frågan är bara om den har tillräckligt med prestanda att kunna hantera TIFF bilder 50-100mb stora utan att bara stå och tugga.
Känner inte till grafik-kortet i den heller.
Skärmen är en TFT 19" PHILIPS. Betäckning okänd men datorpaketet ska vara ca 2,5 år enligt uppgift.
Råd mottages tacksamt.

Fujitsu siemens scaleo x
Intel core 2 cpu 6400 2,13 GHz
2 gig ram
250GB hårdisk.
Ati radeon x1900xt grafikkort.

MVH Julle

Hej.

Har två nyare bärbara varav den ena kanske ska bytas mot en stationär.
Frågan är bara om den har tillräckligt med prestanda att kunna hantera TIFF bilder 50-100mb stora utan att bara stå och tugga.
Känner inte till grafik-kortet i den heller.
Skärmen är en TFT 19" PHILIPS. Betäckning okänd men datorpaketet ska vara ca 2,5 år enligt uppgift.
Råd mottages tacksamt.

Fujitsu siemens scaleo x
2 gig ram
250GB hårdisk.

MVH Julle

Det går ju inte att utala sig om skärmen ifråga eftersom du inte har modellbeteckning på den. Men jag skulle säga att "bra bildbehandling" kräver en hyfsad bra skärm som du kan kallibrera (bra skärm med kallibrator kostar nog ganska mycket mer än vad du ger för hela paketet).

Vad gäller prestanda så borde väl riggen kunna tugga på rätt så bra, så länge du inte kör en massa program vid sidan av och orkar vänta en stund på att öppna filer och köra tyngre filter.

//M

Låter väl som att det skulle kunna fungera.

Min tips blir:

1 - Kör XP, inte Vista
2 - Uppgradera primärminnet till 4 GB eller mer om det går/om du har råd

om du ska 4gb minne eller mer krävs det att du har ett 64 bitars operativ system som vista 64 gamla Windows xp är ett 32 bitars och kan som mest hantera ungefär 3.3 gb minne

Hej.
Fujitsu siemens scaleo x
2 gig ram
250GB hårdisk.
MVH Julle

Har en likadan processor i min dator och jag tycker att den duger bra. 800 hz minnen är väldigt billiga nu och du kan få 8 GB under 1000 lappen.
Eventuellt kan en extra HD liva upp datorn lite extra.

Du kan se vilken typ av minnen du har med http://www.cpuid.com/

Nja, XP finns faktiskt i 64-bitars version också. Men är rätt sällsynt.

XP x64 är inte XP mer än till namnet det är windows 2003 x64 utan serverdelen.

Kör det själv med 8Gb minne.
Är dock svårt med drivrutiner till externa tillbehör. Men får köra sånt i en viruell maskin med vanlig XP.

Nja, XP finns faktiskt i 64-bitars version också. Men är rätt sällsynt.
Jo jag körde det och det var snabbt, men drivrutiner krävde ibland en del eget knåpande.

Eftersom du kommer behöva 4gig ska du bara fundera på 64-bitarsversioner.

XP är utdaterat och supporten avslutades i veckan. Så välj mellan Vista x64 och Windows 7 x64.

Vistakritiken har jag aldrig förstått mig på, Vista är mkt lättare att jobba med än XP.

Det finns inget alternativ - givetvis ska du köra Vista x64. Förutom att det är nyare, snabbare och allmänt bättre så har den en minneshantering som windowsplattformen borde haft för länge sedan.

Tips från coachen:
Kör Vista, inte XP.

2GB ram är lite i minsta laget att köra PS i. Vist fungerar det, men minne kostar inte mycket idag.

Mängden ram minne (Över 3Gb) avgör om man behöver 64 bitars operativ system eller ej.

På min gamla laptop kör jag Vista 32 med 4Gb ram. 1Gb är bortkastad då Vista 32 inte klarar av att hantera mera än ungefär 3Gb.
PS fungerar helt OK på den så länge man inte kör för stora projekt.

Angående debatten om operativsystem, kan jag bara tillägga att just nu delar Microsoft ut "Release Candidate-1" av kommande "Windows 7". Jag uppgraderade precis själv hårdvara och kände inte för att investera i Vista64 när nu uppföljaren lurar runt hörnet. Enda eventuella nackdel är att "Windows 7 RC1" inte finns på svenska, problem för vissa?
Windows 7 rullar på helt utan konflikter i min dator. (Dock på engelska) RC1 upphör att gälla sommaren 2010, men då finns den att köpa i skarp version.

32-bitars Windows hanterar 4 gigabyte minne inklusive addresseringen av grafikminnet. Fränt grafikkort, mindre adressrymd till arbetsminnet.

32-bitars Windows hanterar 4 gigabyte minne inklusive addresseringen av grafikminnet. Fränt grafikkort, mindre adressrymd till arbetsminnet.

Allt i datorn kräver en så kallad adress, för att datorn skall kunna adressera grunkan, vad det än må vara. Man nämner grafik kortet, då den i regel skäl mest adress utrymme. Men det finns annat i burken som också "skäl" adress utrymme.
Min lappis (Nämnd ovan) tex. Har ett grafikkort med 256Mb minne. Men Windows får ändå inte se 3,75Gb (Som är över efter grafik kortet fått sitt adress utrymme.) Ganska exakt 3Gb blir det över av adress utrymmet för datorn att dedikera till minnet. Resten går åt till ALLT annat HP fyllt datorn med. ALLT från Web-kameran till ljudkort, Hårddiskar, I/O portar. Precis allt kräver en adress.
Det adresser som blir över, får minnet.
På en modern dator brukar det bli ca 3-3,3Gb, men stoppa i ett häftigt grafikkort med 2Gb minne och det blir inte mycket över för ram-minnet.
Det ram-minne som inte får någon adress, kan inte nytjas. = Bortkastat.

Det finns en del trix man kan ta till i framför allt Vista, så att man mappar om adresseringen från 32 bit till 36 bit, då klarar man upp till 8Gb ram. Men det är inget som rekomenderas.

Oj, det var många svar, och jag har inte kikat på ett tag.

Det blev till slut den datorn jag funderade på.

Installerade XP, kör med PS3 och LR2.

Denna datorn hanterar mina ibland 150mb stora tiff filer riktigt snabbt, så visst duger denna till att redigera tunga filer.

Trodde den skulle få tugga lite mer än vad den gör, men den ändrar bilderna som jag vill ha dem omeldebart, ingen väntan.

Så svaret på min egen fråga blir: Ja visst, den räcker gott och väl.

Och det här med 2GB ram, som det är nu behöver jag faktiskt inte mer.

Har inte kollat upp busshastigheten på moderkort, ram eller så, men har inte haft bekymmer ännu.

Kan tilläga att en ny skärm med i-EPS panel köptes till, en 22" wide.

Vilken skillnad, aldrig mer TN panel för mig.

Nu blev det plötsligt mycket roligare att arbeta med bilderna.

Tack för era råd och svar.

Vänliga hälsningar Julle.

Trådskaparen han svara på sin egen fråga men jag tänkte säga samma sak. Det räcker gott och väl med 2Gb minne för att editera filer på 50-100Mb.

Hade inte problem då jag körde XP men efter att ha bytt till Windows 7 x64 gick det lite tungt. Efter att ha satt in 4Gb till flyter allt på igen även då jag hanterar inskannad mellanformatfilm i onödigt hög kvalité.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.