Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Putsa linsen, fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hallå,

Satt och rengjorde mina objektiv igår.
Använde linsputslösning från kodak till frontlinsen. Efteråt blev det en "lila hinna/lager" över hela linsen på ett av objektiven. Med andra medel jag tidigare använt har det inte blivit så här. Det försvann inte efter det att jag torkat av den heller...
Vad är nu detta??? Känns lite disigt när jag kollar i sökaren men jag kanske bara inbillar mig´(Har en tendens till att göra små saker till stora).

Tacksam för din kunskap

Ha det gött, trevlig helg
mvh Andy - smått orolig

Har personligen aldrig använt någon specialvätska för linser. Misstänker att det inte funkar så bra fast det kanske det gör. I normala fall använder jag endast Kodaks linsputspapper av ristyp som inte i sig kan repa linsen samt blåspensel. Blåser först och borstar, immar sedan och torkar snabbt därefter med rispapperet. Har endast vid något enstaka tillfälle de senaste 25 åren behövt använda vätska för att rengöra frontlins. Då tog jag ljummet vatten blandat med lite mild tvållösning och torkade med rispapper. Efter det endast ljummet vatten med rispapperet och när det torkat endast rispapperet torrt som vanligt.
Hälsn, Nils.

Ev. hinnor efter rengöring brukar gå att få bort genom att andas på linsen och sedan FÖRSIKTIGT torka av linsen med en mikrofiberduk eller vältvättad t-shirt.

martinl skrev:
Ev. hinnor efter rengöring brukar gå att få bort genom att andas på linsen och sedan FÖRSIKTIGT torka av linsen med en mikrofiberduk eller vältvättad t-shirt.

Använd linsputspapper av ristyp, t.ex Kodaks, istället. Detta för att minimera risken för repor. T-shirt rekommenderas inte.

Hahaha, självklart.
Annars kan jag stoppa den i diskmaskinen och se vad som händer;).

haha, ha det gött
/Andy

Nyare objektiv har ibland reflexbehandling som inte tål linsputsmedel. Det är nog det du har sett som en lila hinna på linsen.

Det finns speciella tygputsdukar som faktiskt klarar även fett typ fingeravtryck bara med hjälp av lite fukt (man andas på linsen först).
Min är av det kända märket Olympus och kostade nån femtilapp.

Bryggarn skrev:
Nyare objektiv har ibland reflexbehandling som inte tål linsputsmedel. Det är nog det du har sett som en lila hinna på linsen.

Det finns speciella tygputsdukar som faktiskt klarar även fett typ fingeravtryck bara med hjälp av lite fukt (man andas på linsen först).
Min är av det kända märket Olympus och kostade nån femtilapp.
Hej!

Jag råkade få fingeravtryck på min Minolta (digitalkamera). Egentligen var det någon som "hjälpte till".
Om du tror att det den duken duger, går det att köpa den på vanlig fotoaffärr eller?

Tack!
George P.

Jag rekommenderar inget annat än linsputspapper av ristyp, T.ex Kodaks. Dessa säljs i små paket om 50 st och används som engångs. Då har man alltid rent material att torka med. Dukar blir smutsiga och då klenar man ut ännu mera fett när man torkar med dem.

comosicus skrev:
Hej!

Jag råkade få fingeravtryck på min Minolta (digitalkamera). Egentligen var det någon som "hjälpte till".
Om du tror att det den duken duger, går det att köpa den på vanlig fotoaffärr eller?

Tack!
George P.

Jag har tagit bort fingeravtryck från mina objektiv med lyckat resultat.
Den lär klara även olja, men det vete fasen...

Min putsduk är tvättbar i tvållösning, den är av 100% polyester och tillverkaren heter Toray industries, finns säkert fler fabrikat. Köpt i vanlig butik (Kalmar Fotografiska, vid koppartorget).

Måste instämma med Nils om att Kodaks linsputspapper är oslagbart jämfört med dukar. Dukarna fungerar bra en tid men blir ganska så fort "feta" & då fungerar dom inte bra.

Om man använder duk så är det viktigt att ofta tvätta dem, linspappren är engångs.

/Larsa, som på ett tidigt stadium förstod att det var linsen han skulle andas på...

larsaz skrev:
Måste instämma med Nils om att Kodaks linsputspapper är oslagbart jämfört med dukar.
Instämmer med Nils och Larsa. Vill bara tillägga att Kodaks linsputspapper är oslagbart även jämfört med en del andra typer av linsputspapper jag provat. Dom har mest liknat smörpapper.

Olle

Eller så köper man ett skylightfilter som man
alltid har på objektivet. En billig försäkring mot repor och så är dom lätta och tvätta eftersom det är en plan yta.

ANNONS