Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PVC-rör för DIY-projekt

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en 500D som jag filmat med ytterst lite. För att stabilisera så har jag i dagsläget använt mig av ett monopod som antingen stått på marken eller som fått hänga under kameran som en extra vikt. Det har väl funkat ok men självfallet är det inte särskilt ultimat.

Jag har därefter tittat ofantligt mycket på Youtube och det finns ju sjukligt många bra guider till att göra egna stabiliseringsriggar osv. De använder sig bara av PVC-rör vilket jag märkt är ganska dyrt att köpa här i Sverige.

Därför undrar jag... Finns det någon som vet vart man lätt och "USA-billigt" kan få tag på PVC-rör?

Btw, jag har utformat en, ja, sjukligt bra idé som innefattar en rigg som skall kunna hålla det mesta. Det inkluderar kamera, mic osv. Samtidigt ska den få funka som slider då jag kommer montera 3-4 hjul på undersidan. Alltså en allt i allo-rigg. Hur som helst, hjälp mig gärna få tag på rör hutlöst billigt så ska jag i sinom tid posta mitt exemplar här på forumet om det blir av att jag bygger en.

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag har en 500D som jag filmat med ytterst lite. För att stabilisera så har jag i dagsläget använt mig av ett monopod som antingen stått på marken eller som fått hänga under kameran som en extra vikt. Det har väl funkat ok men självfallet är det inte särskilt ultimat.

Jag har därefter tittat ofantligt mycket på Youtube och det finns ju sjukligt många bra guider till att göra egna stabiliseringsriggar osv. De använder sig bara av PVC-rör vilket jag märkt är ganska dyrt att köpa här i Sverige.

Därför undrar jag... Finns det någon som vet vart man lätt och "USA-billigt" kan få tag på PVC-rör?

Btw, jag har utformat en, ja, sjukligt bra idé som innefattar en rigg som skall kunna hålla det mesta. Det inkluderar kamera, mic osv. Samtidigt ska den få funka som slider då jag kommer montera 3-4 hjul på undersidan. Alltså en allt i allo-rigg. Hur som helst, hjälp mig gärna få tag på rör hutlöst billigt så ska jag i sinom tid posta mitt exemplar här på forumet om det blir av att jag bygger en.

Tack på förhand!

Duger VP rör ? De är rör som man drar el kablar i hus. Finns i dim från 16 mm utv till 50 mm. Finns på nätet bl a Clas Ohlson, köp inte på en elfirma då kostar de minst tredubbelt.

ThomasR
 
Duger VP rör ? De är rör som man drar el kablar i hus. Finns i dim från 16 mm utv till 50 mm. Finns på nätet bl a Clas Ohlson, köp inte på en elfirma då kostar de minst tredubbelt.

ThomasR

Tack för tipset. Jag har faktiskt kollat på dem någon gång men har för mig att de var alldeles för tunna och blir med andra ord vingliga. Jag måste också ha diverse kopplingar och böjar vilket jag kanske glömde nämna i mitt första inlägg. Mig vetligen finns det inte mycket kopplingar till VP-rören vilket gör det svårt att bygga med dem.
 
Tack för tipset. Jag har faktiskt kollat på dem någon gång men har för mig att de var alldeles för tunna och blir med andra ord vingliga. Jag måste också ha diverse kopplingar och böjar vilket jag kanske glömde nämna i mitt första inlägg. Mig vetligen finns det inte mycket kopplingar till VP-rören vilket gör det svårt att bygga med dem.

Finns både böjar å skarvkopplingar + att vp rör kan du böja med hjälp av en sk böjfjäder. Men dom är inte särskilt stadiga som sagt, men kanske när du fått en konstruktion med diverse stag och kopplingar så blir de stadigare.

ThomasR
 
Hur grovt behöver det vara.....

Biltema har PP-rör i 32 o 40mm med diverse kopplingar till hyfsde priser.

MVH Peter
 
Prata med ngn på en byggfirma.
Har du tur träffar du ngn fotointresserad.
Kanske kan du få trasiga o kanske köpa loss ett par rör billigt
 
Om man fyller VP-rör med något så blir de genast mycket stadigare. Det räcker nästan att fylla dem med fogskum.
 
Oftast menar de typ VP rör eller mindre avlopp/vatten rör á la Biltemas 32mm och 40mm rör. Till VP rören finns olika böjar o skarvar, använder dem en del själv för ställningar runt fotografering, se exempel på ljustält innan jag köpte ett klart.

Som sagt, en packe skarvar o 90 graders böjar kostar inte mycket på Clas Ohlson/Biltema.
Köpte en hög rör 20mm tror jag det var, kapade upp i 50cm samt 100cm, ett antal skarvar, 90 graders böjar. Om du tar ett skarvrör och en 90 graders böj eller två skarvar, tejpar ihop så har du en knut att använda till hörnen samt mellanstag= rör från 3-4 håll.

/Leif
 

Bilagor

  • DSC04549_mini.jpg
    DSC04549_mini.jpg
    12.1 KB · Visningar: 4,916
Tack för alla svar. jag får ta och kolla upp det en gång till och prata mer med personal osv. Det finns ju en del på nätet också men det är svårt att få grepp om riktigt vad man behöver.

sen måste jag ju också passa på och säga att jag jobbar ju mot något som totalt sett kostar ett par hundra kronor eller så.

Det finns en rigg som heter "spider steady" som kostar 60 dollar via "e-bukten". Den sägs vara bra, men det är ju 'ndå kanske 400 kronor och jag vet inte om den kommer funka riktigt som jag vill. T ex vill jag kunna köra grodperspektivs-filmning och då finns det något som heter "fig-rig" som är apdyr, men som man kan göra själv billigt med PVC (om man nu får tag på det).

Min anordning är en "allt i allo" och kommer bestå av flera olika "rigs" så att säga. Planen är att göra anordningar så att det snabbt går att bygga om och även göra anordningar så att man lätt kan fästa mikrofon med mera om man skulle vilja.

i snackar kanske i runda slängar 5 meter rör, 10 st T-kopplingar, 10 st 90 graders kopplingar, ett antal muffar och även ett antal skarvar för att få ihop det hela. Totalt sett får det inte kosta mer än ett par tre hundra eller så och det är därför jag letar efter billiga rör.

Har sett att även E-bay har kopplingar osv, men själva rören är svåra att få tag på av självklara skäl. Kanske kan man helt enkelt beställa alla kopplingar osv från E-bay och bara behöva punga ut lite extra för rören här hemma.

Mja, det är inte lätt att fixa kanske, men jag skall i alla fall göra ett försök att hitta saker så att jag i alla fall kan göra någon slags uträkning på vad det skulle kosta.
 
Hej igen!

Känns som en liten setback måste jag säga, men jag hittar inte mycket mer än VP-rör på clasohlson och Biltema.

jag hittade en sida som säljer rör för hyfsat pris. Dessutom säljer de kopplingar för ungefär 10-15 kr /st. Dock så är det ju så att man köper kopplingarna för typ 3-4 kr/st i USA. Det blir ju förbenat mycket billigare.

Crap, om det bara fanns något sätt att få dem skickade hit från det stora landet.

Ingen som har någon idé på hur det går att lösa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.